جام جم سرا- جوانی ۳۰ ساله و عجول و دهان‌بینم. هرکاری که می‌کنم، بخصوص در خرید و فروش، سریع پشیمان می‌شوم و حرفم دیگر بین همکارانم اعتباری ندارد. باید چه کنم؟
کد خبر: ۸۰۴۹۷۶
دست خودم نیست، هر کاری می‌کنم پشیمان می‌شوم!

پاسخ مشاور: این که شما از ویژگی‌های شخصیتی خود آگاهی دارید بسیار خوب است. با توجه به اینکه چنین رفتاری در شما عادت شده است، برای تغییر آن باید رفتارهای تازه‌ای را جایگزین کنید.


علت رفتارتان را بیابید

اگر علت رفتار درک شود، اصلاح آن محتمل‌تر می شود. برای درک علت رفتار، مشاهده پیش زمینه‌ها و پس زمینه ها کمک کننده است. تمامی موقعیت‌هایی را که در آنها عجولانه تصمیم گرفته‌اید فهرست کنید. علت اینکه در هر مورد پشیمانی را تجربه کرده‌اید شناسایی و یادداشت کنید. خوب فکر کنید و ببینید که چه فکرها یا احساس‌هایی داشتید. سپس رفتار درست در هر موقعیت را در مقابل آن بنویسید. با این روش فهرستی از عوامل احتمالی را که باعث می‌شود شما عجولانه تصمیم بگیرید، به دست می‌آورید.


هدفتان را مشخص کنید

با پرسیدن سوالاتی از خودتان، هدف خود را از خرید یا فروش روشن سازید. فکر شماست که چگونگی رفتار شما را تعیین می‌کند. از طریق گفت وگو با خود، می‌توانید توجیه‌ها، بهانه‌ها و ... را کشف و اصلاح کنید. در نتیجه می‌توانید رفتارتان را طوری هدایت کنید تا به اهداف‌تان دست یابید. مثلا: «الان هدفم از خرید این خودرو چیست؟» یا «چه اطلاعاتی لازم است که بدانم؟»


صحت اطلاعات را بررسی کنید

هرچه اطلاعات بیشتری درباره موضوع مورد نظرتان، از منابع مختلف و معتبر به دست آورید، با قاطعیت و اطمینان بیشتری می‌توانید تصمیم بگیرید. اطلاعات گردآوری شده را بررسی کنید که با هم تناقض نداشته باشند. توجه به این نکته ضروری است که پس از اینکه صحت اطلاعات را زیر سوال بردید و از درستی آنها اطمینان حاصل کردید، اقدام به عمل کنید.


از مشورت دیگران استفاده کنید

از تجربیات دیگران بهره ببرید. دقت کنید که در هر موضوعی، مشورت با افراد کاردان و امین راهگشاست وگرنه مشورت با افرادی که تخصصی در آن زمینه ندارند ممکن است زمینه گمراهی را نیز فراهم سازد. علاوه بر این فردی را که در زمینه موردنظر از نگاه شما شایسته است به عنوان الگو در نظر بگیرید و به مشاهده‌ رفتارهایش که باعث موفقیت وی در آن موضوع شده است، بپردازید. با این روش رفتارها و افکار جدیدی در حوزه‌‌ موردنظر، به خزانه رفتاری شما اضافه می‌شود.


اطلاعاتتان را یادداشت و ارزیابی کنید

پس از در نظر گرفتن نکات پیشین، تمامی اطلاعاتتان را روی کاغذ بیاورید بدین شکل که برای آن موضوع دو ستون مزایا و معایب ترسیم کنید و اطلاعات را بر اساس ارزش‌شان، در آن بگنجانید. در این صورت همه اطلاعات را یکجا و به صورت منظم دارید و می‌تواند به شما کمک کند که کدام اقدام با توجه به شرایط موجود مناسب‌تر است. (فاطمه شیبک - کارشناس ارشد روانشناسی/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها