۵۰ درصد مخازن، آب ندارد

وضعیت ذخایر سدها در تیرماه

بحران آب به خلیج فارس رسید

کمبود شدید آب در جنوب ایران

معاون وزیر نیرو با اعلام اینکه در برخی شهرهای جنوب کشور کمبود شدید آب وجود دارد، گفت: اعتبارات احیای ذخایر زیرزمینی آب کشور ۲۴ برابر افزایش یافت.
کد خبر: ۸۱۱۰۸۰
کمبود شدید آب در جنوب ایران

رحیم میدانی با بیان اینکه با استفاده از ابزارهایی همچون آموزش فرهنگی، استفاده از تجهیزات استاندارد، افزایش تعرفه، قطع انشعاب و غیره مشترکان پُرمصرف را به مدیریت در مصرف آب ترغیب خواهیم کرد، گفت: هم‌ اکنون ۷۲ درصد مصرف‌ کنندگان آب، مصرف متعادل دارند و گروه اندکی نیز بیش از حد مجاز مصرف می‌کنند.

معاون آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو به عنوان متولی آب مقدار مجاز مصرف آب را مشخص می‌ کند، افزود: ارتقای بهره‌ وری در بخش آب کشاورزی مربوط به وزارت جهاد است و وقتی برای مشترکی پروانه بهره‌ برداری صادر می‌ شود، مشترک به میزان مجوزی که دارد می‌‌تواند آب برداشت کند و ما مجاز نیستیم برای وی محدودیت ایجاد کنیم، مگر در شرایطی که با کمبود منابع آبی مواجه باشیم.

وی با بیان اینکه طبق الگوی کشت اعلامی از سوی وزارت کشاورزی، ‌فقط استان‌ های گیلان و مازندران مجاز به کشت برنج هستند، ادامه داد: رویکرد وزارت جهادکشاورزی منطبق بر بهره‌ وری آب است.

معاون وزیر نیرو با اشاره به این مطلب که در سال جاری در حوزه خلیج فارس، دریای عمان و هرمزگان با کاهش روان آب‌‌ها مواجه بودیم، گفت: هم‌ اکنون برخی شهرها و مراکز استان‌‌های واقع در این حوضه با کمبود شدید آب مواجه هستند.

میدانی با بیان اینکه بودجه آب سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ افزایش خوبی داشته است، افزود: در جمع فصول بودجه ۳۴ درصد افزایش داشتیم و سیاست‌‌ها به سوی پروژه‌ های غیرسازه‌ ای سوق پیدا می‌ کند، به صورتی‌ که در بخش احیا و تعادل بخشی سفره‌ های زیرزمینی بودجه موجود با ۲۴ برابر افزایش به ۳۲۰ میلیارد تومان رسید.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان این مطلب که در پی اهمیت بحث آب شرب، اعتبار آب شرب روستایی در سال جاری به بیش از دو هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، اظهار کرد: چنانچه این اعتبار در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد، قادر هستیم میزان بهره‌ مندی آب شرب روستایی را از ۷۴.۵ درصد به ۹۰ درصد ارتقا دهیم.

وی افزود: چنانچه سه سال متوالی این بودجه پرداخت شود، مشکل آب شرب ۷ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور حل خواهد شد.

میدانی با اشاره به مشکل شوری آب سد گتوند گفت: طبق تصمیم دولت پرونده سد گتوند برای تحقیقات تخصصی به دانشگاه تهران ارجاع شده تا ضمن بررسی کامل، راه‌های برون‌رفت از مشکل موجود توسط سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور (کارفرمای طرح) اعلام و در صورت لزوم اجرایی شود.

این مقام مسئول در وزارت نیرو با بیان اینکه اصولا در عملیات اجرایی خطاهای انسانی امری عادی است و نباید زحمات کسانی‌ که سد عظیم گتوند را احداث کرده اند از یاد برد، گفت: مشکل سد گتوند بیش از حد بزرگ نمایی شده و چنانچه آب شور مخزن دفع شود، مشکل حل خواهد شد.

وی در خصوص اینکه چرا در یکسال گذشته قیمت انشعاب فاضلاب ۳ بار تغییر کرده است؟ گفت: شوراهای شهر می‌ خواهند سامانه فاضلاب وابسته به اعتبارات دولتی نباشد تا مانند دیگر پروژه‌ های کشور به خاطر کمبود اعتبارات دولتی به تعویق نیافتد، لذا با افزایش رقم معقول و ناچیزی که در نظر گرفته شده می‌ توان اعتبارات مناسبی را برای طرح فاضلاب رقم زد و بدون دغدغه به روند اجرایی کار ادامه داد.

معاون وزیر نیرو با بیان اینکه برای تامین آب مورد نیاز کشور نیازمند صنعت سدسازی هستیم تاکید کرد: وضعیت کشور ما به‌ گونه ای است که در برخی استان‌‌ها ممکن است یک یا دو بار در سال در یک بارش یا هجوم سیلاب میلیاردها مترمکعب آب از آن منطقه عبور کند که اگر بتوانیم به‌ وسیله سد آن آب را مهار و ذخیره کنیم، ضمن جلوگیری از هدررفت آب و ‌حفظ محیط زیست، کمبود آب آن منطقه را نیز جبران خواهیم کرد. دولت باید برای تامین یک لیتر آب در ثانیه یک میلیارد تومان هزینه کند و اگر این سدها نبودند در چنین سال‌‌های خشکی نمی‌ شد کشور را اداره کرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها