تنها 10 روز مانده به پایان ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای، فشارهای غیرهسته‌ای کشورهای غربی به تهران رو به افزایش است. بر همین اساس از یک‌سو واشنگتن در گزارش سالانه تروریسم خود بار دیگر ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده و از سوی دیگر دیروز اتحادیه اروپا با انتشار گزارش سالانه خود درباره حقوق‌بشر ادعا کرده است «علی‌رغم نشانه‌های امیدوارکننده پس از انتخاب رئیس‌جمهور روحانی در سال 2013، هیچ پیشرفتی در سال 2014 درباره حقوق بشر صورت نگرفت.»
کد خبر: ۸۱۰۹۱۳
ساخت سریال‌های تکراری علیه ایران، پیامی برای مذاکره‌کنندگان

این دست ادعاها، نشان می‌دهد تحلیل‌هایی که پیش از این درباره تداوم بهانه‌تراشی‌ها علیه کشورمان حتی با وجود حل موضوع هسته‌ای وجود داشت، اندک‌اندک در حال تحقق است و بخوبی می‌توان دریافت که آمریکا و اروپا همزمان با کاهش تنش در رابطه با برنامه هسته‌ای، مقدمات لازم برای افزایش فشار درباره برنامه‌های منطقه‌ای ایران یا دخالت در امور داخلی کشورمان به بهانه حقوق بشر را مهیا می‌کنند.

رهبر معظم انقلاب پیش از این در دیدار با نمایندگان مجلس بر این نکته که «غیر از مساله هسته‌ای سریال‌های دیگری نظیر حقوق بشر در انتظار ماست» تاکید کرده بودند و دو گزارش منتشر شده اخیر درباره ادعای حمایت ایران از تروریسم و نیز نقض حقوق‌ بشر نشان می‌دهد ساخت این سریال‌های تکراری آغاز شده است.

سریال‌هایی که احتمالا با هدف حفظ فشار سیاسی بر کشورمان حتی در صورت حل و فصل مناقشه هسته‌ای آماده بهره‌برداری است.

اگرچه اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران با وجود همه تبلیغات منفی علیه آن، افکارعمومی جهان را متقاعد خواهد کرد که اتهامات دیگر نیز به‌سان همین ادعاها، بی‌اساس و ناشی از غرض‌ورزی سیاسی است، با این وجود تکرار اتهامات حمایت از تروریسم و نقض حقوق‌بشر هشداری به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و دولت است که حتی با فرض موفقیت مذاکرات هسته‌ای، خود را برای دور تازه‌ای از فشارهای بین‌المللی آماده کنند.

فشارهایی که با نگاه ابزاری به حقوق بشر و مبارزه با تروریسم، این آرمان‌ها را تبدیل به شعارهایی در اختیار نهادهای مدعی کرده تا مقاصد سیاسی و اقتصادی خود را در پوششی از ایده‌های قابل قبول برای افکارعمومی دنبال کنند.

نگاهی به سنت 36 ساله اتهام‌زنی غرب علیه کشورمان بخوبی نشان می‌دهد که نمی‌توان پایانی را برای طرح ادعاهای بی‌اساس علیه ایران متصور بود و این طنز تلخی است که درحالی‌که متحدان آمریکا و اروپا در منطقه از تروریسم حمایت کرده و به‌طور آشکار حقوق بشر را نقض می‌کنند، این ایران است که در گزارش‌های واشنگتن و اروپا متهم به حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر می‌شود.

راه برون‌رفت از چنین دور باطلی، بی‌تردید اتکای کشورمان به قدرت داخلی تا آنجا است که طرف مقابل درست به‌سان پرونده هسته‌ای مجبور به پذیرش واقعیت‌ها و عقب‌نشینی تدریجی شود. تردیدی نباید داشت که اگر اقتصاد مقاومتی و تقویت توان داخلی در دستورکار قرار گیرد، نه فقط مدعیان مبارزه با تروریسم و حفظ حقوق بشر جرأت نخواهند کرد که این قبیل اتهامات ساختگی را بهانه‌ای برای دخالت در امور داخلی ایران کنند، بلکه همچون سال گذشته که برای مبارزه با تروریست‌های داعش دست نیاز به سوی تهران دراز کردند، مجبور می‌شوند نقش مثبت تهران را در این زمینه پذیرفته و اتهامات سریالی خود را که ناشی از تعارض با آرمان‌های انقلابی است پایان دهند.

یوسف آبشاریان - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها