در حالی که ماه مبارک رمضان اوج مصرف لبنیات است و برخلاف تمام اظهارات قبلی و وعده‌های داده شده مبنی بر تثبیت قیمت‌ها در این ماه، دیروز چند نفر از مقامات صنفی و وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر از افزایش 10 درصدی قیمت لبنیات از امروز دادند.
کد خبر: ۸۱۲۵۳۶
لبنیات بازهم گران شد

به گزارش خبرنگارجام‌جم، با این‌که داستان افزایش قیمت لبنیات حکایتی طولانی است و ماه‌هاست کشاکش دولت و تولیدکنندگان در این خصوص ادامه دارد، اما قرار بود این کشاکش بر قیمت لبنیات دست‌کم در ماه مبارک رمضان که مصرف لبنیات روبه افزایش می‌گذارد، اثر نگذارد.

بر این اساس، مقامات مختلف دولتی و صنفی پیش از آغاز ماه رمضان وعده دادند قیمت لبنیات در این ماه افزایش نخواهد یافت حتی برخی مقامات صنفی پا را فراتر گذاشته و اعلام کردند، اصولا افزایش قیمت لبنیات برای همیشه منتفی شده زیرا بازار کشش افزایش قیمت بیشتر را ندارد و آنها نیز از افزایش قیمت منصرف شده‌اند؛ حتی اگر دولت مجوز افزایش قیمت را به آنها بدهد.

اما این اظهارات فقط تا هفته اول ماه رمضان دوام آورد. ظاهرا به دنبال تاکید دولت مبنی بر افزایش قیمت خرید شیر خام از دامداران توسط کارخانجات لبنی و رسیدن آن از1240 به 1440 تومان، دولت کارخانجات لبنی را مجبور کرده شیر خام را به قیمت جدید از دامداران بخرند و در مقابل 10درصد بر قیمت فروش محصولات پرتقاضای خود بیفزایند.

این در حالی است که کارخانجات لبنی اعلام کرده بودند حاضر به خرید شیرخام با قیمت 1440 تومان نیستند، زیرا حتی اگر به دلیل این افزایش قیمت خرید، افزایش قیمت فروش هم اعمال شود بازار کشش آن را نخواهد داشت. با این حال دولت زیربار نرفت و با استقرار بازرس درکارخانه‌های لبنی آنان را مجبور کرد شیر را به قیمت جدید بخرند و روشن بود که سرانجام این پروسه به گران‌تر شدن لبنیات منجر می‌شود و شد.

مردم باید از امروز محصولات لبنی پرمصرف را با 10 درصد افزایش قیمت بخرند.بر این اساس، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: قیمت سه قلم از فرآورده‌های لبنی شامل شیر، ماست و پنیر 10 درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ محمدرضا نعمت‌زاده با بیان این‌که دولت علاقه‌مند به حمایت از صنایع لبنی است تا قیمت شیر، ماست و پنیر با حداقل افزایش قیمت در اختیار مردم قرار گیرد، افزود: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، از دامدار هم باید حمایت کنیم تا متضرر نشود.

وی به این موضوع اشاره نکرد که مسئول بخش زیادی از افزایش هزینه‌های تولید دامداران خود دولت است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: سال گذشته در دولت و در ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم شیرخام 1440 تومان تصویب شد که اعلام کردیم نمی‌توان ماهانه 75 میلیارد تومان یارانه شیر پرداخت کرد، البته دولت تنها سه ماه این یارانه را پرداخت کرد و صنایع لبنی هم نتوانستند شیر خام را به قیمتی که اعلام شد، خریداری کنند.

نعمت‌زاده افزود: با توجه به درآمد دولت به این جمع‌بندی رسیدیم که دولت نمی‌تواند یارانه شیر را پرداخت کند و قرار شد کارخانه‌های صنایع لبنی قیمت سه قلم از محصولات شامل شیر، ماست و پنیر را 10درصد افزایش دهند و در مقابل شیرخام را به قیمت مصوب 1440 تومان از دامدار خریداری کنند.

احتمال کاهش فروش لبنیات

به دنبال این اعلام، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی با تصریح این‌که «کارخانجات لبنی مجوز افزایش ۱۰ درصدی شیر، ماست و پنیر را از امروز گرفتند»، گفت: قرار بود از ۱۲ خردادماه کارخانجات شیرخام را ۱۴۴۰ تومان از دامدار خریداری کنند.

محمدرضا اسماعیلی در گفت‌وگو با تسنیم، گفت: دیروز جلسه‌ای با حضور وزیر جهادکشاورزی، معاونان وی و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و به‌ریاست محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور بدون حضور صنف مربوط برگزار و این افزایش قیمت مصوب شد.

وی با بیان این که مخالف افزایش قیمت لبنیات بودیم»، اظهار کرد: پیش از برگزاری جلسه مخالفت خود را اعلام کرده بودیم، اما مسئولان توجهی نکردند. این افزایش قیمت به‌ضرر دامداران و کارخانجات است، زیرا مردم قدرت خریدشان دیگر کفاف افزایش بیشتر را نمی‌دهد. زمانی که مردم کالا را خریداری نکنند، شیر دامدار به فروش نمی‌رسد، چون کارخانه دیگر تمایلی به تولید ندارد.

اسماعیلی افزود: در این جلسه مصوب شده است کارخانجات صنایع لبنی شیر خام را به ‌قیمت 1440 تومان از دامدار خریداری کنند و به‌ ازای آن می‌توانند قیمت شیر، ماست و پنیر را حداکثر 10 درصد افزایش دهند.مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران گفت: این مصوبه به تمام کارخانجات ابلاغ شده است، قرار بود کارخانه‌ها شیر خام را از 12 خرداد امسال، 1440 تومان خریداری کنند، اما از امروز مجوز افزایش 10درصدی را دارند.

اسماعیلی گفت: مصرف شیر در ایران یک‌سوم سرانه جهانی است، 90 درصد ایرانیان با کمبود کلسیم و 80 درصد آنها با کمبود ویتامین D به ‌عنوان عامل جذب حداکثری کلسیم روبه‌رو هستند. در حال حاضر که قیمت لبنیات افزایش یافته است، پیش‌بینی می‌شود فروش لبنیات کاهش یابد.

از سوی دیگر، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران نیز از موافقت دولت با گرانی حداکثر ۱۰ درصدی سه کالای پرمصرف شیر، ماست و پنیر خبر داد.

سیداحمد مقدسی در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: روز گذشته جلسه‌ای به ریاست محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور برگزار شد که در این جلسه مسئولان دیگری از جمله وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان سازمان حمایت از مصرف‌کننده نیز حضور داشتند.

وی اضافه کرد: در این جلسه مقرر شد کارخانجات صنایع لبنی شیرخام را به قیمت ۱۴۴۰ تومان از دامداران خریداری کنند و در مقابل این اقدام، دولت به آنها اجازه داد قیمت سه کالای پرمصرف شیر، ماست و پنیر را حداکثر ۱۰ درصد افزایش دهند.

مقدسی با بیان این که مصوبه خرید شیرخام به قیمت ۱۴۴۰ تومان قرار است، از دوازدهم خردادماه اجرایی شود، گفت: همچنین به کارخانجات اجازه داده شد از امروز قیمت محصولاتشان را ۱۰ درصد افزایش دهند.همچنین سخنگوی سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف‌کنندگان در این‌باره گفت: افزایش ۱۰ درصدی قیمت فرآورده‌های لبنی مشروط به افزایش نرخ خرید شیر خام دامدارن به هر کیلوگرم ۱۴۴۰ تومان توسط صنایع لبنی است.

غلامرضا کاوه در گفت‌و‌گو با تسنیم افزود: تمام افزایش قیمت‌ها براساس بخشنامه معاون اول رئیس‌جمهور و مصوبه کارگروه تنظیم بازار است و سازمان حمایت نیز در این خصوص نظر کارشناسی خود را اعلام می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که قیمت شیرخام در جهت حمایت از دامداران به 1440 تومان افزایش یابد، طبیعی است که نرخ فرآورده‌های لبنی نیز افزایش قیمت داشته باشند.

آغاز افزایش قیمت‌ها

در همین حال بررسی‌های میدانی خبرنگار جام‌جم در سوپرمارکت‌های سطح شهر تهران حاکی از آن است که گرانی لبنیات از روز گذشته با افزایش قیمت شیر برخی کارخانه‌های لبنی کلید خورده است.

بر این اساس، قیمت برخی انواع شیر تولیدی کارخانه‌ها افزایش یافته است. با این حال قیمت دیگر محصولات لبنی مانند پنیر، کره و خامه فعلا ثابت مانده و ممکن است قیمت این محصولات از امروز افزایش یابد.

تناقض‌گویی درباره افزایش قیمت لبنیات

رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی: لبنیات دوباره گران نمی‌شود ‌/‌ ایرنا، 23 اردیبهشت

رضا باکری: ارسال درخواست افزایش ۵ درصدی قیمت لبنیات به ستاد تنظیم بازار‌/‌ تسنیم، 3 خرداد

رضا باکری : افزایش قیمت بنزین به لبنیات سرایت نخواهد کرد. لبنیات تنها یک درصد گران خواهد شد ‌/‌ ایرنا، 8 خرداد

محمود نوابی، معاون وزیر صنعت: احتمال افزایش قیمت روغن نباتی و لبنیات وجود دارد‌/‌ باشگاه خبرنگاران جوان، 11خرداد

رضا باکری: تعیین‌تکلیف قیمت جدید لبنیات تا پایان خرداد‌/‌ تسنیم، 16 خرداد

دبیر انجمن صنایع لبنی: افزایش قیمت لبنیات پس از ماه مبارک رمضان‌/‌ ایرنا، 17 خرداد

رضا باکری: لبنیاتی‌ها از افزایش قیمت منصرف شدند ‌/‌ فارس، 25 خرداد

محمدرضا اسماعیلی، مدیرعامل اتحادیه سراسری فرآورده‌های لبنی: لبنیات در آستانه گرانی مجدد ‌/‌ فرارو، 3 تیر

گروه اقتصاد - روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
بهروز
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
۰
۰
كاش مردم حداقل بمدت 3 روز لبنیات نخرند تا این همه وعده هایی توخالی به خورد این ملت ندهند و با انقضای تاریخ مصرف این فرآورده ها مسئولین را صد بار از كرده خود نادم و مجبور به برگشت قیمت ها شوند ، ضمن اینكه هشداری برای عدم افزایش دیگر كالاها نیزمحسوب شود.
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
۰
۰
مردم كمبود كلسیم دارند یا ویتامینD عیبی ندارد از هوا تامین كنند.برای اختلاس گران باید پول در حساب ها جمع بش یا نه ؟ چه حرفها می زنند عده ای.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
۰
۰
اینها همانهایی هستند كه میگفتن دولت احمدی نژاد دولت دروغگوهاست حالا خودشون مثل ریگ دروغ به مردم تحویل میدن !!!!!!!!!!!!. این جمله رو از من به یادگار داشته باشید << این دولت حامی ثروتمندان و دشمن فقراست>>
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
۰
۰
دولت اعلام كرد كه به روسییه لبنییات صادر میكند پس گرانی معلوم است از كحا میآید... به جای تامین منافع مردم خود به نفع مردمان دیگر كشورها كار میكند
٧٠٤
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۸
۰
۰
ای برادر خودت را خسته نكن حرفهای ما پشیزی ارزش ندارد كسی هم گوش نمی دهد اما ناامید نباش بگرد اگر پیدا كردی گوش شنوا را به ما هم بگو فقط من می توانم بگویم متشكریم كاركنان محترم جام جم عزیز

نیازمندی ها