جلد پنجم خاطره‌ها که از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می شود به خاطرات دو دهه سرپرستی حج آیت‌الله ری‌شهری اختصاص دارد.
کد خبر: ۸۰۱۹۱۱
خاطرات دو دهه سرپرستی حج

یکی از برکات استقرار نظام اسلامی احیای حج ابراهیمیِ محمدی است. انقلاب اسلامی با تبدیل سنت‌ها، آداب و مراسم اسلام شیعی به جریانی برای مقابله با حکومت جور به پیروزی رسید و پس از استقرار جمهوری اسلامی، امام خمینی با درک ابعاد مختلف و عمیق مناسک حج، مسائل و مشکلات جهان اسلام را به مسلمانان گوشزد نمودند.

امام با معرفی دشمنان اسلام، آتش خشم مقدس و برائت مسلمانان را علیه آنان برانگیختند. ایشان با تأکید بر برگزاری مراسم برائت از مشرکان و معرفی صریح آمریکا و اسرائیل به عنوان دشمنان کینه‌توز مسلمانان، سنت حسنه‌ای را بنیان نهادند که حتی به رغم کشتار حجاج در حج خونین سال 1366 پس از رحلت ایشان نیز ادامه یافت.

در تداوم این مسیر، رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در دوران سکان‌داری نظام اسلامی با تأکید بر برگزاری این مراسم موجب آگاهی‌بخشی به جهان اسلام و «بیداری اسلامی» در سطح جهان اسلام شدند.

اثر پیش‌رو خاطرات آیت‌الله ری‌شهری از دو دهه سرپرستی حجاج می‌باشد که تلاش وی و همکارانش را در برگزاری حج ابراهیمی تشریح می‌کند. مقابله با زیاده‌خواهی‌های آل‌سعود و تلاش برای برگزاری مراسم برائت از مشرکین در محیط خفقان عربستان سعودی، تعامل بعثه‌ی مقام معظم رهبری با وزارت خارجه و سازمان حج و زیارت برای برگزاری حجی در تراز جمهوری اسلامی و ... اهمّ مباحث فصول کتاب می‌باشند.

جلد پنجم خاطره‌ها: خاطرات دو دهه سرپرستی حج تألیف محمد محمدی ری‌شهری در 980 صفحه از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال 94 منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها