وزیر نیرو گفت: اگر در بخش شرب و خانگی 20 درصد صرفه‌ جویی انجام شود هیچ مشکلی در تابستان نخواهیم داشت.
کد خبر: ۸۰۳۶۲۱
وزیر نیرو: در مصرف آب صرفه جویی کنید

به‌ گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، حمید چیت‌ چیان امروز (یکشنبه) در حاشیه اجلاس شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی که در وزارت نیرو برگزار شد، با اشاره به کاهش موثر بارندگی در کشور گفت: از ابتدای مهرماه سال 93 تا امروز میزان بارندگی 17 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است؛ در استان‌هایی همچون خوزستان میزان کاهش بارندگی 45 درصد بوده و بدون مدیریت مصرف قادر به مدیریت صحیح منابع آب نخواهیم بود.

وی افزود: از تمامی هموطنان می‌خواهیم چه در بخش صنعت، چه در کشاورزی و چه در منازل خود بر مصرف آب کنترل لازم را داشته باشند تا با مدیریت مصرف تابستان امسال را بدون مشکل سپری کنیم.

چیت‌چیان با بیان اینکه اولویت اول در تخصیص منابع آب، تامین آب شرب مردم است، گفت: در شهرهایی مثل کرمان مشکلات جدی در تامین نیاز آب شرب مردم داریم و برای تامین این نیازها حتی چاه‌های آب کشاورزی را اجاره کرده‌ایم تا به شبکه انتقال دهیم.

وزیر نیرو افزود: در بخش‌های دیگر کشور نیز هر جا با مشکل تامین آب شرب مواجه شویم ناچار خواهیم بود از تخصیص آب به دیگر بخش‌ها کم کنیم.

وی با بیان اینکه اگر در بخش شرب و خانگی 20 درصد صرفه‌جویی انجام شود هیچ مشکلی در تابستان نخواهیم داشت، گفت: هموطنان با اندکی تغییر در رفتارهای مصرفی و استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف می‌توانند 20 تا 25 درصد مصرف خود را کاهش دهند.

چیت‌چیان با اشاره به شیوه‌های کاهش مصرف در بخش کشاورزی، افزود: هم‌اکنون در مزارعی که شیوه آبیاری خود را از غرقابی به قطره‌ای تغییر داده‌اند، 50 درصد صرفه‌جویی در مصرف آب انجام می‌شود و یا در کشت گلخانه‌ای میزان صرفه‌جویی در مصرف 94 درصد است و کشاورز با 6 درصد آب مورداستفاده در آبیاری غرقابی، مساحت معینی را آبیاری می‌کند.

وزیر نیرو گفت: 10 درصد صرفه‌جویی در بخش کشاورزی با تدابیر بسیار ساده قابل انجام است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها