امروز ممکن است آغاز دورانی تازه برای دنیای فضانوردی باشد. شرکت اسپیس ایکس که در سال‌های اخیر ضمن همکاری با ناسا، مأموریت ارسال تجهیزات برای ایستگاه فضایی بین‌المللی را با نیروی پیش‌رانش موشک‌های فالکون 9 پذیرفته است، ساعت 18 و 51 دقیقه امروز به وقت تهران برای سومین بار در مسیر دستیابی به فناوری فرود آوردن عمودی موشک‌های پرتابی خود بخت خود را محک می‌زند.
کد خبر: ۸۱۲۲۰۲
تلاش دانشمندان برای فرود نرم موشک فالکون 9 را تماشا کنید

مأموریت به این ترتیب خواهد بود که کپسول فضایی دراگون با موشک فالکون 9 در صورت مساعد بودن شرایط جوی در ساعت اعلام شده به فضا پرتاب می‌شود.

پس از رسیدن فضاپیما به شتاب و سرعت لازم، در مرحله نخست موشک فالکون9 از کپسول باری جدا شده و به سمت زمین باز می‌گردد.

به طور معمول موشک‌هایی که برای پرتاب فضاپیماها به کار برده می‌شوند یک بار مصرف بوده و پس از رساندن محموله فضایی به ارتفاعی مشخص، در اقیانوس سقوط می‌کنند و دیگر قابل استفاده نخواهند بود. این هزینه‌ای هنگفت و بی بازگشت در دنیای فضانوردی است.

با این حال مدتی است شرکت اسپیس ایکس به رهبری ایلان ماسک که از چهره‌های خوشنام کارآفرین در دنیای تجارت مدرن است، بودجه‌ای را از ناسا دریافت کرده تا موشک‌هایی بسازد که بتوانند با کمترین آسیب به صورت نرم در وضعیت عمودی فرود بیاید و قابل بازیابی باشد.

در صورت موفقیت اسپیس ایکس و پیشرفت مرزهای دانش بشر در سالم به زمین نشاندن موشکی غول‌آسا، هزینه‌های اعزام انسان و تجهیزات به فضا تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت. قرار است موشک پرتابگر فضاپیما پس از بازگشت به زمین روی یک کشتی رباتیک در اقیانوس اطلس فرود آید.

این سومین باری است که ایلان ماسک و محققان و کارکنان تحت امرش بخت خود را برای رسیدن به فناوری فرود نرم موشک‌ها در جریان ارسال اوجگیری فضاپیمای حامل تجهیزات غذایی و آزمایشگاهی‌اش به ایستگاه فضایی بین‌المللی محک می‌زنند.

پیش از این اسپیس ایکس دو آزمایش در ماه‌های ژانویه و آوریل امسال انجام داده بود که درصد موفقیت در آزمایش دوم 50-50 اعلام شده بود.

در آزمایش اول در حالی که پرتاب فالکون 9 با موفقیت انجام شد، ناکامی باله‌های کنترل هیدرولیک این سامانه موجب فرود موشک در زاویه نامناسب و در نهایت انفجار آن شد.

در تلاش دوم نیز دریچه‌ای که پیش رانش موشک را کنترل می‌کند، در آخرین ثانیه‌ها دچار اختلال شد و در نتیجه موشک به طور موقت کنترلش را از دست داد و مجددا روی سکو منفجر شد.

مهندسان اسپیس‌ایکس می‌گویند مشکلات قبلی را رفع کرده‌اند و امروز نسبت به موفقیت خود بسیار خوشبین هستند.

اسپیس ایکس قراردادی 1.6 میلیارد دلاری با ناسا برای انجام 12 مأموریت برای انتقال لوازم و تجهیزات مختلف به ایستگاه فضایی بین‌المللی دارد و امروز هفتمین مأموریت پرتاب قرار است انجام شود.

آنچه در این مأموریت در اولویت است، رساندن کپسول دراگون به ارتفاع لازم برای رساندن تجهیزات گران‌قیمت به ایستگاه فضایی بین‌المللی است و از اواسط پرتاب، با جدا شدن موشک فالکون 9 قرار است مرحله آزمایشی سالم فرود آوردن آن آزموده شود.

اگر مایلید مراحل پرتاب و آزمایش فرود نرم این موشک را به صورت زنده تماشا کنید، از حوالی ساعت 18 و 30 دقیقه امروز به وبگاه اینترنتی www.space.com سر بزنید و با کلیک روی لینک موجود، منتظر بارگذاری تصاویر زنده این مأموریت مهیج فضایی باشید.

دانش - کاظم کوکرم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها