کتاب «آرامگاه دو بانوی عیلامی از خاندان شاه شوتور نهونته پسر ایندد» حاصل کاوش در محوطه باستانی جوبجی، رامهرمز و خوزستان است.
کد خبر: ۸۰۶۰۰۵
چهره خاک‌خورده «دو بانوی عیلامی» در کتاب زدوده شد

کتاب «آرامگاه دو بانوی عیلامی از خاندان شاه شوتور نهونته پسر ایندد» نوشته آرمان شیشه‌گر، استادیار و عضو سابق هیأت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی است که از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده است.

در مقدمه این کتاب آمده است: «بانو آرمان شیشه‌گر با زادبوم خوزستانی با کاوش و پژوهش ارزشمند خود گرد و خاک زمانه را از چهره «دو بانوی عیلامی» زدوده است.

کاوش‌های محوطه باستانی جوبجی از کاوش‌های مهم دوره عیلامی نو و دوره انتقالی به دوره هخامنشی است و پژوهش گرانسنگ که برآیند کوشش خستگی ناپذیر شیشه‌گر بوده گوشه‌ای دیگر از تاریخ باستان شناسی دوره عیلام را به دانش و شناخت این دوره افزوده است.

در اردیبهشت ماه سال 1386 به هنگام عملیات لوله‌گذاری سازمان آب و فاضلاب وزارت نیروی خوزستان باحفر کانال در این محوطه باستانی یک آرامگاه دوره عیلام نو در یک کیلومتری روستای جوبجی به طور اتفاقی کشف و به دنبال آن کاوش نجات بخشی روشمند در منطقه آغاز شد.
با توجه به خط نگاشته‌هایی که بر روی چند اثر زرین در این مجموعه به دست آمد معلوم شد دو فرد آرمیده در این آرامگاه دو زن از خانواده شاه شوتور نهونته پسر ایندد شاهی عیلامی هستند.

این مجموعه یا گنجینه مربوط به دوره عیلامی نو پیش درآمدی بر هنر دوره هخامنشی و نمادهای ارزشمند از باورها، آیین‌ها و شکوه و شکوفایی فرهنگی و هنری این دوره است. یافته‌های زرین پولک‌ها و تزیینات ریز به دست آمده از کاوش‌های جوبجی یادآور سربند، پابند، تزیینات لباس و چادر عروسی توری با پولک‌های ریز سیمین زنان خانواده‌های اشرافی در منطقه بهبهان و ممسنی است و بر پایه همنگاری مردم باستان‌شناسی به نظر می‌رسد بانوی عیلامی با جامه مهمترین دوره زندگی‌اش به خاک سپرده شده است.

منبع: خبرگزاری کتاب

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها