وزیر کشور در جمع خبرنگاران:

صندوق های رای «شفاف» می شوند

رئیس مجلس با تأکید بر اینکه صندوق‌های اخذ رأی هر چه شفا‌ف‌تر باشد، اعتماد مردم بیشتر می‌شود، گفت:‌ دستگاه‌های مختلف نباید کاندیداهای انتخابات را تهدید به رد صلاحیت کنند.
کد خبر: ۸۰۳۶۷۱
دستگاه‌ها کاندیداهای انتخابات مجلس را تهدید به رد صلاحیت نکنند

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (یکشنبه) طی سخنانی در همایش فرمانداران و استانداران که در محل وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به موضوع انتخابات مجلس و خبرگان رهبری که 7 اسفند 94 برگزار خواهد شد، اظهار داشت:‌ انتخابات یعنی حضور مردم در سرنوشت خودشان که باید بدانیم در فضای سیاه‌نمایی رغبت برای حضور مردم در انتخابات کم می‌شود.

وی افزود: باید در شرایط انتخابات فضای کشور پرتحرک باشد و فعال بودن کشور را نشان دهد، فضای یأس‌آلود نه برای سرمایه‌‌گذاری در اقتصاد کشور و نه برای انتخابات مفید است لذا ایجاد یک فضای پرتحرک و با نشاط یک رکن مهم است که باید مدنظر قرار گیرد.

لاریجانی همچنین گفت: عمل انقلابی این نیست که ما شرایط سیاهی را در کشور ترسیم کنیم که هم غیرواقعی است و هم از نظر مسئولیت‌شناسی درست نیست بلکه باید شرایط را برای هر حرکت رو به جلویی فراهم کنیم. باید شرایط کشور برای حضور حداکثری مردم در انتخابات شکل گیرد چرا که این حضور حداکثری در انتخابات برای حفظ امنیت ملی کشور امر بسیار مهمی است، نباید این موضوع مهم را دست کم بگیریم، باید بدانیم حضور حداکثری که در یک شرایط ایستا صورت نمی‌گیرد، مردم بدانند رقابت واقعی وجود دارد و این امر ضروری برای حضور حداکثری است.

رقابت حداکثری در کشور به وجود آید

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: احزاب و گروه های سیاسی باید تلاش کنند رقابت حداکثری در کشور به وجود آید و اگر امنیت باشد این حضور ایجاد می‌شود، امنیت روانی مردم نباید بی‌جهت خدشه‌دار شود، باید بدانیم رجال ملی در شرایطی وارد انتخابات می شوند که آراستگی در رقابت وجود داشته باشد، افراد در فضای توهین و تخریب وارد انتخابات نمی‌شوند.

رئیس مجلس با بیان اینکه انتخابات یک امر مبارکی است، گفت: انتخابات یک جشن است که مردم در این جشن توهین و تخریبی نمی‌کنند، آداب برگزاری جشن ملی باید رعایت شود، باید برای این جشن شرایط و مقدمات فراهم شوند، رعایت مسائل امنیت ملی بسیار مهم است که باید مدنظر قرار گیرند.

وی با بیان اینکه انتخابات جایی نیست که حدود و مرزهای امنیت ملی را از بین ببریم، تأکید کرد: ایجاد تفرقه بین افراد و اقوام مختلف نباید به وجود آید یا به نوعی صحبت شود که مختصات ما در منطقه مخدوش شود، انتخابات باید به نوعی برگزار شود که به امنیت ملی کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه برای برگزاری یک انتخابات سالم باید استراتژی داشته باشیم، گفت: باید به لوازم برگزاری انتخابات سالم پایبند باشیم، استراتژی ما باید این باشد که اگر فردی تخلف کرد آن فرد را کنار بگذاریم نه اینکه رأی مردم را کنار بگذاریم و باطل کنیم، استراتژی ما باید این باشد که افراد مخل انتخابات سالم را محدود کنیم یا از سر راه برداریم نه اینکه مردم را محروم کنیم باید از رأی مردم حفاظت و صیانت کنیم و نباید در این شرایط انتخابات را باطل اعلام کنیم.

در فضای غبارآلود حضور مردم کمرنگ می‌شود

لاریجانی اضافه کرد: در فضای غبارآلود حضور مردم کمرنگ می‌شود، رسیدگی قوی در این امر علاج کار است،‌هر چه صندوق‌ها شفاف‌تر باشند، اعتماد مردم بیشتری می‌شود یعنی مردم باید بتوانند داخل صندوق‌ها را از همان ساعت اول آغاز رأی‌گیری ببینند.

رئیس مجلس بر همین اساس یادآور شد: همه دستگاه‌های دولتی و حکومتی نباید سمت‌گیری در انتخابات داشته باشند چون اینگونه عمل کردن فضا را مشوش می‌کند و خیلی به نفع کاندیداها هم نیست، مردم نباید احساس کنند به صورت سازمان‌یافته دستگاهی در انتخابات دخالت می‌کند، چون کاندیداها یک حقوقی دارند که باید رعایت شود.

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: کاندیداها نباید به وسیله دستگاه‌های مختلف تهدید شوند که مثلا اگر چنین حرفی بزنید ردصلاحیت می‌شوید، این افراد کاندیداهای مجلس هستند و باید از حقوق ملت دفاع کنند، اگر تا این حد تهدید شوند آن قدر شخصیت‌شان له می‌شود که دیگر نمی‌توانند از حقوق ملت دفاع کنند، همانطور که کاندیداها باید امنیت ملی و عدم ایجاد فضای تخریب و توهین را مدنظر قرار دهند، دستگاه‌ها نیز باید به حقوق کاندیداها پایبند باشند و از آنها صیانت کنند.

وی افزود: نشست فرمانداران برای انتخابات مجلس و خبرگان رهبری است که 7 اسفند برگزار خواهد شد و هر دو انتخابات بسیار مهمی هستند مخصوصاً در شرایط حساس و پرتلاطم منطقه و بین‌الملل اهمیت آنها دو چندان می‌شود چرا که انتخابات می‌تواند در سرنوشت شرایط منطقه تأثیرگذار باشد.

تکثر بحران در منطقه بسیار زیاد است

وی با بیان اینکه انتخابات مجرایی است تا مردم به طور واقعی بر سرنوشت خودشان حاکم شوند، گفت: انتخابات مهمترین سازوکاری است که می‌تواند حاکمیت مردم بر سرنوشت‌شان را فراهم کند؛ از نظر تکثر بحران در منطقه شرایط هیچ گاه تا این حد پیچیده نبود، الان تکثر بحران در منطقه بسیار زیاد است مخصوصاً عناصر سرکش و کم مسئولیت از نظر فکر دینی در منطقه بسیار زیاد شده است البته رفتار کشورهای بزرگ هم در این میان دچار ابهام است، همه این موارد وضعیت منطقه را غیرقابل پیش‌بینی کرده است.

رئیس مجلس تأکید کرد: به خاطر شناور بودن شرایط منطقه که البته نامشخص هم است، امکان پیش‌بینی برای کوتاه‌مدت از شرایط منطقه نداریم، البته ایران کشور تأثیرگذاری در منطقه است و فکر اسلامی - ایرانی باعث بیداری در منطقه می‌شود.

لاریجانی ادامه داد: مسائل امنیت ملی ما به گونه‌ای است که باید شرایط منطقه رصد و تحلیل شود لذا لازم است ارزیابی صحیحی از شرایط منطقه داشته باشیم و بدانیم یک انتخابات باشکوه قدر و منزلت جمهوری اسلامی ایران را بالا می‌برد و تأثیرگذار در معادلات منطقه خواهد بود.

وی با بیان اینکه مسائل امنیتی کشور امر جدایی از مسائل امنیتی منطقه نیست، تأکید کرد: باید از امنیت کشور مراقبت کنیم، در آشفتگی منطقه، ایران از ثبات خوبی برخوردار است و امنیت ایران پایدار و قوی است، در انتخابات امنیت امر بسیار مهمی است که باید تحولات منطقه را در آنها مدنظر قرار داد.

مذاکرات هسته‌ای را به ما تحمیل نکردند

لاریجانی با اشاره به مسائل هسته‌ای و مذاکرات، گفت: مسیر روشنی در مذاکرات هسته‌ای طراحی شده است که هم شورای عالی امنیت ملی آن را پیگیری می‌کند و هم مقام معظم رهبری راهنمایی‌های لازم را در این میان دارند، در این موضوع باید توجه داشت برخی مطالب گفته نشود که باعث به وجود آمدن نگرانی‌ها و افتراها در جامعه شود، باید در کلیت موضوع به مسئله هسته‌ای توجه کرد، باید بدانیم مذاکرات هسته‌ای را به ما تحمیل نکردند بلکه نظام این راه را انتخاب کرده است که البته مربوط به این دولت هم نیست و از قبل مذاکرات انجام می‌شد اما در این دولت جدی‌تر پیگیری شد که امیدوارم به نتایج خوبی برسند.

رئیس مجلس در ادامه سخنانش با اشاره به موضوع اقتصاد داخلی، گفت: امسال رهبر انقلاب در سخنرانی مشهد مقدس، به موضوع اقتصاد توجه تامی فرمودند و حتی این اصطلاح را که امروز میدان جهاد میدان اقتصاد است، به کار بردند لذا باید مسئله اقتصاد کشور را بیش از گذشته مدنظر قرار دهیم.

لاریجانی اضافه کرد: باید بدانیم در بخش اقتصادی تا حدی آسیب‌پذیر هستیم و رشد اقتصادی نارس اشکال بزرگی است که لازم است با مدیریت صحیح برطرف شود، باید بدانیم مشکلات اقتصادی ما تا حد زیادی به مدیریت صحیح در اقتصاد برمی‌گردد یعنی از منابع کشور به درستی استفاده نشده و اقتصاد ما به نفت متکی است از طرفی نیز رونق تولید نداریم.

لاریجانی گفت: تولید در بخش‌هایی در کشور دچار رکود است البته سرمایه‌گذاری‌ها صورت گرفته اما به طور بهینه از آنها استفاده نمی‌شود و نقش استانداران و فرمانداران در این میان بسیار مهم است.

کم‌آبی در روستاها و مناطق محروم

وی با اشاره به موضوع کم‌آبی در روستاها و مناطق محروم، گفت: سال گذشته با اذن رهبر انقلاب مبلغی بالغ بر 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به دولت داده شد تا با مکانیزم‌هایی آب را به روستاها برساند، دولت باید سریع‌تر این کار را انجام دهد تا زمان نگذرد چرا که به فصل گرما نزدیک شدیم.

رئیس مجلس تأکید کرد: به نظرم مسیری که دولت در 2 سال گذشته در اقتصاد کشور طی کرد مسیر درستی بود و آرامش به اقتصاد داد و برخی نوسانات تورمی را آرام کرد البته هنوز تورم داریم ولی دولت توانست تا حدودی تورم را مهار کند.

وی ادامه داد: نباید خیلی منتظر منابع دولتی برای رونق اقتصادی باشیم چرا که منابع دولتی محدودند و تصور می‌کنم امسال در منابع دولتی معجزه‌ای به وجود نمی‌آید، لذا اگر می‌خواهیم اقتصاد و توسعه شتاب گیرد باید خودمان حرکت کنیم.

وی افزود: اگر منصفانه به اقتصاد نگاه کنیم، متوجه می‌شویم مسیر اقتصاد درست است و برخی آقایان اگر فکر می‌کنند راه دیگری وجود دارد که می‌تواند شرایط اقتصادی کشور را بهتر کند، بگویند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: یک اشکالی که در کشور وجود دارد اینکه بودجه جاری متورم شده بنابراین منابع کشور صرف بودجه جاری شده است، افزایش بودجه جاری به نفع کشور نیست و باید کارها را به مردم واگذار کنیم و لازم است فضای امیدوارکننده‌ای در اقتصاد کشور ایجاد کنیم، هر چند شرایط اقتصادی ملتهب است اما به نظر می‌رسد کشور در مسیر درستی قرار گرفته است.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها