جام جم سرا- در روزهای زیبایی از سال به سر می‌بریم که دیگر گل‌ها باز شده‌اند و رنگ و طرح چشمنواز خود را به نمایش می‌گذارند. این‌ها بهانه خوبی‌اند برای آن‌که خانه‌تان را نیز با طرح گل‌ها و برگ درختان تزئین کنید و بنوعی طرح‌های جالب طبیعت را به خانه‌تان بیاورید. چند نوع آویز پشت دری زیبا به همین منظور در ادامه آموزش داده شده است.
کد خبر: ۸۰۳۴۳۷
هنرنمایی:‌ ساخت آویزهای بهاری برای تزئین در خانه [+عکس]

بسیاری از اشخاص برای تزئین خانه‌هایشان، پشت دری‌هایی به در ورودی منزل آویزان می‌کنند که معمولا یک دسته گل به صورت حلقه‌های بزرگ یا کوچک است و در خانه‌ها را زیبا می‌کند. به این ترتیب، هرکس از کنار خانه رد می‌شود به سلیقه صاحبخانه آفرین می‌گوید، اما اکثر ما عادت کرده‌ایم این حلقه‌های تزئینی ‌ را از مغازه‌های وسایل زینتی تهیه کنیم و خودمان دست به کار درست شدنشان نمی‌شویم؛ در حالی که پشت دری باید نشان‌دهنده سلیقه خاص صاحب همان خانه باشد، نه یک تولیدکننده کلی. ساخت این گونه تزئینات خانگی، کار چندان سختی نیست و لازمه اصلی آن، اندکی ذوق و سلیقه شماست:

کفشدوزک در باغ: کفشدوزک‌ها حشراتی ریز و دوست داشتنی‌اند. خیلی از ما آنها را از دوران کودکی دوست داشته‌ایم و گیره و سنجاق سری به شکل آنها داشته‌ایم. چند سال است ‌ کفشدوزک‌های تزئینی در اندازه‌های مختلف در خرازی‌ها یا فروشگاه‌های وسایل زینتی پیدا می‌شوند تا ما بتوانیم به کمک آنها گوشه‌ای از خانه را زیباتر کنیم. شاید بد نباشد ‌برای یک بار هم که شده درست کردن پشت دری کفشدوزکی را امتحان کنیم. شلنگی در رنگ مناسب با کفشدوزک انتخاب کنید و آن را چند دور بچرخانید تا به صورت حلقه در آید. قسمت بالای آن را با سیم سفت کنید و آن را با گل مصنوعی و برگ بپوشانید. برای شلوغ‌تر شدن کار می‌توانید با روبان گل درست کنید و آن را در کنار گل‌ها وصل کنید. در پایان وقت قراردادن کفشدوزک بامزه‌تان است. آن را از قسمت زیر بدن با سیم به گل‌ها و حلقه شلنگ وصل کنید.

چتری از گل: چتر قدیمی و کهنه که دیگر درست باز و بسته نمی‌شود را بردارید و برایش نقشه‌ای جدید بکشید. داخل آن را با گل مصنوعی‌های قدیمی‌تان پر کنید و دورش روبان بپیچید. انگار به گلفروشی رفته‌اید و گلفروش به جای پیچیدن گل‌ها داخل کاغذرنگی، ترجیح داده آنها را داخل چتر بپیچد. ابتکار جالبی است و دیدنش برای لحظه‌ای لبخند به لب بیننده می‌نشاند. آن را از گیره‌ای که پشت در چسبانده‌اید آویزان کنید.

سطل چوبی: سطلی از چوب یا حصیر یا حتی لگنی کوچک یا سبک مناسب این کار است. داخل آن را با علف یا پوشال سبز پر کنید و چند گل زیبا داخلش قراردهید. لانه‌ای از پرنده‌ها که مدت‌هاست آن را ترک کرده‌اند و رفته‌اند را بردارید و داخلش قراردهید. اگر روی درختان کاج را نگاه کنید، لانه‌های فراوانی را می‌بینید و احتمالا میان آنها هستند نمونه‌هایی که صاحبانش مدتی است با آنها وداع کرده‌اند. در قسمت بالا هم پرنده‌ای مصنوعی بگذارید. اگر نمونه‌اش را ندارید، آن را با خمیر گل‌چینی که در شماره‌های پیش آموزش دادیم درست کنید. منظره‌ای بسیار لطیف و رویایی پدید می‌آید که بیننده را مبهوت می‌کند.

کیف: کیف قدیمی و کهنه شما در هر شکل و مدلی که باشد، کاملا مناسب درست کردن این پشت دری است. دورتادور دسته‌هایش را روبان سبز بپیچید تا تناسب رنگی خوبی با گل‌ها داشته باشد. تعدادی گل مصنوعی در یک شکل را با چسب چوب روی کیف بچسبانید. بهتر است گل‌ها همگی در یک طرح باشند و فقط از لحاظ رنگ تنوع داشته باشند. پیشنهاد می‌کنم گل‌های آماده استفاده نکنید و آنها را با کاغذکشی، فوم یا هرچیز دیگری که با آن آشنایی دارید درست کنید. با روبان پاپیونی زیبا بسازید و از بالا به کیف وصل کنید تا به این ترتیب بتوانید کیف را از بالا از گیره پشت در آویزان کنید.

چکمه: در خانه‌تان چکمه پلاستیکی کوچک یا بزرگ ندارید که سال‌ها پیش از آنها استفاده می‌کرده‌اید و در حال حاضر، ‌کاربردی‌برایتان ندارد؟ معمولا در هر خانه‌ای یک جفت از این چکمه‌های پلاستیکی سبک که به بچه یا بزرگ‌ترها تعلق داشته‌ پیدا می‌شود. اگر شما هم یک جفت از آن را دارید، بدانید‌ نخستین وسیله لازم برای درست کردن پشت دری برایتان آماده شده است.

آنها را بیاورید، در قسمت بالایشان سوراخی ایجادکنید و طناب یا روبانی محکم را از آن عبور دهید تا به این ترتیب بتوانید پشت دری را از گیره آویزان کنید. چندشاخه گل مصنوعی را که از پیش داشته‌اید‌ به تناسب اندازه چکمه‌ها‌ داخل آنها قراردهید. پشت دری چکمه‌ای‌تان آماده است. می‌توانید در بالای طناب، پاپیونی از روبان وصل کنید تا زیبایی کار دوچندان شود.

گلدان: این هم یک مدل پشت دری است. گلدان پلاستیکی بی‌مصرفی را از وسط نصف کنید. مقوایی را به وسط آن بچسبانید تا گلدان‌تان قابلیت قراردادن گل را داشته باشد. سپس اسفنجی داخل آن قرار دهید و گل‌ها را با سلیقه در اسفنج بچینید. در پایان، سوراخ‌هایی در دو گوشه گلدان ایجاد کنید و روبانی را از آن عبور دهید تا بتوانید گلدان را از آن روبان به گیره پشت در آویزان کنید.

باغچه: این یکی دیگر دربردارنده کل باغچه در قالب یک حلقه در است. حلقه‌ای فلزی یا حصیری را بردارید و دورتادورش را با گل مصنوعی‌های قدیمی‌تان بپوشانید. با مقوا پرچینی کوچک درست کنید و در قسمت پایین حلقه بچسبانید. سپس سراغ وسایل باغچه بروید: دستکش، آبپاش، بیلچه و شن‌کش کوچک و هر چیز ظریف دیگر که به باغچه مربوط است. حتی می‌توانید گلدانی کوچک را در گوشه‌ای بچسبانید. باغچه ظریف‌تان‌ پشت در به روی هر مهمانی لبخند می‌زند.

شلنگ و آبپاش: به طرح زیبایش نگاهی بیندازید. شاید یک شلنگ یا بیلچه در حالت عادی اشیائی بسیار معمولی به نظر بیایند، اما کمی ابتکار باعث می‌شود آنها در کنار هم چیده شوند و نمایی جالب ایجادکنند. برای درست کردن این پشت دری به یک شلنگ، بیلچه، آبپاش پلاستیکی و تعدادی گل و برگ مصنوعی نیازدارید.

سعی کنید هیچ‌کدام از این وسایل را درحالت نو و دست نخورده به کار نبرید و کاردستی‌تان را با استفاده از وسایل دورریختنی بسازید. اگر بیلچه‌تان در اثر استفاده، رنگ و رورفته شده، ابتدا آن رارنگ کنید. شلنگ را چنددور بپیچانید تا حلقه شکل بگیرد و دور قسمت بالا سیم بپیچانید تا سفت شود. سپس گل مصنوعی‌ها و برگ را با سیم وصل کنید و پس از آن بیلچه و آبپاش را به آنها اضافه کنید. نوع چیدمان در این کار بسیار مهم است. سعی کنید گل مصنوعی‌ها را یا خودتان درست کنید یا از گل‌هایی که سال‌های سال است در یک گوشه خانه‌تان خاک خورده‌اند استفاده کنید تا حالا در جایی دیگر از خانه و جایگاهی نو به زیبایی منزل‌تان کمک کنند.

چاردیواری (ضمیمه دوشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
زهرا از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
خوب بودن.
م
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
زیبا و خلاقانه بودند ممنونم
زهره
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
۰
۰
اینا كه معلومه همه چیزش تازه و نو هستند نه قدیمی و كهنه!!!!!!!
مهناز
Germany
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
نه قدیمی اند. هیچكس با وسیله نو كاردستی درست نمی كنه. حالا شما برو با قدیمی و كهنه درست كن. چه فرقی داره؟ این صفحه بار آموزشی داره
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها