«فاروق لوگوغلو» معاون حزب جمهوری خلق ترکیه و مخالف با حزب حاکم که در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور دومین حزب با بیش از 25 درصد آرا بعد از حزب حاکم عدالت و توسعه است، اعلام کرد که اگر حزبش وارد دولت ائتلافی ترکیه شود نه تنها مانع از ارسال سلاح برای تروریست های سوریه می شود بلکه به سوی دمشق دست دوستی دراز خواهد کرد.
کد خبر: ۸۰۶۲۳۹
دست دوستی به سوی دولت سوریه دراز می‌کنیم

به گزارش جام جم آنلاین، معاون بزرگترین حزب مخالف ترکیه در گفت و گو با شبکه المیادین گفت: در صورتی که مخالفان حزب عدالت و توسعه دولت ائتلافی را تشکیل دهند در امور کشورهای عربی دخالت نخواهند کرد، از انتخاب ملت ها حمایت خواهند کرد و نه گزینه های اخوان المسلمین... همچنین برای افراد مسلح در سوریه سلاح ارسال نخواهد کرد.

لوگوغلو که عضو پارلمان ترکیه نیز است افزود: نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه پایانی بر تمایل اردوغان برای تبدیل نظام حکومتی به ریاستی است.

وی تصریح کرد: اگر عدالت و توسعه در تشکیل دولت شکست بخورد اردوغان باید از معارضان درخواست تشکیل دولت کند.

معاون حزب جمهوری خلق ترکیه ضمن اشاره به این موضوع که حزب متبوعش آماده ائتلاف با هر حزب معارضی است، تصریح کرد: ما ترجیح می دهیم دولتی ائتلافی تشکیل دهیم که حزب عدالت و توسعه در آن شریک نباشد.

وی در پایان گفت: اگر وارد دولت ترکیه شویم به گروه های مسلح در سوریه سلاح نخواهیم داد و بلکه دست دوستی خود را به سوی نظام سوریه دراز خواهیم کرد.

لوگوغلو یادآور شد: ملت ترکیه از دولت می خواهد که سیاست های خود را در قبال دو پرونده سوریه و عراق تعدیل کند.

انتخابات پارلمانی ترکیه با حضور 46 میلیون نفرمردم این کشور یعنی بامشارکت بیش از 86 درصد از واجدین شرایط برگزار شد.

این مشارکت بالا خود قابل تعمق بوده و نشانگر حساسیت انتخابات ترکیه و علاقه مندی مردم این کشوربرای تاثیرگذاری برسرنوشت خود می باشد.

حزب عدالت و توسعه در این انتخابات با اتخاذ 40.8 درصد آرا گرچه حزب اول شد، اما در عین حال این حزب بزرگ ترین مغلوب انتخابات نیز گردید.

نتایج انتخابات ترکیه هشداری جدی برای حزب حاکم بود و نشان داد که اگر حزب به بازسازی خود و انتخاب راهبردهای مناسب به ویژه در مسائل سیاست خارجی نظیر حمایت از گروه های تروریستی نظیر داعش و مخالفافت با همسایگان (عراق و سوریه) نپردازد، ناچار به انزوا در میان افکار عمومی مردم ترکیه و منطقه است.

معاون حزب جمهوری خلق ترکیه: ترجیح می دهیم دولتی ائتلافی تشکیل دهیم که حزب عدالت و توسعه در آن شریک نباشد و اگر وارد دولت ترکیه شویم به گروه های مسلح در سوریه سلاح نخواهیم داد و بلکه دست دوستی خود را به سوی نظام سوریه دراز خواهیم کرد.

انتخابات پارلمانی ترکیه بیست و پنجمین دوره خود را با شگفتی های جدید آغاز کرد. کسب اکثریت شکننده 40.81 درصدی رای دهندگان(258 کرسی) از سوی حزب حاکم عدالت و توسعه و یک شگفتی دیگر، کسب 13.06 درصدی آرا در حزب دموکراتیک خلق که کردها را برای اولین بار در تاریخ ترکیه با این میزان رای در پارلمان معادل 79 کرسی گرد هم آورد.

حزب مخالف جمهوری خواه خلق وابسته به چپ های میانه نیز 25.01 درصد آرا (132 کرسی) را به دست آورد و یک حزب معارض دیگر به نام حزب ملی گرا نیز 16.33 درصد آرا (81 کرسی) را به نام خود ثبت کرد تا از همین ابتدا از حیث مبنای سیاسی و حتی ایدئولوژیک، عدالت و توسعه اسلامگرا در گوشه رینگ ائتلاف سازی ها بایستد.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها