گزارش اختصاصی جام جم آنلاین

نسل جدید «گرگ های تنها» زوزه می کشند

نسل تازه «گرگ های تنها» برخلاف گذشته، سوابق جنایی و تروریستی -دستکم به شکل ثبت شده -ندارند اما در یک روز سه حمله را در سه نقطه مختلف جهان (کویت، فرانسه و تونس) اجرا کردند و ده ها قربانی گرفتند.
کد خبر: ۸۱۱۹۰۷
نسل جدید «گرگ های تنها» زوزه می کشند

به گزارش جام جم آنلاین تنها در یک روز تروریست های موسوم به گرگ های تنها در سه قاره جهان از مسجد شیعیان کویت در خلیج فارس گرفته تا تونس در شمال آفریقا و فرانسه در اروپا حملاتی خونبار انجام دادند؛ گویی گروه تروریستی داعش با این اقدام می خواهد بگوید در یک محدوده گسترده همچنان نفس می کِشد و آدم می کُشد؛ کمربندی که از جنوب خلیج فارس به عراق، سوریه، لیبی، مصر (سینا)، تونس و حتی فرانسه در اروپا کشیده می شود.

شبکه اسکای نیوز در این باره گزارش داد حملات سه گانه طی یک روز در کویت، فرانسه و تونس حاکی از رویکرد جدیدی در فعالیت های تروریستی داعش است؛ داعش که تا پیش از این حملات، از سابقه داران تکفیری و افراد تحت پیگرد امنیتی برای این قبیل عملیات ها استفاده می کرد، اکنون پرچم خود را دست جوان هایی داده که دستکم در این سه عملیات اخیر هیچکدام سابقه امنیتی- جنایی ندارند و این دقیقا معضلی است که پیگرد و شناسایی آنها را با مانع روبرو می کند.

گرگ های تنها؛ آشکار و پنهان

گرگ های تنها اصطلاحی است که به جانیان بدون ارتباط سازمان یافته تشکیلاتی با گروه های تروریستی اطلاق می شود؛ تروریست هایی که گاه به عنوان شخصیت های شرور و دارای سوابق کیفری و جنایی به استخدام گروهی در می آیند و گاه با نام تکفیری های جهادی در کشور هدف، طعمه گروه های تروریستی تکفیری مانند داعش می شوند؛ افرادی که عمدتا از عملیات های ارتکابی جان سالم به در نمی برند.

واقعیت این است که این تروریست ها در عین انزوا دارای ارتباطاتی با سازمان های تروریستی یا حداقل عقبه ایدئولوژیک آنها (مثلا در مساجد تکفیری ها) هستند اما رابطه آشکار و سلسله مراتبی آنها در تشکیلات تروریستی دیده نمی شود. گاهی نیزاین تروریست ها در گروه هایی دو سه نفری سازماندهی می شوند.

استفاده از گرگ های تنها راهبردی است که گروه تروریستی داعش برای ماجراجویی و عرض اندام در کشورهای هدف در دستور کار قرار داده است بدون اینکه هنوز جامعه جهانی با وجود ادعای تشکیل ائتلاف بین المللی ضد داعش راهبرد واحدی را در برابر این گروه اتخاذ کرده باشد.

روزنامه واشنگتن پست آمریکا، گرگ های تنها را «کابوس جدید» می نامد و «دیلی تلگراف» انگلیس می نویسد: حالا بازداشتن گرگ های تنها از فعالیت های تروریستی بزرگترین چالش امنیتی در غرب است.

واشنگتن پست می نویسد: گرگ های تنها را می توان به دو دسته «دیوانه» و «شرور» تقسیم کرد. این روزنامه به دکتر «نضال حسن» روانپزشک آمریکایی به عنوان یکی از تروریست های دیوانه استناد می کند؛ کسی که در سال 2009 در پایگاه نظامی «فورت هود» آمریکا 13 نظامی آمریکایی را به گلوله بست و هرگز اقرار به گناهکاری نکرد.

این روزنامه به «مان هارون مونس» تروریستی که با در دست گرفتن پرچم داعش (دسامبر گذشته) در استرالیا به کافی شاپی در سیدنی حمله کرد، چند تن را گروگان گرفت و در نهایت با دخالت نیروهای امنیتی کشته شد، به عنوان تروریست شرور اشاره می کند؛ فردی که سوابق جنایی و خرابکاری داشت.

گرگ های تنها لزوما تکفیری های مدعی اسلام نیستند و در مواردی تروریست های افراط گرای غیر مسلمان و حتی برخی نژادپرستانی که دست به کشتارهای قومیتی نیز می زنند را نیز شامل می شود؛ مانند «آندراس بریویک» نروژی که در سال 2011 با پوشیدن لباس پلیس این کشور 85 تن از شهروندان نروژی را به ضرب گلوله کشت. او خود را یک مسیحی محافظه کار طرفدار اسرائیل می دانست که به طرح تشکیل کشور مستقل فلسطینی معترض و در پی انتقام از دولت کشورش به دلیل تایید حق فلسطینی ها بود.

حرکت داعش با چراغ خاموش

اما به نظر می رسد که گرگ های تنهای جدید، کاملا دور از چشم سیستم های امنیتی در حال فعالیت هستند و داعش با روی آوردن به نسل تروریست های بدون سوء سابقه و پرونده و اطلاعات ثبتی در حال دور زدن دستگاه های اطلاعاتی است.

یاسین صالحی فرانسوی الجزایری تبار از این دسته تروریست ها است که درحمله به کارگاه گاز در لیون فرانسه دست داشت. صالحی بازداشت شد اما در این حمله یک نفر کشته و چند نفر زخمی شدند. درپی این حمله، صدای انفجار از داخل کارخانه به گوش رسید. پلیس فرانسه همچنین از کشف یک جسد بدون سر در این کارخانه خبر داده در حالی که پرچم داعش نیز در محل دیده شده است.

فرانس پرس گزارش داد که پلیس فرانسه می گوید صالحی 35 ساله و پدر سه کودک به گروه های تکفیری نزدیک شده بود اما سوابق جنایی، کیفری و تروریستی نداشت. او حتی یک بار هم سابقه درگیری نداشته و توجهی را به خود جلب نکرده است.

«ناصر بن یحیی» امام جماعت مسجد «پونترالیا» از این هم فراتر می رود و می گوید: یاسین جوان آرامی بود...اصلا عصبی مزاج نبود و از دیدنش در مسجد خوشحال می شدم...آرامش بخش بود...من واقعا ازاین اقدامش شوکه شده ام.

«سیف الدین الرزقی» مجری عملیات «سوسه» تونس که مردم را در حمله به هتل این شهر به رگبار بست و عملیاتش 37 کشته و 36 مجروح بر جای گذاشت نیز جوانی تیزهوش حدودا 22 ساله و مجرد بود که تخصص کارشناسی الکترونیک داشت. او غالبا لباس عادی می پوشید و سابقه سوئی از وی در مراجع تونسی ثبت نشده بود. فقط اخیرا لباس بلند عربی بر تن می کرد و در برخی مساجد شهر «قیروان» تونس با برخی چهره های تکفیری دیدار داشت.

«ابوالبراء الشامی» عامل تروریست تکفیری دیگری که در مسجد امام صادق (ع) کویت دست به انتحار و قتل 27 تن از شیعیان زد نیز سابقه جنایی یا تروریستی نداشت.

این می تواند بدان معنا باشد که گروه تروریستی داعش که در هر سه حمله اخیر عرض اندام کرده است در حال پرورش نسل جدیدی از تروریست هاست.

حالا دیگر به نظر می رسد دستگاه های اطلاعاتی کشورهای مختلف با تشدید تحرکات گروه های تروریستی نسبت به برخی افراد سابقه دار حساس شده اند و گرگ های پرونده دار دیگر مانند سابق قدرت مانور ندارند. بنابراین گروه هایی مانند داعش نیز به این حساسیت اطلاعاتی-امنیتی پی برده اند و دست به کار تربیت نیروهایی شده اند که سابقه دار نیستند و می توانند کاملا چراغ خاموش و دور از دید دستگاه های امنیتی تا پایان عملیات پیش بروند.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها