جام جم آنلاین گزارش می دهد

آپارتاید یا «گرگ های تنهای داعش»؟

رویداد قابل تاملی که امروز سه شنبه در ایالت کارولینای شمالی آمریکا با درخواست معترضان علیه سیاست های نژادپرستانه رخ داد یک بار دیگر این سوال را به ذهن متبادر می کند که چه چیزی واقعا در حال حاضر اولویت مرتبط با منافع ملی این کشور است و کدام تهدید جدی تر است؟ تروریست های سرگردانی که گاهی به دست گروه های تروریستی مانند داعش اجیر می شوند یا آپارتاید و سیاست های عریان نژادپرستی؟
کد خبر: ۸۱۱۰۱۶
آپارتاید یا «گرگ های تنهای داعش»؟

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سی ان ان، یک روز بعد از تشییع کشته شدگان حمله جوان سفیدپوست به کلیسای سیاهپوستان در چارلستون ایالت کارولینای شمالی، تعدادی از معترضان به سیاست های نژادپرستانه و خشمگین از بی تفاوتی در برابر تبعیض و تجاوز علیه حقوق و حیات رنگین پوستان تجمع کردند و خواستار پایین کشیدن پرچم آمریکا از روی ساختمان های این ایالت شدند. آنها چنین استدلال کردند که پرچم آمریکا خود نمادی از آپارتاید و نژادپرستی شده است و حتی برای بعضی نماد تروریسم نیز هست.

شاید اشاره معترضان به این واقعیت تلخ در جامعه آمریکا باشد که وقتی سیاهپوستان و اقلیت ها در این کشور از حقوق اولیه شهروندی مانند امنیت برخوردار نباشند چرا باید شهروند آمریکا بمانند. این در واقع یک هشدار به مقام های آمریکایی درباره ضرورت توجه جدی به تهدیدی است که حالا تمامیت ارضی آمریکا را بیش از همه تهدیدهای دیگر مانند خطر گروه تروریستی داعش و عوامل اجیر شده آن در داخل آمریکا هدف گرفته است.

دانیل راف جوان 21 ساله آمریکایی چند روز پیش به راحتی وارد کلیسای سیاهپوستان در ایالت کارولینای شمالی شد و با اسلحه ای که پدرش روز تولدش به او اهدا کرده بود حاضران را به رگبار بست و 9 نفر را کشت. او انگیزه خود را بعد از دستگیری، برافروختن اختلاف نژادی عنوان کرد.

لیندزی گراهام سناتور آمریکایی که برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 نامزد شده نیز به خیل این معترضان پیوست و در حرکتی که به نظر می رسید جنبه تبلیغاتی داشته باشد خود را حامی معترضان خواند.

شاید اشاره معترضان به این واقعیت تلخ در جامعه آمریکا باشد که وقتی سیاهپوستان و اقلیت ها در این کشور از حقوق اولیه شهروندی مانند امنیت برخوردار نباشند چرا باید شهروند آمریکا بمانند.

کلیدواژه های تبلیغات انتخاباتی این روزهای آمریکا نیز جالب است. یکی مانند گراهام همزمان با سخنرانی ضد نژادپرستانه باراک اوباما رییس جمهور آمریکا و تجمع معترضان به صفوف آنها می پیوندد تا سهم رای خود را از اقلیت ها حفظ کند، دیگری (جب بوش) فرزند دوم بوش پدر از برند داعشی استفاده می کند و از تهدید جدی گروه تروریستی داعش در آمریکا و لزوم مقابله واقعی با آن می گوید.

گرگ های تنها، عنوانی است که به تروریست های مفرد و فاقد گروهی خاص اطلاق می شود که گاهی مانند مزدوران اجاره ای به خدمت گروه های تروریستی در می آیند.

این روزها بحث درباره استفاده داعش از تروریست های سرگردان یا همان گرگ های تنها جدی تر از همیشه در محافل فکری، رسانه ای و سیاسی آمریکا جاری است.

برخی جریان ها در داخل آمریکا مانند بعضی چهره های جمهوری خواه حتی بدشان نمی آید که حملات نژادپرستانه این روزها را نیز مصداق ترور مرتبط با گروه های تکفیری بدانند و به این ترتیب بر مساله انسجام داخلی جامعه آمریکا و شکاف های قومیتی-نژادی داخل آن سرپوش بگذارند.

«ون جونز» یکی از تحلیلگران اجتماعی آمریکا در گفتگو با سی.ان.ان به شباهت حمله جوان سفید پوست آمریکایی به کلیسای سیاهپوستان و اقدامات تروریستی گرگ های تنهای مرتبط با داعش اشاره می کند اما این را هم گوشزد می کند که همانگونه که اقدامات گروه های افراط گرا (تکفیری) محکوم است باید از خطای آمریکا در مسائل نژادی و قومی در کنار برده داری معاصر منجر به احداث مشابه هم سخن گفت.

جونز نیز مانند اوباما از یک میراث رنج آور سخن به میان آورد و گفت: ما وارث 230 سال بردگی هستیم.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها