متاسفانه بحث دیپلم‌های بدلی و فوری، واقعیتی است که نمی‌توان آن را انکار کرد. ما به آمارهایی رسیده‌ایم مبنی بر این که تاکنون بیش از یک میلیون دیپلم بدلی در کشور صادر شده است.
کد خبر: ۸۰۳۴۳۸
یک میلیون دیپلم بدلی صادر شده است

داستان این دیپلم‌های بدلی هم از سال 83 باب شد و ترویج پیدا کرد. بسیاری از موسسات در این 11 سال اخیر، دیپلم‌های فوری را صادر کرده‌اند که فاقد وجاهت علمی است البته در جلسات متعددی که با مسئولان آموزشی داشتیم، بارها نسبت به این موضوع هشدار داده و عنوان کرده‌ایم که این شرایط باید مدیریت شود اما در صورتی که این رویه ادامه یابد و همچنان روند صدور دیپلم‌های بدلی ادامه داشته باشد، شاهد تبعات بسیاری در جامعه خواهیم بود.

یکی از مهم‌ترین تاثیرات منفی این فرآیند غلط این است که برخی از همین افراد، بعدها در مقاطع بالاتر آموزش عالی تحصیل خواهند کرد و چه بسا در نهادهای عمومی هم به عنوان مدیر فعالیت کنند.

حال تصور کنید مدیری که دیپلمش بدلی است، اطلاعات کافی و دلسوزی لازم برای خدمت به مردم را ندارد و نمی‌تواند برای آن سازمان و برای مردم مفید باشد.

در این شرایط، افراد توانمند هم رفته‌رفته از چرخه مدیریت کشور خارج می‌شوند و جای آنها را کسانی می‌گیرند که از توان علمی لازم برخوردار نیستند.

مشکل بعدی که این شرایط به وجود می‌آورد این است که وقتی افرادی بدون زحمت به دیپلم‌های فوری دسترسی پیدا می‌کنند، انگیزه تحصیلی دیگر افراد زحمتکش هم پایین می‌آید و شأن و وجاهت مدارک علمی هم زیر سوال می‌رود.

از سوی دیگر، ادامه این روند در نهایت به افت علمی در کشور منجر می‌شود و اعتماد مردم به نظام آموزشی را خدشه‌دار می‌کند.

علیرضا سلیمی - عضو کمیسیون آموزش مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
خوب الانم تقریبا تعدادی از مدیرانی كه در راس هستن مداركشون بدلی هست
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
راستی مدرك خودتون چیه ؟
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
چه عجب یه نفر یه حرف درستو درمون زد!!! دوستانی كه دارین نظرات رو مطالعه میكنین خودتون قضاوت كنین من الان دانشجوی دكتری هستم خدا رو خوش میاد یه نفر 12 سال درس بخونه تا یه دیپلم بگیره اون وقت یه نفر دیگه بره نمیدونم با چند تا نمره و امتحان یه شبه دیپلم بگیره! دقیقا همون بلایی كه دانشگاه آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی و غیره سر آموزش عالی و شان دانشجو آوردن! به خاطر همیناس كه دیگه كسی حتی دانشجوهای دانشگاه های سراسری رو تحویل نمیگیره! چارشم یه چیزه هر چه زودتر و سریعتر و اورژانسی باید این دانشگاهها رو جمع كنن! خودتون قضاوت كنین!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها