سیم‌های گیتار لمس می‌شود، روی طبل کوبیده می‌شود و شاسی‌های پیانو فشار داده می‌شود تا موسیقی نواخته شود. حال اگر تنها یک ساز باشد که صدای هریک از این سازها را به روش نواختن خودشان خلق کند چه؟ اینسترومنت وان (INSTRUMENT1) ایده ساخت چنین سازی است که می‌تواند حرکات دست نوازنده را به صدای هر سازی که دوست دارد تبدیل کند.
کد خبر: ۸۰۷۵۳۷
این وسیله می‌تواند صدای هر سازی را تولید کند

تیم سازنده با در نظر گرفتن این موضوع که هر شخص می‌تواند با اینستاگرام یک عکاس خلاق شود، این ساز دیجیتال را ساخته و بر این باور است دیگر نیازی نیست یک موسیقیدان حرفه‌ای باشید تا آهنگ بسازید. همراه با این ساز یک اپلیکیشن مخصوص هم وجود دارد که با اتصال آن به دستگاه می‌توان ساز مورد نظر را انتخاب کرد و آن را نواخت. اینسترومنت وان با نرم‌افزارهایی نظیر گاراژبند سازگاری دارد و به رایانه هم متصل می‌شود. روی دسته (قسمت اصلی) این ساز شش رشته سیم و 12 فرتز دیجیتال وجود دارد که عملکردی نظیر گیتار دارد و صدای سازهای دیگر را هم درمی‌آورد.

غیر از این، یک کلید برای ولوم صدا، دو بلندگو و خروجی MIDI، هدفن و کلیدهایی برای تنظیم خروجی صدا وجود دارد.این دستگاه نتیجه تلاش یک تیم استارت‌آپ به رهبری «مایک بوترا» است که پس از چند سال کار روی این ایده توانسته آن را به محصولی کاربردی تبدیل کند.

ایده‌تان چیست؟

ما یک استارت‌آپ فناوری هستیم که تمرکزمان را روی موسیقی گذاشته‌ایم. در چهار سال گذشته روی وسیله‌ای به نام Instrument 1 کار کردیم که با آن می‌توانید هر جور دوست دارید موزیک بنوازید. این وسیله نگرشتان را درباره سازهای موسیقی عوض می‌کند و رابط کاربری‌اش به گونه‌ای طراحی شده تا برای مردم عادی جذاب باشد. هدف ما این است که هر کس با کمترین دانش و مهارت موسیقی بتواند موزیک بنوازد. تاکنون سازهای دیجیتال مختلفی ساخته شده‌ که کار سازهای سنتی را انجام می‌دهد و بیشتر با هدف آموزش تولید شده، اما ما مسیر متفاوتی را در پیش گرفته‌ایم. می‌خواهیم کاری کنیم تا از طریق فناوری، یادگیری موسیقی برای مردم ساده‌تر شود. افزون بر این‌که می‌خواهیم تجربه تک‌تک سازها را فراهم کنیم تا سازها جهانی شوند؛ درست مانند اتفاقی که برای تلفن‌همراه افتاد. ده سال پیش کسی فکرش را نمی‌کرد روزی تلفن همراه به جایی برسد که کاربرد برقراری تماس با آن به اولویت چندم بدل شود. تلفن‌های امروزی هوشمند بوده و هر کاری با آن می‌توان کرد؛ این رویه در تمام جهان مشاهده می‌شود. این دقیقا کاری است که می‌خواهیم با ساز موسیقی انجام دهیم.

به نظر شما سازهای آینده چگونه خواهد بود؟

نحوه تولید موسیقی این روزها تغییر کرده است، زمانی که داشتم روی پایان‌نامه دکتری‌ام در مورد همین موضوع کار می‌کردم، متوجه شدم مردم کاملا در موسیقی به طور سنتی فکر می‌کنند و آنها بر این باورند صدای پیانویی که در آهنگ‌ها می‌شنوند واقعا از ساز پیانو خارج شده است و نمی‌دانند بیشتر این صداها به‌صورت دیجیتال تولید شده است. درصد کمی از مردم به این موضوع واقف هستند و اصلا به آن فکر نمی‌کنند در حالی‌که سازها دیجیتال نواخته می‌شود.

اکنون که دستگاهی داریم که می‌تواند هر نوع صدایی را تولید کند، این پرسش به ذهن می‌رسد که چگونه از آن استفاده کنیم؟ شعار آرتیفون (شرکت استارت‌آپی سازنده اینسترومنت وان) حس کردن موسیقی است. این وسیله در واقع رابطی است بین نیت، احساس شما و موزیکی که در نظر دارید بسازید.

این موضوع یکی از دلایلی است که این دستگاه را ساختیم. فکر می‌کنم کاری که ما انجام دادیم غیرقابل اجتناب بود. طی پنج سال آینده تغییراتی در موسیقی رخ خواهد داد که باعث می‌شود مردم متوجه شوند موسیقی چطور ساخته شده و این کار آن قدر آسان می‌شود که مردم خواسته‌های بیشتری پیدا خواهند کرد. همین الان بسیاری از کسانی که بتازگی نوازندگی را شروع می‌کنند دوست ندارند به یک ساز محدود شوند. آنها دوست دارند به کمک یک اپلیکیشن صداهای بیشتری تولید کنند.

فکر نمی‌کنید دموکراسی در موسیقی می‌سازید؟

دقیقا همین طور است. در واقع این ما نیستیم که این کار را انجام می‌دهیم، مدت‌هاست با صنعت موزیک دیجیتال این اتفاق در حال وقوع است. تمرکز ما هم روی همین قسمت است که دسترسی مردم را به موسیقی گسترش دهیم تا بتوانند حق انتخاب بیشتری داشته باشند. 20 سال پیش تنها راه نواختن ساز ویلون استفاده از یک ویلون بود، اما اکنون با یک کیبورد و نمونه صدای دیجیتال ویلون، می‌توان صداهای مختلف این ساز را تولید کرد.

چطور ایده ساخت این دستگاه به ذهنتان رسید؟

چهار سال و نیم پیش که داشتم مدرک دکتری‌ام را می‌گرفتم، تصمیم گرفتم کمی از محیط دانشگاه دور شوم و به مسافرت بروم. مدتی بعد در چین بودم و داشتم بلندگو و تجهیزات موسیقی می‌ساختم که این ایده ناب به سرم زد. از آنجا که خودم نواختن سازهای زیادی را بلد بودم، تصمیم گرفتم سازی بسازم که بتواند همه صداها را تولید کند. تا آن زمان اپلیکیشن برای تولید هر نوع صدا همچون GarageBand ساخته شده بود، اما سخت‌افزار (ساز) به این منظور وجود نداشت. بنابراین به ذهنم رسید چرا چنین چیزی وجود ندارد، در حالی‌که می‌توان به‌آسانی با آن آهنگ ساخت؟

طبق تحقیقاتی که انجام دادیم یک فرد تازه‌کار به ده هزار ساعت آموزش نیاز دارد تا یک موسیقیدان شود. بیشتر مردم دوست دارند نواختن ساز بلد باشند و آهنگ تولید کنند، اما نمی‌خواهند یک موزیسین شوند. این همان بازاری بود که می‌خواستیم فتحش کنیم.

نام: مایک بوتِرا (Mike Butera)

تحصیلات: دکترای فلسفه و جامعه‌شناسی

کشور: آمریکا، تِنسی

نام ایده: INSTRUMENT 1

سایت: artiphon.com

نخست اپلیکیشن‌های موجود را بررسی کردم تا از طریق ساده‌سازی کردن آنها، هر کس بتواند با یک اپ نوازنده شود؛ اما راه دیگری هم به ذهنم خطور کرد، ساخت یک ساز همه‌کاره بود؛ سازی که می‌توانید صدای آن را شخصی‌سازی کنید، نه سازی که فرد دیگری ساخته و فقط یک صدا تولید می‌کند.

برای عملی کردن ایده چه کردید؟

اوایل سال 2011 بود. دوستانی داشتم که اکنون یک تیم شده‌ایم و هریک از ما به هدفمان ایمان داریم. برای معرفی ایده سفرهای زیادی رفتیم و به نوازنده‌ها و استودیوهای بسیاری سر زدیم تا آن را بشناسانیم.

بزرگ‌ترین چالش‌تان در این زمینه چه بود؟

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها مرحله ساخت این وسیله بود، زیرا می‌خواستیم سازی دیجیتال بسازیم که قرار است جایگزین تارهای یک گیتار شود. مساله حساسیت به فشار خیلی حیاتی بود، زیرا تجربه کاربری و صدای خروجی را تحت‌الشعاع قرار می‌داد. به این منظور مجبور شدیم یک حسگر اختصاصی بسازیم. خیلی روی محصول و این‌که چه شکلی باشد کار کردیم تا در نهایت به ترکیب فعلی رسیدیم. اینسترومنت وان را به تعداد زیادی نوازنده دادیم تا از آن استفاده کنند و حس‌شان را بگویند، نتیجه دقیقا مانند یک ساز معمولی بود.

توصیه‌تان چیست؟

از دیگران مشورت بگیرید، ولی الزاما نباید آنچه آنها می‌گویند انجام دهید. برای مثال وقتی اینسترومنت وان را می‌ساختیم عده‌ای می‌گفتند دکمه داشته باشد، عده‌ای می‌گفتند نداشته باشد و هر کس یک نظری می‌داد. اگر می‌خواستیم به حرف مردم گوش بدهیم معلوم نبود چه از آب درمی‌آمد. همان طوریکه توضیح دادم برای ما ساخت یک حسگر حساس اختصاصی حیاتی بود، به همین دلیل به نظرم بزرگ‌ترین سد در راه تولید، تجربه کاربری است تا خط تولید. برای ما پنج سال طول کشید تا از یک ایده خام اولیه محصول بسازیم و وارد بازار شویم که خیلی طولانی بود. دلیلش هم این بود که مجبور بودیم همه چیز را از نو بسازیم. برای یک ایده باید خیلی سریع‌تر از این وارد بازار شد و وقت را تلف نکرد.

چطور سرمایه جذب کردید؟

برای جذب سرمایه نخست از چند سرمایه‌گذار و مردم کمک گرفتیم. پس از این‌که پروژه به یک مرحله قابل قبول رسید، آن را روی کیک‌استارتر گذاشتیم که نظر 3500 کمک‌کننده را جلب کرد و توانست بیشترین سرمایه را بین پروژه‌های مربوط به موسیقی در تاریخ این سایت رقم بزند. ما تاریخ عرضه نخستین اینسترومنت وان را ابتدای سال 2016 در نظر گرفته‌ایم، زیرا قصد داریم محصولی بی‌عیب و نقص ارائه کنیم.

رامین فتوت

کیوسک تلاش انگیزه‌سازی

تلاش 2 هفته پیش (پزشک‌یاب اینترنتی، شماره 519) در مورد وبسایتی به نام شفاجو بود که می‌شود با آن از پزشکان، اینترنتی وقت ویزیت گرفت. در این باره آقای مسرور از رشت برایمان نوشته‌ که یک بازاریاب است و به نظر او بهترین راه برای جا انداختن این سایت ایجاد انگیزه است. به گفته او، اگر به پزشکان قول افزایش مراجعه‌کننده و به مراجعان اینترنتی قول جلو انداختن نوبت را بدهید بسادگی انگیزه بالا می‌رود.

خواننده دیگری گفته‌ ایده شفاجو خیلی خوب است ولی چند اشکال دارد، مثلا با توجه به وضع اینترنت کشور ارتباط تصویری با کندی صورت می‌گیرد. ایشان راه‌حل موسس شفاجو برای این مشکل را جویا شده‌اند. در پاسخ باید بگوییم شفاجو یک سایت نوبت‌گیری آنلاین است و فعلا ارتباط تصویری بین پزشک و بیمار ندارد.

خواننده دیگری هم نوشته‌است اگر شفاجو با نظام پزشکی همکاری کند، آن‌وقت این سازمان با ارسال یک پیامک برای پزشکان می‌تواند از همه درخواست کند در این سایت ثبت‌نام کنند و دیتابیس سایت با سرعت بیشتری گسترش می‌یابد.

نظرتان در مورد این ایده چیست؟ پیشنهادها و انتقادهای خود را درباره تلاش این هفته با ما در میان بگذارید. کلیک حرف‌های شما را به گوش مایک بوتِرا می‌رساند. شاید در آینده نه‌چندان دور یکی از اعضای طرح او شدید. علاوه بر این،‌ کلیک دست افرادی که توانسته‌اند ایده دانش‌بنیان خود در فضای آی.تی را به یک کسب و کار تبدیل کنند به گرمی می‌فشارد. ما را از شنیدن ایده‌های خود محروم نکنید، کلیک بی‌صبرانه منتظر شماست.

شماره پیامک: 300011226 آدرس ایمیل: Click@jamejamonline.ir

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها