روند تکاملی سریال‌های ماه رمضانی از آثاری ماورایی آغاز شد، اما آرام‌آرام این روند به آثار اجتماعی مبتنی بر آموزه‌های دینی و اسلامی رسید که قصه‌هایی درباره آدم‌های واقعی با مسائل و مشکلات ملموس و پذیرفتنی را طرح می‌کنند. در این قصه‌ها آدم‌های مختلف از قشرها و طبقات متفاوت در چالش‌های کوچک و بزرگ زندگی از آموزه‌های اسلامی بهره می‌گیرند و اگر در قبال وسوسه‌ها پا سست کنند، حتما خیلی زود به مسیر درست بازخواهند گشت.
کد خبر: ۸۱۱۱۸۲
سریال‌هایی برای زندگی دینی

گرچه هنوز قسمت‌های ابتدایی این سریال‌ها به نمایش درآمده و هنوز گره‌ها و چالش‌های اصلی شکل نگرفته، اما از همین جا هم می‌توان رد و نشان خیرخواهی و مردمداری را در سریال گاهی به پشت سر نگاه کن دید یا سادگی و صفای شخصیت‌های اصلی سریال‌های دردسرهای عظیم2 و پایتخت 4.

در این سریال‌ها به طور مشخص زمان قصه مطابق با ماه مبارک رمضان است؛ شخصیت‌ها روزه‌دارند و علاوه بر نشانه‌های ظاهری دینداری مثل رفتن به مسجد و نشستن پای سفره افطار و سحر می‌توان نمونه‌های متعددی از حضور معنویت در زندگی این آدم‌ها دید. در سریال دردسرهای عظیم، لطیف ساده دل و مهربان است؛ او و بهار با همه مشکلاتی که دارند، خود را در مقابل کودکی که اتفاقی پیدا کرده‌اند، مسئول می‌دانند. فیروزه هرگز عزت نفسش را به ثروت خانواده همسرش نفروخته است. تقدیرگرایی، احترام به بزرگ‌تر، همدلی و همراهی، کمک به همنوع و بسیاری از مسائل معنوی به شکل واقعی در لایه‌های زیرین این سریال دیده می‌شود.

مراودات همسایه‌ها و ارتباط بین منیرخانم به عنوان همسایه با مستاجران را می‌توان تجسمی زیبا و البته واقعی از معنویت دانست؛ آدم‌های سریال دردسرهای عظیم با همه اختلاف‌ها، مسائل و مشکلاتشان همواره در کنار هم بوده‌اند، از هم حمایت کرده و همدم و همراه غم‌ها و شادی‌های یکدیگر بوده‌اند. این ارتباطات مصداق آن چیزی است که در اسلام درباره روابط همسایگی مدنظر بوده است.

سریال پایتخت با وجود طنز بیشتر نگاه جدی‌تری به آموزه‌های دینی و معنوی دارد. در این سریال اهالی منطقه شیرگاه در مسجد همچون یک خانواده بزرگ به نمایش درمی‌آیند و همسر چینی ارسطو بهانه‌ای شده برای نمایش همزیستی ادیان. چه چیزی می‌تواند بیش از نماز خواندن و سحری خوردن در خانه‌ای که چیدمانش کاملا براساس خانه‌های چینی است، معنویت را تداعی کند.

همین که خانواده معمولی دو مرد چینی را به عنوان برادران همسر ارسطو بر سر سفره سحری پذیرا می‌شوند ولو نقی با بخور و بخواب آنها مشکل داشته باشد، تصویری بکر و زیبا از پذیرندگی، رأفت و مهربانی اسلام را به نمایش می‌گذارد.

در پایتخت بارها دیده‌ایم هما و حتی نقی مخالف سوءاستفاده از قدرت هستند، اعضای خانواده همدیگر را به رفتار درست دعوت می‌کنند و خطا‌ها و اشتباهاتشان را با اشاره به روزه‌دار بودن و آداب آن، متذکر می‌شوند.

گزافه نیست اگر سریال‌های نامبرده را عینی‌ترین و واقعی‌ترین نگاه به آموزه‌های دینی و معنوی دانست که تاثیر این آموزه‌ها را در زندگی امروز با همه ابعاد مدرن و پیچیده‌اش به نمایش می‌گذارد.

آذر مهاجر - گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها