چند روز پس از آنکه رهبر معظم انقلاب اسلامی هر گونه مصاحبه با دانشمندان هسته ای کشورمان را نوعی «بازجویی» خوانده و با چنین اقدامی، قاطعانه مخالفت کردند، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه روز گذشته، صدور چنین مجوزی را به دولت قبل نسبت داد ولی دفتر «محمود احمدی نژاد» امروز آن را تکذیب کرد.
کد خبر: ۸۰۲۱۵۵
مجوز مصاحبه با دانشمندان هسته ای را چه کسی داد؟!

ظریف روز گذشته در مصاحبه ای با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مخالفت رهبر معظم انقلاب با خواسته کشورهای غربی مبنی بر مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای کشور گفت:‌ به‌طور حتم رویکرد همه ارکان نظام پیروی از دستورات رهبر معظم انقلاب است.

وی افزود: البته موضوع مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای، ارتباطی به اصل مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 ندارد و این یک مسئله کناری و فرعی بوده و حدود 10 سال است که کشور برای حل این ادعاها و بهانه‌ها اقداماتی کرده است.

ظریف تصریح کرد: در این رابطه روش‌هایی برای رفع ابهامات صورت گرفت و حتی در دولت سابق مصاحبه‌هایی با دانشمندان هسته ای کشورمان از سوی مأموران آژانس انجام شد.

وی گفت: در آن دوران، با افراد مختلف در ایران مصاحبه شد و حتی آن‌ها از مراکز و اماکن مربوطه بازدید کردند، اما هیچ ابهامی پیدا نشد که این موضوع نشان‌دهنده بهانه‌جویی غربی‌ها است.

وزیر امور خارجه با اشاره به ادعاهای مقامات آمریکایی‌ مبنی بر موافقت ایران برای مصاحبه با تعدادی از دانشمندان هسته‌ای کشورمان تصریح کرد: آن‌ها هر چه که می‌خواهند بگویند، زیرا مقامات این کشورها در سال‌های گذشته انواع صحبت‌ها و مطالب را مطرح کردند، اما قطعا تیم مذاکره‌کننده نظر رهبر معظم انقلاب را در تمام موارد مذاکرات هسته‌ای عینا اطاعت می‌کند.

* واکنش دفتر احمدی نژاد

در پی اظهارات ظریف، دفتر رئیس دولت‌های نهم و دهم امروز با صدور اطلاعیه ای ، چنین ادعایی را «کذب محض» خواند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع ملت شریف ایران می‌رساند که ادعای آقای "محمدجواد ظریف" وزیر امورخارجه، مبنی بر اجازه‌ دولت قبل به انجام مصاحبه ماموران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با دانشمندان هسته‌ای ایران، کذب محض است.

دفتر احمدی نژاد تصریح کرده است: به عنوان یک سیاست قطعی و مبتنی بر حقوق مسلم هسته‌ای ملت ایران، در دوره‌ دولت‌های نهم و دهم، هرگونه مصاحبه یا بازجویی و یا ملاقات مامورین آژانس یا هر نهاد بین‌المللی خارجی دیگر با دانشمندان هسته‌ای، به صراحت و به صورت رسمی و علنی توسط رئیس محترم دولت ممنوع اعلام شده بود.

اطلاعیه می افزاید: روش خردمندانه آن است که مسئولین و مذاکره کنندگان هسته‌ای، به‌جای نشر اکاذیب ملت ایران را به طور کامل در جریان جزییات و روند مذاکرات هسته‌ای جاری قرار دهند.

*افشاگری سایتهای دو طرف

پس از انتشار اطلاعیه دفتر احمدی‌نژاد، خبرگزاری ایسنا گزارش داد: مستندات رسمی نشان می‌دهد که آژانس در سال‌های گذشته که دولت نهم و دهم را نیز شامل می‌شود، از تاسیسات نظامی و مراکز دانشگاهی و نیز افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای کشورمان بازدید و بازرسی و مصاحبه داشته است.

به نوشته ایسنا، بر اساس گزارش‌های رسمی آژانس که همه در سایت رسمی آن قابل دسترسی است، حداقل در چند مورد به طور مشخص مصاحبه به دانشمندان هسته‌ای انجام گرفته است.

این خبرگزاری سپس نمونه هایی از این گزارشها را منتشر کرده که در یکی از آنها آمده است: بنا به گزارش مدیرکل آژانس از سپتامبر 2005 ایران همکاری بیش‌تری در ارائه دسترسی به اسناد اضافی و اجازه مصاحبه با افراد درگیر در بحث‌ها با شبکه خرید را داده است. به نقل از سند GOV/2005/87 Page 5

از سوی دیگر، سایت «دولت بهار» که به محمود احمدی نژاد نزدیک است، بخشی از سخنان او را در سال 1388 در جمع مردم پاکدشت منتشر کرده است که در آنجا گفته بود: اگر کسی اجازه بدهد مامورین غربی پایشان را فقط به یک مرکز نظامی ما بگذارند، من آن کسی را که اجازه داده و آن مامور را، به جایی خواهم فرستاد که راه خانه شان را گم کنند.

به نوشته این سایت، احمدی نژاد در جریان آن سخنرانی با انتقاد از اقدامات دولت پیش از خود در مذاکرات هسته ای اظهارداشت:« .... در ماجرای هسته ای همه تاسیسات را قفل کردند. آزمایشگاههای دانشگاهها را هم درخواست تعطیلی دادند و گفتند رشته های منتهی به هسته ای هم باید تعطیل بشود. در شرایطی که دولت وقت در افغانستان و در عراق و در موضوع هسته ای کمال همکاری را کرد، کمال عقب نشینی را کرد و تقریباً کلید هسته ای را برای همیشه تحویل آنها داد، بعد از این همه همکاری تحت شعار تنش زدایی، تازه آقای بوش آمد پشت تریبون اعلام کرد که ایران محور شرارت است و باید به ایران حمله کنیم. این اخلاق مستکبران است. اگر در برابر آنها عقب نشینی بکنید آنها تا انتها می آیند. آنقدر پررویی کردند که گفتند ما باید بیاییم تمام مراکز نظامی شما را هم بازدید کنیم. من گفتم به چه دلیل می خواهید بیایید؟ گفتند ممکن است کار مخفی بکنید. گفتم ممنوع! اگر کسی اجازه بدهد مامورین غربی پایشان را فقط به یک مرکز نظامی ما بگذارند، من آن کسی را که اجازه داده است با آن مامور را، هر دویشان را به جایی خواهم فرستاد که راه خانه شان را گم بکنند! معلوم بود که دنبال چه هستند. آنها به بهانه هسته ای می خواستند از قدرت دفاعی ما مطلع بشوند تا دشمنان به راحتی بتوانند نقشه آقای بوش را پیاده کنند».

* تسنیم: این کار تعهد دولت خاتمی بود

در چنین شرایطی، خبرگزاری تسنیم به نقل از یک مقام آگاه گزارش داد: این اتفاق اثر تعهدی بود که در بیانیه سعدآباد پذیرفته شد.

یک مقام آگاه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، در واکنش به سخنان اخیر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، اظهار داشت: اینکه مطرح می‌‌کنند موضوع مصاحبه افراد وابسته به آژانس با دانشمندان هسته‌ای ایران، در دولت قبل صورت گرفته، این‌گونه نیست، بلکه باید یادآور شد که موضوع به ماجرای تعلیق سال 83 بازمی‌گردد و تصمیماتی که در زمان مذاکره با 3 کشور اروپایی گرفته شد، یعنی مقدمات کار در آن زمان تصمیم‌گیری شد که بعد دولت و دبیر شورای عالی امنیت ملی تغییر کرد و گفتند این مسائل از قبل بود.

وی با تشریح بیشتر موضوع گفت: در دوره ریاست البرادعی بر آژانس اتمی، وی می‌کوشید تا موضوع را به‌سمت حل پرونده ایران پیش ببرد و مدالیته‌ای زمان آقای لاریجانی نوشته شد که جهت آن به‌سمت حل مسئله بود. بنابراین تصمیم گرفته شد یکی دو نفر که در حد مدیرعامل شرکت بودند و این شرکت‌‌ها برای انرژی اتمی کار می‌کردند، توضیحاتی را ارائه کنند. توضیحات داده شد و منجر به بسته شدن آن مدالیته در آن زمان شد. اگرچه صحبت این دو مدیرعامل در دوره اول دولت احمدی‌نژاد و ریاست لاریجانی انجام شد، اما مقدمات آن قبل از دولت احمدی‌نژاد و در اشتباهی که تیم سال 83 در مذاکرات کردند، فراهم شده بود.

این مقام آگاه تصریح کرد: عقب‌نشینی‌هایی که در آن زمان صورت گرفت سبب شد که بیایند و بپذیرند تا ملاقات‌‌هایی صورت گیرد زیرا مسیر پرونده مثبت بود و افراد هم در حد مدیرعامل شرکت بودند. این اقدام صورت گرفت و توضیحاتی درباره فعالیت‌ آن شرکت‌‌ها ارائه شد. این تجربه‌ای بود که ما از قبل داشتیم. حال در شرایط فعلی که آژانس مسیر منفی در پیش گرفته و مرتب تهدید می‌کنند و افراد ما را پس از شناسایی ترور کردند، آیا این اصلاً موضوعیتی دارد که ما اجازه دهیم که بیایند با افراد ما صحبت کنند؟

وی تصریح کرد: دیگر نباید حتی افراد ما در حد مدیرعامل شرکت هم با آنان روبه‌رو شوند. پرونده اکنون جهت مثبتی را طی نمی‌کند. ما حتی در آن دوره اجازه دادیم که یک بخشی از آن مرکز نظامی را که مورد نظرشان بود بازدید و حتی نمونه‌برداری هم بکنند. مگر یک کشور چند بار باید این اجازه را بدهد؟

وی افزود: شرایط کنونی با آن زمان کاملاً متفاوت است. اینها به‌هیچ‌وجه نباید وارد مراکز نظامی ما بشوند و به‌هیچ‌وجه نباید با افراد ما ملاقات کنند، چون ما تجربه خوبی از این مسئله نداریم. ما به‌اندازه کافی شفافیت داشتیم و به آژانس نشان دادیم، آنها مغایر با بحث شفافیت عمل کرده‌اند.

این مقام آگاه خاطرنشان کرد: دسترسی به افراد و اماکن هم خلاف مصالح ملی است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها