زیگورات سیلک کاشان قدیمیترین زیگورات جهان است.
کد خبر: ۸۰۴۴۰۴
قدیمیترین زیگورات جهان/ عکس

زیگورات در اصل کلمه اکدی است به معنای برافراشته ساختن و بالا رفتن بسوی آسمان . زیگوراتها نیایشگاههایی بودند برای پرستش خدایان . ساختمان زیگوراتها بصورت پلکانی یودند که می​توانستند تا ارتفاع 100 متر برای نزدیک شدن هرچه بیشتر به خدایان و رب النوع ها سر به آسمان نهند. زیگوراتها 3 یا 5 یا 7 طبقه بودند و از رنگ سیاه در طبقه پایین شروع و به رنگ طلایی در آخرین طبقه ختم می​شدند.

تاکنون در ایران و عراق 32 زیگورات شناسایی شده البته درباره زیگورات بودن سیلک بین باستان شناسان اختلاف نظر وجود دارد پرفسور گیرشمن و دکتر شهمیرزادی این بنا را زیگورات می​دانند اما تعدادی از باستانشناسان نظریه زیگورات بودن آنرا قویا رد می​کنند.

در هر حال در صورت زیگورات بودن بنای تپه سیلک کاشان این بنا با 4700 سال قدمت قدیمیترین زیگورات جهان خواهد بود.

تپه سیلک کاشان با 7000 سال قدمت بعنوان قدیمیترین خواستگاه تمدن بشری و اولین مکانی که شهر نشینی درون حصار در آن شکل گرفت نیز شناخته می​شود.

زیگوراتهای دیگر به ترتیب از نظر قدمت بشرح زیر می​باشد.

1. زیگورات شهر اور یا اورنمو در عراق با 4100 سال قدمت که توسط اورنمو پادشاه سومری بنا شد و بعدها توسط نبونید واپسین شاه بابل بازسازی شد.

2. زیگورات چغازنبیل در شهر شوش با 3250 سال قدمت که توسط اونتشگال پادشاه ایلامی ساخته شد . این زیگورات سالم ترین زیگورات باقیمانده در جهان است و نماینده زیگوراتها در شرق باستان محسوب می​شود.

3. زیگورات دورشاروکین در خورس آباد عراق با 2700 سال قدمت که توسط سارگون دوم پادشاه آشور و موسس سلسله سارگون بنا گردیده است

از دیگر زیگوراتهای مشهور میتوان به زیگورات انلیل (خدای طوفان)و زیگورات مردوخ (رب النوع بابل )و زیگورات لارسا در عراق و زیگورات هفت تپه و زیگورات هفشجان در ایران اشاره کرد.

درباره زیگوراتها گفته می​شود که الهام بخش سازندگان برج عظیم بابل بوده اند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
یاسمین
-
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
۰
۰
جالب بود مرسی.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها