جام جم سرا- به گفته یک کارشناس بهداشت حرفه‌ای در مرکز بهداشت ایلام، آنچه همه فرایندهای زیستی آهنگین انسان نظیر آهنگ تنفس، درجه حرارت بدن، فشار خون، تولید و ترشح برخی هورمون‌ها و... را کنترل می‌کند، ساعت زیستی بدن انسان است که وجودی ذاتی و درونی دارد.
کد خبر: ۸۰۸۵۹۵
کنترل فرایندهای منظم توسط ساعت بدن

صادق سرحدی اظهار کرد: فرآیندهایی نظیر آهنگ تنفس، درجه حرارت بدن، فشار خون، تولید و ترشح هورمون کورتیزول، ملاتونین و ادرنالین مورد کنترل همیشگی قرار دارند.

وی با بیان اینکه هر نوع کاری که بطور منظم و معین در بیرون از دریچه زمانی کار روزانه انجام پذیرد، نوبت کاری انگاشته می شود، افزود: بطور قراردادی ساعت 7 صبح و 6 بعداز ظهر حد و مرز دریچه زمانی کار روزانه تعیین می شود. بنابراین هر گونه کاری که در بیرون از ساعات یاد شده انجام گیرد نوبت کاری و افرادی که موظف به انجام آن هستند، کارگران نوبت کار خوانده می شوند.
سرحدی یادآور شد: در واقع ساعت زیستی تعیین می کند در چه زمانی از اوقات روز فرآیندهای زیستی یاد شده، شدت گیرند و یا فرو کش کنند.
وی گفت: درجه حرارت بدن در ساعت 5 بامداد کمترین مقدار و در ساعت 9 شب بالاترین مقدار را دارد و همچنین آهنگ چرخه 24 ساعته در هورمون کورتیزول (هورمون بیدار کننده) بدین گونه است که تراکم آن در خون هنگام صبح به بیشترین مقدار و هنگام شب به کمترین مقدار خود می رسد. هورمون ملاتونین عکس حالت فوق را نشان می دهد یعنی هنگام شب بیشترین تراکم را و بامدادان کمترین تراکم در خون دارد و بطور کلی می توان گفت که ملاتونین هورمون القا کننده خواب و کورتیزول هورمون بیدار کننده انگاشته می شود. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها