معرفی کتاب «مبارزات مردم فارس علیه پلیس جنوب»

پلیس جنوب ابزار جنایت آنگلوساکسونها در ایران

یافته های کتاب " مبارزات مردم فارس علیه پلیس جنوب " نشان می‌دهد سرکوبگری انگلیسی‌ها بر ضد مردم جنوب ایران نه به سبب مدعای دروغین مبارزه با راهزنان و اشرار، که با این سرپوش اما در حقیقت برای سرکوب مردمانی بود که به‌رغم دولت مرکزی ضعیف و ناکارآمدِ وقت ایران، سلطه ‌گری اجانب را برنمی‌تافته‌اند ونمی‌خواسته‌اند که سرزمین محبوبشان عرصه جولان‌دهی بیگانگان باشد.
کد خبر: ۸۰۸۴۷۶
پلیس جنوب ابزار جنایت آنگلوساکسونها در ایران

کتاب ارزشمند و پژوهشِ تاریخی تحت عنوان " مبارزات مردم فارس علیه پلیس جنوب " اثر استاد روانشاد دکتر جمشید صداقت کیش به همت استاد علی شمس ، توسط موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی در اختیار علاقه مندان به تاریخ معاصر ایران قرار گرفت. این کتاب بدلیل برخورداری ازویژه گی های ذیل در نوع خود کم نظیر است و می تواند مورد توجه پژوهشگران و علاقه مندان به بررسی عملکرد استعماری انگلیس در ایران قرار گیرد :

1- کتاب حاضر حاصل قریب سی‌وپنج سال تحقیق و تلاش نویسنده آن دکتر جمشید صداقت کیش از معدود مورخان پژوهشگرایرانی است که سالها در باره موضوع کتاب یعنی عملکرد انگلیس در جنوب ایران تحقیق کرد ه است.

مرحوم صداقت کیش افزون بر کاوش در اسناد و عکس‌ها و نوشته‌هایی که از این موضوع یافت به تحقیقات میدانی هم پرداخت و روستاهایی را که آماج گلوله‌باران توپخانه‌ای نیروهای انگلیسی موسوم به «پلیس جنوب» قرار گرفته بودند از نزدیک دید .

او همچنین عکس‌هایی از آن اماکن تهیه نمود و با سالمندان آن مناطق گفتگو کرد و خاطره‌هایی را که ازآن روزگاران می‌گفتند ، یادداشت نمود و مدارکی ارزشمند فراهم آورد. که همه اینها در 826 صفحه کتاب در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

2- یافته های کتاب " مبارزات مردم فارس علیه پلیس جنوب " نشان می‌دهد سرکوبگری انگلیسی‌ها بر ضد مردم جنوب ایران نه به سبب مدعای دروغین مبارزه با راهزنان و اشرار، که با این سرپوش اما در حقیقت برای سرکوب مردمانی بود که به‌رغم دولت مرکزی ضعیف و ناکارآمدِ وقت ایران، سلطه ‌گری اجانب را برنمی‌تافته‌اند ونمی‌خواسته‌اند که سرزمین محبوبشان عرصه جولان‌دهی بیگانگان باشد.

3- این کتاب همچنین یک باوردر باره "سیاست انگیسی ها " را در بین پژوهشگران ، به چالش میکشد زیرا در بین محققان تاریخ معاصر،معروف چنان است که مأموران دولت استعمارگر انگلستان همه جا با زیرکی و حیله‌گری به اهداف و خواسته‌های سیاسی و اقتصادی دولت متبوع خود رسیده‌اند و نیرنگ درکارها و گفتارها و نوشتارهایشان جایگاه نخست را داشته است. البته این سخن درستی است اما سکه سیاست انگلستان درقرن نوزدهم درمشرق زمین روی دیگری هم داشته است که نقش نمایانی از خونریزی وکشتاروظلم وغارتگری آنگلوساکسونها برآن است. این را خود انگلیسی‌ها با خاطره‌نویسی و گزارش‌هایشان ترسیم کرده‌اند. اگرچه به شیوه دیرین خویش همواره کوشیده‌اند که طرف مقابل را وحشی و نابکار ودزد وغارتگر نشان داده و از نیروهای غاصب خود قهرمانانی نجات بخش! بسازند.

4- کتاب آقای صداقت کیش بصورت مستند نشان می دهد که انگلیسی ها در قالب نیروهای موسوم به پلیس جنوب درحول و حوش جنگ اول جهانی در جنوب ایران ، دقیقا و مستنداٌچه جنایاتی را مرتکب شدند . ازجمله در این کتاب ما با روستاهایی که انگلیسی ها با خاک یکسان نموده اهالی را به قتل رسانده یا غارت کرده و آواره ساخته‌اند ، آشنا می شویم . می بینیم چگونه انگلیسی ها با همدستی برخی رجال خود فروخته آن روزگار ایران ، دست به هر جنایتی آلودند.

5- با خواندن این کتاب ادعای دیگرانگلیسی‌ها هم نقش بر آب می‌گردد که می‌گفته‌اند تاخت ‌و‌تازهایشان درجنوب ایران برای مقابله با مأموران دولت وقت آلمان بوده که در جنگ اول جهانی طرف نزاع و کارزار دولت انگلیس به حساب می‌آمده است.

آلمان‌ها بی تردید مأمورانی از جمله «واسموس» را برای فعالیت بر ضد انگلیسی‌ها به ایران فرستاده بودند ومردم ایران نیزکه بیزار از دو قدرت روس و انگلیس ونا امید از دولت وحکومت وقت در مسیر جستن راهی برای مبارزه با هردو قدرت اشغالگر بودند، با دشمن آنان یعنی آلمان خوش رفتاری کردند و از برخی کمک‌های مأموران آلمانی بر ضد انگلیسی‌ها بهره بردند اما همواره بزرگ‌تر از آن بودند که تابع آلمانی‌ها باشند ومقدرات امنیت ملی و منافع ملی خویش را به نظر و خواسته آلمانی‌ها واگذارند.

هرچند که انگلیسی‌ها برای فریفتن افکارعمومی دنیای آن روز مدعی بودند که عشایر و آزادیخواهان فارس از آلمانها حرف‌شنوی دارند و سرکوب آنان سرکوب آلمانهاست. اما این ادعای نیرنگ آلودی انگلیسی که بسیار بر سر آن تبلیغ کردند در این کتاب بخوبی افشاء وبا ژرف نگری پژوهشی نشان داده می شود که انگلیسی ها چگونه از بهانه مبارزه علیه آلمانی ها ، دستمایه‌ای برای تاراج و قتل ایرانیان در جنوب کشور ساختند.

درمجموع می توان گفت کتاب " مبارزات مردم فارس علیه پلیس جنوب " حاصل دغدغه‌های 35 ساله مرحوم دکترجمشید صداقت کیش درموضوع پلیس جنوب است که با حمایت وتشویق مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی به بارنشست. مطالعه این کتاب بی شک دریچه های جدیدی ازشیوه های استعماری انگلیسی ها را در ایران بر روی پژوهشگران تاریخ معاصر ایران می گشاید.

ازآنجا که متاسفانه در هنگام تدوین نهایی اثر، دکتر جمشید صداقت کیش به دیار باقی شتافت و فقط متن تدوین اولیه اثر تحویل مؤسسه گردید. مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی به منظور تدوین نهایی اثرورفع اشکالات احتمالی و عرضه شایسته آن از پژوهشگران خود بهره جست و متن اولیه به منظور ویرایش علمی و ادبی در اختیار آقای استاد علی شمس قرار گرفت.

ایشان متن اولیه کتاب را بازخوانی و با منابع متقن تاریخی مقابله کرد و با تکمیل نواقص موجود در متن و افزودن مطالب مورد نیاز، در نهایت به ویراستاری ادبی آن همت گماشت. همچنین مجموعه اسناد و مدارک به کار رفته در این اثر، توسط استاد علی شمس ، بررسی و مطابقت داده شد.

در مسیر آماده‌سازی کتاب نیز، اسناد، عکس‌ها و دست‌نوشته‌های جدیدی توسط خانواده آن مرحوم تحویل مؤسسه گردید که توسط ویراستار کتاب در فصل‌های مختلف جای داده شد؛ پس از انجام مقدمات فوق، متن کتاب را مجدداً ویرایش و روان‌سازی نمود.

مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی انتشار این کتاب ارزشمند را کوششی برای درست‌خوانی تاریخ معاصر ایران دانسته و از پژوهشگران و اهالی تحقیق دعوت می‌کند که با جستجوهای روشنگرانه خویش این مؤسسه را در راه دستیابی بیشتر به این هدف یاری رسانند.

مشخصات کتاب:

جمشید صداقت کیش ، «مبارزات مردم فارس علیه پلیس جنوب»، تهران: موسسه مطالعات و پ‍ژوههشای سیاسی،‌ 1394

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها