معاون وزیر راه‌وشهرسازی پیش‌بینی کرد

آغاز خروج از رکود در بازار مسکن

گزارش جام جم آنلاین از وضعیت مسکن؛

ادامه رکود در بازار، کاهش 15درصدی معاملات

معاملات بخش مسکن درسه ماه نخست امسال نیز به گفته فعالان بازار مسکن با 12تا 15 درصد کاهش با رکود سپری شد؛ پیش بینی ها نشان می دهد این روند در ماه​های پیش رو نیز ادامه داشته باشد.
کد خبر: ۸۱۰۹۲۴
ادامه رکود در بازار، کاهش 15درصدی معاملات

بخش مسکن که از خرداد سال 87 به تدریج در لاک رکودی خود فرورفته هنوز هم دروضعیت رکودی به سر می برد وحتی تصمیات جدید دولت برای افزایش تسهیلات خرید مسکن نتوانسته حداقل از لحاظ روانی تکانی به این بازار بدهد چرا که قدرت خرید پایین مردم و زمانبر بودن اعطای تسهیلات و شرایط سخت آن بسیاری را ناامید کرده است.

عبدالله فرجی، نایب رییس اتحادیه مشاورین املاک در گفت وگو با جام جم آنلاین در باره وضعیت معاملات در سه ماه ابتدایی امسال گفت: بخش معاملات مسکن در بخش خرید و فروش هنوز در رکود کامل به سر می برد هر چند در ماه خرداد جنب و جوشی در بخش اجاره به خاطرفصل نقل و انتقال ایجاد شد اما این بخش نیز هنوز دچار رکود است و 50 درصد مستاجرین ترجیح دادند قراردادهای خود با مالکین را تمدید کنند در نتیجه مراجعه به بنگاه ها کاسته شده است.

وی ابرازامیدواری کرد با تسهیلاتی که دولت درنظر گرفته است درآینده خرید و فروش مسکن وضعیت بهتری بیابد اما با این حال فرجی با انتقاد از شرایط سخت وام دهی بانک​ها بر این باور است که این موضوع باعث می شود تا رونقی که مد نظر است در این بخش صورت نگیرد.

نایب رییس اتحادیه مشاورین املاک معتقد است: هم اکنون برای وام 80 میلیونی متقاضی باید حدود 14 میلیون تومان برای یک دوره 6 ماهه در بانک بخواباند که فراهم کردن چنین مبلغی برای بسیاری از اقشار کم درآمد بسیار مشکل است، همچین این پول باید 6 ماه در بانک سپرده شود و میزان اقساط پرداختی با توجه به نرخ سود 14 درصد و زمان بازپرداخت 12 ساله رقم بالایی است که از عهده بسیاری از مردم خارج است.

80 درصد ارزش خانه باید وام داده شود

مصطفی خسروی، رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک کشور نیز به جام جم آنلاین گفت: فروردین امسال روزانه حدود 5هزارو200 معامله و دراردیبهشت نیز روزانه 6هزار و200 معامله به ثبت رسیده است که اگر میانگین معاملات انجام شده در سه ماه ابتدایی امسال را که روزانه بین 5هزار تا 7 هزار تا به ثبت رسیده است در نظر بگیریم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حجم معاملات بین 12 تا 15 درصد کاهش نشان می دهد.

خسروی با اشاره به آمار ثبت شده معاملات درسامانه کد رهگیری به این نکته نیز اشاره می کند که با توجه به آگاهی مردم و قانون مند تر شدن مشاورین املاک برای ثبت معاملات در سامانه طبیعی است که آمار معاملاتی که در سامانه به ثبت می رسد روند صعودی داشته باشد اما با این حال حجم معاملات حکایت از کاهش و ادامه رکود دارد.

وی در مورد پیش بینی خود از وضعیت بازار مسکن در ماههای آینده، اظهار داشت: سال گذشته پیش بینی کرده بودم که بازارمسکن در نیمه دوم امسال تکانی خورده و از حالت رکود خارج شود اما این اتفاق را سه ماه دیگر به تاخیر می اندازم و دلیل آنهم روند مذاکرات است که بی شک در بخش مسکن تاثیر گذار است .بر این باورم که آثار خروج از رکود شاید از ماه نهم امسال نمایان شود چرا که مردم در انتظار مشخص شدن نتایج و تاثیر آن بر بازارها هستند.

رییس سابق اتحادیه مشاوران املاک کشور در پاسخ به این پرسش که آیا تسهیلات در نظر گرفته شده دولت برای اختصاص وام خرید 80 میلیون تومانی می تواند تاثیری بر بازار مسکن بگذارد گفت: قدرت خرید مردم بسیار پایین است در نتیجه اختصاص 80 میلیون تومان وام تاثیر چندانی بر افزایش توان خرید مردم ندارد. به باور بنده باید همانند بسیاری از کشورها تا 80 درصد ارزش یک خانه وام به صورت طویل المدت و کم بهره در اختیارمتقاضیان قرار گیرد و خانه در رهن بانک باشد اما در ایران بانک ها با گرفتن بهره های بالا فقط به فکر منافع خود هستند.

خروج از رکود زمانبر است

ازسوی دیگر مشاوران املاک در سطح شهر نیز تصویر روشنی از بهبود وضعیت معاملات ندارند.

مهدی افشار یکی از مشاوران املاک دراین باره به جام جم آنلاین گفت :معاملات خرید و فروش مسکن هنوز در وضعیت رکودی به سر می برد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته نه تنها بهتر نشده بلکه به نظر می رسد با رکود بیشتری مواجه هستیم، شاید دلیل آنهم به وضعیت اقتصادی کشور باز گردد که طی سالهای گذشته آسیب های فراوانی دیده و این بازسازی به زمان بیشتری نیاز دارد.

وی با مثال زدن اقتصاد آمریکا گفت: اقتصاد آمریکا هم 7-8 سال پیش دچار رکود شد و هنوز هم نتوانسته از این وضعیت خارج شود بنابراین در ایران هم نباید انتظار داشت با توجه به مدیریت های اشتباهی که در بخش اقتصاد کشور صورت گرفته به این زودیها بتوان از این وضعیت خارج شد.

وی تسهیلات در نظر گرفته شده برای خرید مسکن را درکلان شهرها چندان تاثیر گذار ندانست و افزود: وام 80 میلیون تومانی درکلان شهری چون تهران شاید تا حدودی بتواند درمناطق جنوب شهرکمک کننده باشد که آنهم باید دید با توجه به کاهش قدرت خرید چه بخشی از مردم قادر خواهند بود از عهده پرداخت اقساط آن برآیند.

مهدی اسفندیاری نیزازدیگر مشاوران املاک نیز با نارضایتی ازوضعیت معاملات مسکن گفت : اواخر سال گذشته خوشبینی وجود داشت که شاید از فصل بهار رونقی در معاملات ایجاد شود اما در سه ماه گذشته معاملات در رکود بود و با توجه به گران بودن خانه بسیاری توان خرید مسکن را از دست داده اند و برخی نیز چشم دوخته اند تا ببینند نتایج توافقات چه می شود.

با وجود ناامیدی در بین فعالان بازارمسکن اما رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران سال گذشته پیش بینی کرده بود که از پایان تابستان و شروع نیمه دوم امسال، رونق معاملات مسکن آغازشود وی در مصاحبه ای اعلام کرد که با توجه به سیر صعودی معاملات به ثبت رسیده از نیمه دوم سال 93 این روند ادامه داشته باشد.اما با توجه به اینکه برخی معالات انجام شده در گذشته در سامانه کد رهیگری به ثبت نمی رسید باید دید صرف افزایش ثبت معاملات می تواند معیار درستی برای رونق این بازار باشد یا خیر؟

سیما رادمنش - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها