ضرب‌الاجل برای متقاضیان «جریمه سربازی»

جریمه پرداخت نکنید به خدمت سربازی اعزام می شوید

کمی بیشتر از یک ماه از زمان اعلام سازمان نظام وظیفه کشور مبنی بر ارسال پیامک رد یا قبول درخواست متقاضیان خرید غیبت سربازی از طریق سامانه پیامکی 1100 می گذرد و این در حالیست که برخی متقاضیان در فرآیند پرداخت جریمه دچار سردرگمی شده اند.
کد خبر: ۸۰۵۸۷۷
خرید سربازی و سردرگمی غایبان

سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی 14 اردیبهشت ماه اعلام کرد، از طریق پیامک، رد یا قبول درخواست متقاضیان پرداخت جریمه اعلام می شود و افراد به مدت 10 روز فرصت دارند تا فرآیند لازم را برای دریافت کارت انجام دهند، در غیر این صورت این گونه تلقی خواهد شد که آنها از درخواست خود انصراف داده اند و باید در صورت نیاز بار دیگر ثبت نام کنند.

همچنین براساس اعلام این سازمان، افراد واجد شرایط پرداخت جریمه باید از زمان دریافت پیامک به مدت یک هفته به یکی از دفاتر پلیس +10 مراجعه و یک برگه مبانی محاسبه جریمه را دریافت کنند که در این برگه مدت غیبت، همسر و تعداد فرزندان و سایر اطلاعات فرد مشخص شده است.

این در حالیست که برخی متقاضیان با دریافت پیامک، حتی گام های نخست فرآیند پرداخت جریمه را طی نکردند، به عنوان نمونه، محمد یکی از متقاضیان که 10 سال از خدمت سربازی غیبت داشته، پیامکی با این مضمون دریافت کرده که «متقاضی محترم با توجه به وجود سابقه اعزام فعال، از شما جهت ادامه رسیدگی به وضعیت درخواست جریمه غیبت خود، ظرف حداکثر 5 روز به حوزه وظیفه عمومی محل سکونت مراجعه فرمایید.»

این متقاضی خرید خدمت سربازی می گوید: در حالی این پیامک را دریافت کردم که در تعطیلات 14 و 15 خرداد ماه قرار گرفتیم، از سوی دیگر وقتی به نظام وظیفه محل سکونتم یعنی در چالوس مراجعه کردم، آنها ابراز بی اطلاعی کرده و گفتند که هیچ گونه ابلاغی در این زمینه به ما اعلام نشده است.

محمد ادامه می دهد: به نظام وظیفه ساری مراجعه کردم که آنها نیز گفتند به نظام وظیفه چالوس اعلام کنید که طی ارسال نامه ای بگویند که متقاضی، اعزامی به کجا است که در نهایت من را به پادگان دو آب معرفی کردند.

وی اضافه می کند: به پادگان دو آب رفتم در حالیکه چندین نفر نیز مثل من به آنجا آمده بودند، این در حالیست که پادگان دو آب دیگر آموزشی نبود و از این موضوع هیچ گونه اطلاعی نداشتند، در نهایت با نظام وظیفه ساری تماس گرفته و آنها گفتند که باید این موضوع را از تهران پیگیری کنید.

محمد با بیان اینکه به پلیس + 10 مراجعه کردم، می گوید: آنها نیز اعلام کردند که باید نظام وظیفه فرآیند خرید غیبت را انجام دهد.

این متقاضی اضافه می کند: مادرم مریض و در بیمارستان بستری است، از سوی دیگر دارای زن و فرزند هستم، در مدت چند روز حدود 200 تا 300 هزار تومان برای رفت و آمد هزینه کردم، این هزینه مهم نیست، اما تمام مراحلی را که طی کرده ام، بیهوده بوده و اقداماتی که انجام داده ام، سرانجامی نداشته است.

علی یکی دیگر از متقاضیان نیز نسبت به فرآیند پرداخت جریمه غیبت انتقاد دارد و می گوید: در زمان ثبت نام فکر نمی کردم چنین فرآیندی داشته باشد، من کشاورز هستم و در طول روز وقت کم می آورم، ای کاش به سربازی رفته بودم تا برای خرید آن سردرگم نمی شدم.

وی که ساکن محمود آباد است، می گوید: به نظام وظیفه ساری رفتم اما آنها ابراز بی اطلاعی می کنند و کسی پاسخگوی ما نیست.

علی از مسوولان نظام وظیفه می خواهد تا به مشکلات آنها رسیدگی شود.

وی می گوید: برای متقاضیان شهرستانی بسیار سخت است که برای پیگیری کار خود به تهران بیایند.

رضا یکی دیگر از متقاضیان خرید غیبت سربازی ساکن آمل است و می گوید: 9 سال از خدمت سربازی غیبت داشته ام، از این بابت که ظرف 10 روز فرآیند خرید غیبت سربازی انجام می شود، خوشحال بودم اما وقتی پیامک مربوطه را دریافت کردم و با وجود اینکه چندین روز از مهلت پنج روز اعلام شده را برای خرید خدمت صرف کردم، کاری انجام نشد و مدت پنج روزه ام را نیز از دست دادم، زیرا نظام وظیفه محل سکونتم از این مساله اطلاعی نداشته و من و تعدادی از متقاضیان که به این منظور مراجعه کرده بودیم را به نظام وظیفه ساری معرفی کردند.

وی ادامه می دهد: مسوولان نظام وظیفه ساری نیز از این موضوع ابراز بی اطلاعی کردند، از این رو از مسوولان نظام وطیفه می خواهم ما را از این سردرگمی نجات دهند.

رییس سازمان نظام وظیفه کشور چه می گوید؟

رییس سازمان نظام وظیفه کشور می گوید: در فرآیند پرداخت خرید غیبت سربازی دو نوع پیامک به متقاضیان با عنوان واجد شرایط بودن و پیامک دیگر با عنوان واجد شرایط نبودن ارسال می شود.

سردار حمید صدرالسادات ادامه می دهد: اطلاعات متقاضیان در سیستم ثبت شده، به عنوان نمونه فردی که هفت سال غیبت داشته، شرایط استفاده از قانون خرید خدمت سربازی را ندارد، افرادی که شرایط استفاده از این قانون را دارند با طی فرآیند لازم به هیچ مشکلی برخورد نخواهند کرد.

وی می افزاید: در سابقه اعزام خدمت افراد قید شده که این افراد اعزام به خدمت فعال داشته، به خدمت رفته یا نرفته اند و یا حتی فراری بوده اند.

صدرالسادات می گوید: براین اساس افرادی که پیامک را دریافت می کنند مبنی بر اینکه ظرف پنج روز خود را به نظام وظیفه معرفی کنند، منظور این است که به نظام وظیفه ای مراجعه کنند که تاریخ اعزام آنها را اعلام کرده است.

وی در پاسخ به این سووال که تکلیف عده ای که در طول غیبت از سربازی هیچگونه مراجعه ای به نظام وظیفه برای اعزام نداشته اند، اما پیامک را دریافت کرده اند، چیست؟ می گوید: این دسته از افراد باید منتظر ثبت نام مجدد خرید خدمت سربازی باشند که در آینده مرحله دوم ثبت نام اعلام خواهد شد.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی چه گفته بود؟

چندی پیش جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی در جمع خبرنگاران گفت: 288 هزار نفر برای پرداخت جریمه غیبت سربازی ثبت نام کرده اند که پیامک رد یا قبول درخواست آنها از امروز - 14 اردیبهشت ماه - از طریق سامانه پیامکی 1100 ارسال می شود و این افراد از فردا برای انجام فرآیند دریافت کارت باید به پلیس +10 مراجعه کنند.

سردار ابراهیم کریمی درمورد خرید غیبت سربازی افزود: این موضوع در سال گذشته از سوی دولت، مطرح و در نهایت در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. بر اساس این قانون، افرادی که بیش از هشت سال غیبت داشته باشند با پرداخت جریمه، تعیین تکلیف و از محرومیت های اجتماعی خارج می شوند، بر این اساس از سال گذشته برای پیشرفت روند اجرای این قانون، پیش ثبت نام آغاز شد و از 15 بهمن تا 15 اسفند سال 93 به افراد، فرصت ثبت نام داده شد.

وی با بیان تمدید مهلت ثبت نام تا 28 اسفند سال 93 گفت: تاکنون به پنج هزار پرونده از 288 پرونده ثبت نامی رسیدگی شده است.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی ادامه داد: از ابتدای سال 94 از مدارک ارسالی این افراد راستی آزمایی انجام شد که از طریق پیامک، رد یا قبول درخواست متقاضیان پرداخت جریمه اعلام می شود و افراد به مدت 10 روز فرصت دارند تا فرآیند لازم برای دریافت کارت را انجام دهند، در غیر این صورت این گونه تلقی خواهد شد که آنها از درخواست خود انصراف داده اند و باید در صورت نیاز بار دیگر ثبت نام کنند.

وی تاکید کرد: پیامک از طریق سامانه 1100 برای افراد واجد شرایط پرداخت جریمه و غیرواجد شرایط حتما ارسال می شود.

کریمی ادامه داد: افرادی که برابر مقررات، واجد شرایط جریمه نیستند در صورتیکه اعتراض داشته باشند یا نیاز باشد پرونده آنها، رسیدگی دقیق تری شود باید به پلیس +10 مراجعه و پرینت محاسبات را دریافت کنند.

وی اضافه کرد: در این پرینت ذکر شده که مدرک تحصیلی افراد از چه تاریخی قید شده و از چه زمانی غیبت کرده اند.

کریمی ادامه داد: افراد با مراجعه به پلیس +10 در صورتیکه برگه مربوطه را تایید کرده اند باید آن را امضا و شناسه پرداخت بانکی را دریافت و بمنظور پرداخت میزان جریمه به یکی از بانک های عامل مراجعه کنند.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی اضافه کرد: افراد بعد از پرداخت وجه، باید تعهدنامه ای را در یکی از دفاتر محضری امضا و به پلیس +10 بمنظور ارایه اصل فیش پرداختی بانکی، تعهدنامه و برگ تایید اطلاعات مراجعه کنند که البته در مراکز پلیس +10، 20 هزار تومان بابت صدور کارت اخذ می شود.

وی تاکید کرد: در صورتیکه افراد در کمتر از 10 روز این فرآیند را انجام ندهند و جریمه غیبت سربازی را پرداخت نکنند، به معنای انصراف است و باید از ابتدا ثبت نام کنند.

کریمی تاکید کرد: افرادی که واجد پرداخت جریمه غیبت سربازی شده اند حتما باید مبالغ اعلام شده را به صورت نقدی پرداخت کنند زیرا این مبلغ مستقیم به خزانه دولت واریز می شود.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی با بیان اینکه آخرین مدرک تحصیلی افراد، ملاک تعیین مدت غیبت و میزان جریمه است، افزود: براساس ماده 58 قانون نظام وظیفه عمومی، افرادی که از پرداخت جریمه منصرف شوند به عنوان مشمولان غایب به شمار می آیند و با آنها براساس قانون برخورد می شود.

وی تصریح کرد: البته تفاوتی در برخورد با مشمولان غایبی که ثبت نام کرده یا نکرده اند وجود ندارد و همه آنها در ردیف مشمولان غایب قرار می گیرند.

کریمی همچنین یادآور شد که قانون پرداخت جریمه غیبت سربازی فقط در سال 94 اجرایی می شود. در نیمه اول سال 94 مرحله دوم ثبت نام اعلام خواهد شد و مشمولان غایب فقط در سال 94 فرصت دارند تا از این تسهیلات قانونی بمنظور دریافت کارت سربازی اقدام کنند که البته با دریافت این کارت، محرومیت های اجتماعی آنها برداشته می شود.

وی اضافه کرد: تاییدیه مشمولان خارج از کشور از طریق وزارت علوم، وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت، انجام می شود و تعهدنامه آنها باید در کنسول گری ها یا سفارتخانه ها امضا شود.

کریمی تاکید کرد: در صورتیکه افراد بنا به دلایلی نتوانند پیامک را دریافت کنند، بزودی از طریق سامانه خدمات الکترونیکی که در سازمان وظیفه عمومی راه اندازی می شود، با ارسال کد ملی می توانند از وضعیت خود با اطلاع شوند.

جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی در عین حال خاطرنشان کرد: هزینه غیبت را افزایش خواهیم داد تا افراد تمایلی به غیبت کردن نداشته باشند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها