پدر علم کویرشناسی ایران:

ایران وارد دوره ترسالی نشده است

پدر کویر شناسی ایران گفت: اگر مصرف بهینه آب و ساماندهی نظام تامین و توزیع در اولویت قرار نگیرد، تا چند سال آینده باید در انتظار جیره بندی آب باشیم.
کد خبر: ۸۰۸۸۶۱
مصرف آب بهینه نشود، جیره بندی می شود

پروفسور پرویز کردوانی همکاری مردم را در مصرف بهینه آب مهم دانست و گفت : رشد روزافزون جمعیت در تهران و مصرف بی رویه آب در این کلانشهر سبب شده است بخشی از نیاز این منطقه از منابع آب دیگر استانها تامین شود و مصرف بی رویه ، محیط زیست آب را هم تهدید می کند و عرصه های بیابانی را گسترش خواهد داد.

کار‌شناس بیابان‌شناسی افزود: اگر در مصرف آب زیاده‌روی کنیم در آینده ممکن است حتی آب فاضلاب تصفیه شده نیز نداشته باشیم.

چهره ماندگار علمی کشورمان گفت: منابع آب هر کشور و منطقه ثبات دارد و براساس میزان بارندگی تامین می‌شود اما با افزایش جمعیت و تقاضا بیشتر نمی شود.باید از هم اکنون به فکر تصفیه آب فاضلاب؛ جمع آوری آب باران در سیستم سطوح آبگیر ، استفاده از آب شور و منابع آب‌های غیرمتعارف و آب شیرین کن ها باشیم.

کردوانی افزود: خوشبختانه کشور ما با موقعیت کوهستانی که داریم می توانیم با اصلاح روشهای مصرف اب کشاورزی و شرب و صنعتی؛ به حیات آبی خود ادامه دهیم و نیازی به آب‌های غیرمتعارف نداشته باشیم.

پدر کویر شناسی ایران گفت: اگر آب امسال جیره بندی نشود ، مطمئن باشید در سال های بعد انجام خواهد شد ، چون ظرفیت منابع آبی کشور محدود است و با افزایش تقاضا بیشتر نمی شود ، بلکه کمتر هم خواهد شد.

28 در صد هدر رفت آب

وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از هدر رفت آب و مدیریت بهینه انتقال آب گفت: شبکه لوله کشی آب ایران مربوط به سال 1327 و میزان هدروری در آن بیش از 28 درصد است.

چهره ماندگار علمی کشورمان افزود: حدود 100 هزار حلقه چاه غیر مجاز آب در کشور وجود دارد.

پدر کویر شناسی ایران گفت: ایران کشور خشکی است و در منطقه ای قرار داریم که میانگین بارش آن یک سوم جهانی و اغلب مناطق ایران بیابانی، نیمه بیابانی و کم باران است.

بحران دریاچه ارومیه

کردوانی گفت: در حوضه‌ آبریز دریاچه ارومیه ؛ حفر چاه های عمیق، توسعه صنایع و سد سازی سبب شده است آب ورودی تقریبا قطع شود.

فقر آب و خاک در کشورهای عربی

پدر کویرشناسی ایران افزود: کشورهایی مانند امارات عربی متحده که خاک حاصلخیز کشاورزی ندارند، از کشورهای دیگر خاک می خرند و حتی خاک اتوبان دبی - ابوظبی را از خارج آورده اند.

کردوانی اظهار کرد: نباید خاک حاصلخیز و کشاورزی را به این کشورها بفروشیم، ارزش این خاک را در حد گرم و کیلوگرم می سنجند و بالاتر از هر کالای اقتصادی است.

وی افزود: در حالی که فرآورده های نفتی و صنعتی را از خارج گران می خریم ما هم باید ارزش خاک خود را بدانیم.

شعار روز جهانی مقابله با بیابان زایی سال 2015 «تحقق امنیت غذایی برای همه از طریق نظام های پایدار غذایی» است و به همین مناسبت امروز همایش هایی در ایران برگزار شده است. (خبرگزاری صدا و سیما)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها