معاون برون مرزی صداوسیما خبر داد:

راه اندازی سیمای معارف انگلیسی

معاون برون‌مرزی صداوسیما در نخستین گفتگوی خود پس از انتصاب، به استفاده از مدل رسانه‌ای جدید در راستای هم‌افزایی بین رادیو و تلویزیون اشاره و اعلام کرد به فکر راه‌اندازی سیمای معارف انگلیسی است.
کد خبر: ۸۰۳۲۷۲
راه اندازی سیمای معارف انگلیسی

محمد اخگری پس از ۲۲ سالی که محمد سرافراز به عنوان معاون برون‌مرزی سازمان صداوسیما و مدیر شبکه‌های پرس‌تی‌وی و هیسپان‌تی‌وی مشغول به کار بود، در ۲۸ آبان ۹۳ و با گذشت ۱۱ روز از انتصاب سرافراز به عنوان رییس سازمان صداوسیما، جای او را گرفت.

در کارنامه اخگری حضور به عنوان مدیر رادیو آلمانی، مدیر آموزش و مدیرکل رادیوهای اروپا و آمریکا، عضویت هیأت علمی و رییس دانشکده تولید دانشگاه صدا و سیما وجود دارد و جالب است بدانید وی ضمن تسلط به زبان آلمانی، سابقه ترجمه چندین کتاب را نیز دارا است مثل اشعار گوته شاعر و نابغه بزرگ آلمانی در مدح حضرت رسول اکرم (ص).

اخیرا فرصتی پیش آمد تا گفتگویی با اخگری داشته باشیم و درباره تازه‌ترین اتفاقات معاونت برون مرزی از او خبر بگیریم. معاون برون‌مرزی از این نکته سخن گفت که در حوزه کاری او نیز چابک‌سازی و کوچک کردن فضاها وجود داشته است. این معاونت هم از ادغام و حذف در امان نبوده و حتی در راستای اهداف سازمان، مدل‌های رسانه‌ای جدیدی را نیز در آن اعمال شده است. اخگری از تلاش برای ۲۴ ساعته کردن سیمای اردو و انگلیسی شبکه سحر و راه‌اندازی سیمای معارف انگلیسی خبر داد و درباره برنامه‌های پیش رو توضیح داد.

این گفتگو را در ادامه می‌خوانید:

*معاونت سیما بعد از آمدن آقای سرافراز دچار تغییر و تحولات گسترده‌ای شد و از حذف شبکه گرفته تا تغییرات ساختاری، مدیریتی و چابک‌سازی بسیاری را در این معاونت شاهد بودیم. با این حال در حوزه معاونت برون‌مرزی، به جز حضور شما در معاونت به جای سرافراز، تغییر بزرگی احساس نشد. آیا همینطور است یا این تغییرات رسانه‌ای نشده‌اند؟

- احتمالا این موضوع که این کارها کمتر رسانه‌ای شده است، صحت دارد. البته از پیش‌ در معاونت برون‌مرزی به خاطر تخصص‌های زبانی و ویژگی‌های مختلف، نیروی انسانی کمتری به کار گرفته می‌شدند بنابراین این معاونت از همان زمان هم چابک و کوچک بوده است. درست است که معاونت بزرگ است اما هر کدام از شبکه‌ها، فضای کوچکی را در اختیار دارند. برای مثال همین کانال آذری شبکه سحر که اخیرا ۲۴ ساعته شده و شبکه رادیویی هم دارد، در مجموع دارای ۲۰ نیرو است.

*پس معاونت برون‌مرزی هم دچار ریزش نیرو مشابه معاونت سیما بوده است؟

- بله. بسیاری از تغییراتی که در سازمان به صورت الگو انجام شد، مثل اتفاقاتی که در حوزه روابط عمومی‌ها، ادغام برخی از مدیریت‌های اداری، پشتیبانی‌ها، برنامه‌‌ریزی‌ها و... رخ داد، در معاونت برون‌مرزی نیز به انجام رسید و معاونت برون‌مرزی هم چابک‌تر از آن چیزی که بوده، شده است.

*نمونه‌ای از این تغییرات را نام می‌برید.

- ما بین رادیو و تلویزیون هم‌افزایی انجام داده‌ایم که یک مدل رسانه‌ای جدید به حساب می‌آید. در بسیاری از کشورها مثلا آلمان در شبکه‌ای چون شبکه «آ ار دی» شما رادیو و تلویزیون را در هم افزایی با هم می‌بینید، ولی ما در ایران نمونه این کار را نداریم. با این حال ما برخی از برنامه‌های گفتگومحور سیمای آذری را رادیویی می‌کنیم تا در رادیو آذری مورد استفاده قرار بگیرد. برخی از برنامه‌ها نیز از ابتدا که برای تلویزیون تولید می‌شوند با پیوست رادیویی همراه هستند. در حوزه خبر نیز خبرها به کلی در یک جا ترجمه می‌شود و دو پروژه رادیو و تلویزیون از آن دریافت می‌شود.

ما اینجا شاهد کوچک شدن مدیریت نیز هستیم و به جای یک مدیر رادیو و یک مدیر تلویزیون یک مدیر رادیو و تلویزیون داریم. همانطور که گفتم ما این تغییرات را انجام داده‌ایم ولی کمتر آنها را رسانه‌ای کرده‌ایم. معاونت برون‌مرزی در این مدت کوتاه هم توسعه پیدا کرده و هم کوچک شده است. رادیو انگلیسی برون‌مرزی با استفاده از ظرفیت «ندای اسلام» قم و رادیویی کردن برنامه‌های گفتگومحور پرس تی‌وی ۲۴ ساعته شده است. در تهران هم این رادیو در موج ۹۱.۵ شنیده می‌شود.

محمد اخگری برون مرزی

کانال آذری شبکه سحر نیز بدون اینکه افزایش بودجه داشته باشیم یا امکانات خاصی به مجموعه ما اضافه شده باشد، ۲۴ ساعته شده است و ما برای ۲۴ ساعته شدن کانال اردو و فرانسه نیز تلاش می‌کنیم و به فکر راه‌اندازی سیمای معارفی انگلیسی هستیم. امیدوارم اگر بودجه ما تأمین شود، بتوانیم پیام مردم و اسلام و جمهوری اسلامی را از این طریق به مخاطبان همسایه که تشنه معارف اسلامی هستند برسانیم.

*به جز بسط شبکه‌های فعلی، به اضافه کردن شبکه‌های جدید هم فکر می‌کنید؟

- بستگی به بودجه دارد. اگر بودجه سازمان تأمین شود، همانطور که دکتر سرافراز در سخنرانی خود در مراسم ۲۴ ساعته شدن شبکه سحر اشاره کرد صدای دیگری از رسانه‌های برون‌مرزی شنیده خواهد شد.

*نکته دیگری که درباره آن سوال دارم این است که علاوه بر رسانه‌ای نشدن تغییر و تحولات، فعالیت‌های خود شبکه‌های معاونت برون‌مرزی هم دیگر مثل زمانی که این شبکه‌ها مدام در ماهواره‌ها تحریم می‌شدند، به چشم نمی‌آید. این هم به خاطر عدم اطلاع رسانی است؟

- این فعالیت‌ها هم رسانه‌ای نشده‌اند. در حالی که مثلا بحث یمن را هیچ کشوری به غیر از رسانه‌های برون مرزی جمهوری اسلامی پوشش نمی‌دهند. همه سکوت کرده‌اند یا طرفدار متجاوز هستند. این مدل خبررسانی فقط از عهده رسانه‌های برون‌مرزی برمی‌آید که اخلاق‌مدارند، دین محورند و رویکرد خبری درست، بی طرفانه و صادقانه‌ای دارند. در عین حال ما می‌توانیم در همه زمان‌ها توسعه سیماها را داشته باشیم به شرط اینکه بودجه لازم اختصاص داده شود.

(خبرگزاری مهر/ مریم عرفانیان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها