معاون اول قوه قضائیه در گفتگوی ویژه خبری:

برخورد با دانه درشت ها بدون هیچ تبعیضی ادامه دارد

معاون اول قوه قضائیه گفت: در سالهای اخیر در جریان مبارزه با مفاسد، برخورد با دانه درشت ها و کسانی که صاحب منصب و قدرت زیاد بودند، بیشتر بود و در آینده نیز بدون هیچ تبعیضی با آنها برخورد خواهیم کرد.
کد خبر: ۸۱۲۱۶۲
برخورد با دانه درشت ها بدون هیچ تبعیضی ادامه دارد

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه 2 سیما در ابتدا در رابطه با فشارهای سیاسی که به قوه قضائیه وارد می شود و اینکه مهمترین چالش پیش روی دستگاه قضا چیست؟، اظهار داشت: امر قضا امر خطیری است و به طور طبیعی ممکن است که وقتی با متهم و یا مفسدی برخورد می شود آنها واکنش نشان دهند.

وی ادامه داد: به خصوص اگر این افراد از جریانهای دارای نفوذ و یا در گروهها و جریانهای سیاسی و افراد صاحب قدرت باشند که در این صورت ممکن است واکنش ها شدید تر باشد.

معاون اول دستگاه قضا گفت: در سالهای اخیر در جریان مبارزه با مفاسد، برخورد با دانه درشت ها و کسانی که صاحب منصب و قدرت زیاد بودند بیشتر بود و در آینده نیز بدون هیچ تبعیضی با آنها برخورد خواهیم کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: قوه قضائیه به حول و قوه الهی باید کار خود را به شدت دنبال و براساس موازین قانون و شرع مقدس اسلام عمل کند و امیدواریم بتوانیم مطابق عدل رفتار کنیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تاکید بر فشارهایی که بر قوه قضائیه هست در این هفته بیشتر بود، خاطرنشان کرد: در سالهای 92 و 93 برخورد با افراد دانه درشت بیشتر بود و پیش بینی ما این است که به دلیل این شدت برخورد فشارها بر قوه قضائیه بیشتر خواهد شد.

فشار به دستگاه قضا در پرونده مهدی هاشمی

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه آیا یکی از نشانه های فشار به دستگاه قضا به تغییر قاضی پرونده مهدی هاشمی مربوط می شود، اظهار کرد: در همه پرونده هایی که صاحبان ثروت و قدرت در آن نقش دارند واکنش هایی از طرف آنها انجام می شود و در مورد پرونده مهدی هاشمی نیز فشارهایی به دستگاه قضا از جهات مختلف وارد می شد.

وی ادامه داد: اما تغییر قاضی سراج در این پرونده به فشارهای وارده مربوط نمی شد، بلکه سمت قاضی سراج تغییر کرد و وی به سازمان بازرسی کل کشور رفتند و چون سازمان مزبور در این پرونده گزارش دهنده بود و بعدا حق اعتراض به حکم را داشت، بنابراین رییس آن نمی توانست قاضی پرونده نیز باشد.

معاون اول دستگاه قضا تصریح کرد: بنابراین تغییر قاضی سراج در پرونده مهدی هاشمی ربطی به فشارها نداشت ولی فشارهای دیگر در این پرونده وجود داشت.

نیاز قوه قضائیه به استخدام تعداد زیادی کارمند و قاضی

وی با بیان اینکه قوه قضائیه دارای ماموریت های زیادی است و نفس امر قضا کار سختی است، اظهار کرد: قوه قضائیه میزان لازم قاضی و کارمند برای انجام ماموریت های محوله ندارد و بودجه لازم برای تهیه تجهیزات در اختیار دستگاه قضا قرار ندارد.

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: دولت و مجلس کمک هایی کرده اند اما اگر بخواهیم انتظارات قانون اساسی و انتظارات مردم از این قوه را برآورده کنیم، حتما باید کمک های بیشتری انجام گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای با بیان اینکه قوه قضائیه به استخدام تعداد زیادی کارمند و قاضی نیاز دارد، تصریح کرد: ما انتظار داریم که مردم در دو زمینه حل و فصل اختلافات خانوادگی به صورت ریش سفیدی و پرونده های مربوط به مواد مخدر به قوه قضائیه کمک کنند.

مردم و دولت در خصوص مواد مخدر به دستگاه قضا کمک کنند

معاون اول دستگاه قضا با بیان اینکه 44 درصد زندانیان به طور مستقیم و 70 درصد به طور غیرمستقیم مربوط به پرونده های مواد مخدر هستند، خاطرنشان کرد: دولت از 18 سال پیش موظف بوده که اردوگاههایی را برای جداسازی معتادین از سایر متهمین تاسیس کند.

وی ادامه داد: رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست محترم جمهور است و برخی اعضای دولت هم عضو این ستاد هستند بنابراین ما انتظار داریم که مردم و دولت در خصوص مواد مخدر حتما به دستگاه قضا کمک کنند.

بازداشت مجددا یکی از قاچاقچیان بزرگ پس از آزادی با قید وثیقه

سخنگوی دستگاه قضا در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون آزادی یکی از قاچاقچیان بزرگ مواد مخدر به قید وثیقه گفت: این مورد قطعا توسط دستگاه قضا پیگیری شده و مجرم مورد نظر مجددا بازداشت شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در ادامه با طرح این پرسش که آیا ما نباید به کسانی که به جرم مواد مخدر دستگیر شده اند مرخصی بدهیم، اظهار کرد: اگر مسئولین ذی ربط احساس کنند که مرخصی فرد دستگیر شده در رابطه با مواد مخدر به صورت موقت الزامی است هم از لحاظ قانونی و هم از لحاظ انسانی باید این کار را انجام دهند.

معاون اول دستگاه قضا ادامه داد: اما آیا اینکه فرد دستگیر شده با بیرون رفتن از زندان به دلیل مرخصی، جرمی را مرتکب نمی شود موردی است که نمی توان تضمین کرد. تلاشمان این است که افراد خطرناک از زندان بیرون نروند، ولی این به معنای آن نیست که اگر کسی از زندان بیرون رفت حتما آدم خوبی شده است.

وی با بیان اینکه یقینا فرد مذکور به جهات مشخصی از زندان بیرون رفته است، اظهار کرد: اگر کسی در زمان مرخصی و با یک تضمین آزاد شد و دست به یک کار خلافی زد، بعدا جرم و مجازاتش سنگین تر است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: در پرونده های مواد مخدری مانند کراک و هروئین اگر از فردی بیش از 100 گرم کشف شود، جرمش بسیار سنگین است.

معاون اول دستگاه قضا با طرح این پرسش که اگر فردی به دلیل یک پرونده سنگین موارد مخدر به زندان محکوم شده باشد، آیا هیچوقت حق استفاده از مرخصی را ندارد و هیچگاه مشکل خانوادگی و حاد برایش ایجاد نمی شود، تصریح کرد: البته قبول داریم که باید در زمینه اعطای مرخصی به برخی زندانیان دقت بیشتری شود و با تمام اعمال دقت ها ممکن است در برخی موارد اشتباهاتی رخ دهد.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی کنید برخی فشارهای وارده به دستگاه قضا ناشی از عملکرد قوه قضائیه است، اظهار کرد: اینکه گفته می شود قوه قضائیه به سراغ پرونده های مسئولین و صاحب منصبان نرفته است، صحیح نیست بلکه ما سراغ این افراد رفته ایم، اما گاهی جمع آوری اسناد و مدارک در رابطه با یک پرونده خاص نیازمند صرف زمان زیادی است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای ادامه داد: گاهی هم فردی که خودش مسئولیت دارد کار را برای جمع آوری ادله سخت می کند.

معاون اول دستگاه قضا اظهار کرد: مثلا مسئولی که در اواخر سال 93 محکوم شده است به این معنا نیست که قوه قضائیه در همان زمان به سراغش رفته است، بلکه آغاز تحقیقات قوه قضائیه از مسئول مزبور به زمان تصدی مسئولیتش باز می گردد، اما تا زمانی که حکم قطعی و صادر شود امکان دارد فرد مذکور دیگر مسئولیتی نداشته باشد.

وی با بیان اینکه قطعا غوغا سالاری عده ای در برخی پرونده های قضایی تاثیراتی دارد ، تصریح کرد: قوه قضائیه مصمم است که بدون تبعیض با هر خلاف و مجرمی برخورد کند و تسلیم فشارهای وارده نشود، اما طبیعتا فشارهای وارده تاثیرگذار است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مقام معظم رهبری تاکید کردند که از نظارتها و انتقادها به عنوان نقطه قوت استقبال کنید، اما به نظر می رسد قوه قضائیه هنوز با برخی رسانه ها گارد دارد، اظهار داشت: در حال حاضر ما نشریات و سایتهایی داریم که بی نام و نشان هستند و از طرفی نشریات مکتوبی داریم که طبق قانون عمل می کنند و قانون می گوید شما می توانید انتقاد کنید اما انتقاد باید سازنده باشد.

وی ادامه داد: مطبوعات یک سری رسالت ، وظایف و ممنوعیتهایی دارند، اما انتقاد آنها باید موجب رشد و آگاهی شود و در آن تخریب ، توهین و تحریف نباشد و همه باید در چارچوب قانون عمل کنیم.

معاون اول دستگاه قضا گفت: رسانه ها از جمله رسانه ملی برای آگاهی بخشیدن، هشدار دادن به مردم ونقد کردن عملکرد دستگاهها از جمله دستگاه قضایی می توانند موثر باشند و ما از این امر استقبال می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای تصریح کرد: من در نشست خبری به صورت خصوصی و صمیمی البته تا جایی که قانون اجازه می دهد با صداقت به سوالات خبرنگاران پاسخ می دهم، اما گاهی اوقات آنها انتظار دارند که به محاکم ما بروند و عکس و خبر تهیه کنند این در حالی است که در بسیاری از موارد خانواده ها راضی نیستند و قانون اجازه این کار را نمی دهد.

وی ادامه داد: در برخی از موارد قانون جلوی ما را گرفته اما کاری نمی شود کرد زیرا ما باید مطابق قانون عمل کنیم و قانون را روی چشم می گذاریم.

معاون اول دستگاه قضا در پایان خاطر نشان کرد: اگر ما به جایی برسیم که دادگاههایمان را علنی برگزار کنیم و این دادگاهها پخش شود آگاهی مردم آگاهی بالا می رود و از طرفی می توانند تشخیص دهند که اشکال کار از کجا است.(میزان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
نرم افزار موبایل
-
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
۰
۰
همه در برابر قانون یكسانند
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
۰
۰
پس بی زحمت خیلی سریع اقای احمدی نژاد رو محاكمه كنید!!! فكر می كردم قراره به زن و بچه ام نون حلال بدم ... تو توانم نیست دارم از هر راه غیر متعارف ماه رو میگذرونم خدایا رحم كن به امثال من
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
۰
۰
ما كه خلاف آنرا شاهد هستیم-چون فساد و دزدی و رانت خواری و...هر روز بیش از پیش در سطوح بالاتر افزایش یافته است.پس درنتیجه این گفته شما اصلا صحیح نیست.
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
۰
۰
با سلام خدمت معاون شجاع قوه قضاییه......ضمن تشكر اززحمات بی دریغتان دربرخورد بامتخلفان واحیای حق مردم مظلوم وشریف این مرزوبوم. ما مردم همیشه پشتیبان دلیر مردانی هستیم كه داد مردم ستاند...امیدواریم همیشه دربرابر چنین ناحقی هایی مستحكم و استوار بایستید چون تا بوده چنین بوده و هست درتاریخ كهن ایران كه ما پشتیبان عدالت خواهانیم....داد ما بستانید از سودجویان....خواهشا ناحقی هایی كه در ارگانهای حساسی همچون انتظامی درحال رشد هست را هم پیگیری نمایید
بی نیاز
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۷
۰
۰
درخصوص پرونده های مهدی هاشمی ، بابك زنجانی و .... دیدیم كه چطور بدون تبعیض عمل كردید . كاش شما هم مثل چینی ها قانون اسلامی رو اجرا كنید . انشاالله
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها