نیکوکاری در ورزش

ممنون قهرمان محبوب من

در فرهنگ ایرانی، اصل بر این است که کار خیر پنهان انجام شود تا از ریا دور شود. به همین دلیل در میان ورزشکاران هم رسم بر این است که خیلی بر آشکار کردن کارهای نیک خود اصرار نداشته باشند، اما این دلیل نمی‌شود که خیلی از آنهایی که به عنوان ستاره آنها را می‌شناسیم از این گونه کارها غافل باشند.
کد خبر: ۸۰۵۱۵۴
ممنون قهرمان محبوب من

هر ازچند گاهی از این دست خبرهای زیبا از دنیای ورزش ایران بیرون می‌آید و علنی می‌شود. نگاهی داریم به چند گونه از این خبرهای دوست داشتنی، با این توضیج ضروری که حتما و حتما مصداق بسیار بیشتر از این است و این نمونه‌ها تنها مصداق مشتی نمونه خروار است.

مدرسه‌ساز نمونه

علی دایی که همه او را با گل‌های پرتعدادش در زمین فوتبال می‌شناسند، در بیرون از زمین فوتبال اهل کارهای خیر است. به گونه‌ای که چند بار به عنوان مدرسه‌ساز نمونه از او قدردانی شده است. علی دایی در شهرک گلستان شهر زادگاهش اردبیل یک مدرسه در مقطع متوسطه (هنرستان کاردانش) به نام ابوالفضل دایی (پدرش) ساخته است. او همچنین به همراه همسرش یک مدرسه 8 کلاسه دیگر هم در یکی از مناطق محروم استان اردبیل ساخته . دایی که در سال چند بار در موسسات خیریه مانند محک حاضر می‌شود و با کودکانی که او را دوست می‌دارند، همراه می‌شود سفیر یونیسف هم هست.

مرکز نابینایان در سنندج

ذوالفقارنسب یک بار با یک پسر نابینا روبه‌رو شد واین جوان از او خواست تا برایش یک ضبط‌صوت بخرد. ذوالفقارنسب که انتظار داشت آن جوان که از قبل برایش پیغام گذاشته بود، درخواستی بزرگ‌تر داشته باشد، به بررسی در ابعاد زندگی او پرداخت و با او به مسابقه گلبال رفت ودر نهایت او از 4 سال قبل یک مرکز نگهداری بسیار مجهز نابینایان را در سنندج شهر محل تولدش تاسیس کرده و یکی از مجهزترین نوع خدمات را برای این گروه ارائه داد. ذوالفقارنسب قصد دارد بزودی فازی تازه از این مرکز بزرگ و مجهز را افتتاح کند.

کار نیک آقا کریم

«باید با عزم ملی به کمک زلزله‌زدگان بشتابیم و آنها را در این غم بزرگ تنها نگذاریم.» کریم باقری پس از زلزله دلخراشی که در آذربایجان شرقی رخ داد، این جمله را گفت و به کمک زلزله زدگان شتافت. آقاکریم که سال‌ها به‌عنوان یک ورزشکار با اخلاق شناخته می‌شد، در یک حرکت به یاد ماندنی بین مردم و بازاریان تبریزی حاضر شده و با جمع‌آوری کمک‌های نقدی آنها با زلزله‌زدگان ابراز همدردی کرد. در این حرکت انساندوستانه و زیبا، گروهی دیگر از فوتبالیست‌های قدیمی تبریزی مانند رسول خطیبی هم در کنار کریم باقری حضور داشتند.

حراج مدال‌های ساعی

پس از وقوع فاجعه زلزله دلخراش در شهر بم، مردم نوعدوست کشورمان بویژه جامعه ورزش در تکاپوی کمک به زلزله‌زدگان برآمدند. در این خصوص هادی ساعی، قهرمان شایسته کشورمان که 48 مدال رنگارنگ المپیک، جهان و آسیا را در کارنامه درخشان خود دارد، به یکباره برای کمک به زلزله‌زدگان چوب حراج بر مدال‌های باارزش خود زد. این حرکت هادی ساعی با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد که در نوع خودش کمک بزرگی به تسریع روند کمک‌رسانی کرد. هادی ساعی در ۱۴ آبان ۱۳۸۷ خداحافظی خود را از دنیای قهرمانی اعلام کرد و در ۱۸ آبان ۱۳۸۷ پس از انجام یک مسابقه نمادین با امید غلامزاده در خانه تکواندو چهار گوشه تشک را بوسید و به‌طور رسمی از رقابت‌های تکواندو کنار رفت.

فروش پیراهن گل قرن

حمید استیلی را همه با آن گل خاطره‌انگیز می‌شناسند، گلی که روی ارسال جواد زرینچه از جناح راست و ضربه سر استیلی وارد دروازه کیسی کلر دروازه‌بان مشهور آن روزهای تیم ملی آمریکا شد. حمید استیلی هنگام به ثمررساندن این گل، پیراهنی قرمز رنگ به تن داشت که شماره 9 روی آن نقش بسته بود.در جریان یک حراج این پیراهن را با مبلغی قابل توجه فروخت. در این مراسم که به صورت همت عالی برگزار شد، هرکس مبلغی را به صورت نمادین برای خریدن پیراهن اختصاص داد که در نهایت مبلغی نزدیک به 1.5 میلیارد تومان جمع‌آوری شد. طبق برنامه مبلغ حاصل از این حراج به کودکان سرطانی اختصاص یافت .

کارهای خیر علی کریمی

علی کریمی هم از آن دست بازیکنانی است که در کارهای خیر حضوری فعال دارد. کارهایی که خیلی فهرست وار می‌توان به برخی از آنها اشاره کرد. وقتی بابک معصومی کاپیتان سابق تیم ملی فوتسال ایران با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کرد، بخش عمده‌ای از هزینه‌های او را کریمی پرداخت می‌کرد. روزی که بلندقامت‌ترین مرد ایران از آرزوهای خود در مورد داشتن یک دستگاه لپ‌تاپ و دیدن کریمی یاد کرد، کریمی بلافاصله به دیدار او شتافت و برایش یک دستگاه لپ‌تاپ خرید. کریمی در برنامه‌های خیریه نظیر کمک به کودکان کار و آزادی زندانیان هم حضوری فعالانه دارد.

پرداخت هزینه‌های یک کودک معلول

فرهاد مجیدی کاپیتان استقلال دوست نداشت که این خبر رسانه‌ای شود، حتی به خبرنگاران هم تذکر داد که نباید این مساله را عنوان می‌کردید. داستان از جایی شروع شد که یک هوادار معلول با ویلچر به تمرین استقلال آمد و با دیدن بازیکنان استقلال بسیار سرحال و بانشاط شد. اطرافیان این هوادار از مشکلاتی که برای هزینه‌های درمانی او برای خانواده‌اش پیش آمده به کاپیتان آن روزهای استقلال گفتند. مجیدی همانجا به پزشک تیم استقلال اعلام می‌کند که کارهای درمانی او را پیگیری کند و هزینه‌های درمانی او را به طور کامل می‌پردازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها