اصناف در جهان سابقه‌ای دیرینه دارند؛ در دنیای غرب سروکله اصناف تقریبا از دوره قرون وسطی پیدا شد. در ایران هم اصناف و تشکل‌ها از دوره ساسانیان حضور فعالی داشتند و از قرن سوم و با توسعه شهرها اصناف اسلامی شکل جدی به خود گرفتند. صنف‌ها به‌وجود می‌آیند تا اعضای یک شغل و حرفه در قالب یک انجمن گرد هم آمده و امور مرتبط با صنف خودشان را بررسی کرده و از حقوق هم صنف‌هایشان دفاع کنند.
کد خبر: ۸۰۱۴۶۰
فالش‌خوانی‌های خانه موسیقی

پس طبیعی است صاحبان هر پیشه و حرفه‌ای از صنف مربوط به خود متوقع باشند که پای حقوق آنها بایستد و با اعمال، رفتار و گفتارش فضا را برای بهتر شدن عملکرد آنها مهیا کند.

طبعا وقتی هیأت مدیره و مدیران عامل یک صنف از عهده احقاق حقوق اعضای صنف برنیایند اعضا در صدد تغییر آنها برخواهند آمد و به نوعی اعتراض خود را نسبت به عملکرد آنها اعلام خواهند کرد زیرا اگر قرار باشد یک نهاد صنفی به محفلی دوستانه تبدیل شود معنای خود را از دست داده و دیگر کارکردی نخواهد داشت.

نهادهای صنفی امروزه در سراسر جهان گسترش پیدا کرده و هنرمندان مختلف هر رشته‌ای هم صنف‌های مخصوص به خودشان را دارند. در کشور ما هم این اصناف جان گرفته اند و تحت عناوینی چون خانه سینما، خانه موسیقی و ... فعالیت دارند.

اغلب این اصناف در ایران فراز و فرودهای بسیاری داشته‌اند، به‌عنوان نمونه خانه سینما تنش‌های زیادی را پشت سر گذاشته است، اما یکی از اصنافی که این روزها نگاه‌های بسیاری را به خود جلب کرده، خانه موسیقی است.

نهاد صنفی که به نظر می‌رسد علاوه بر اعمال غیرقانونی که این روزها در رسانه‌های مختلف درباره‌اش درج می‌شود، طاقت برگزار شدن جلسه نقد و بررسی عملکردش را هم ندارد!

هر چند طی سال‌های گذشته هنرمندان یکی پس از دیگری جسته و گریخته درباره عملکرد هیأت مدیره و مدیرعامل این نهاد صنفی انتقاداتی را مطرح کرده بودند اما حالا این انتقادها شکل جدی به خود گرفته و هر روز از سوی رسانه‌های مختلف مطرح می‌شود.

خانه موسیقی مدیرعامل دارد و اعضای هیأت مدیره. اعضای هیأت مدیره می‌توانند سه سال در مسند خود بمانند و مدیرعامل 4سال. حالا 1.5 سال از زمان قانونی حضور اعضای هیأت مدیره در مسندشان می‌گذرد و مهلت 4 ساله مدیریت مدیر عامل هم بهمن سال گذشته به پایان رسیده است.

این در حالی است که هیچ‌حرفی از انتخاب هیأت مدیره و مدیرعامل جدید نیست و گویی برخی از این دوستان آن‌قدر صندلی شان را دوست دارند که حاضر نیستند فرصت نشستن روی آن را در اختیار افراد دیگری قرار دهند.

همچنین از دیگر تخلفات خانه موسیقی می‌توان به اعمال برخی تغییرات در اساسنامه و اعلام نکردن رسمی آن طی دوسال گذشته اشاره کرد. تا جایی که اساسنامه خانه موسیقی از روی سایت هم برداشته شده است.

خانه موسیقی طی سال‌های گذشته نهادی بوده که تا هنرمندی فوت کرده بیانیه صادر کرده، کنسرتی لغو شده بیانیه صادر کرده، از صدا و سیما، از دفتر موسیقی و از هر کسی که توانسته انتقاد کرده اما روز گذشته جلسه‌ای که برای نقد عملکرد این نهاد صنفی قرار بود برگزار شود به شکل جالبی لغو شد.

هر چند حمید نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی در این اتفاق خانه موسیقی را بی‌تقصیر دانست اما همه رسانه‌ها تماس‌های متعدد علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد و نوربخش با امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری را علت لغو این نشست دانسته‌اند.

البته در این بین باید بیش از همه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد کرد. وزارت ارشاد قرار است به فعالیت‌های این نهاد صنفی نظارت کند اما در این سال‌ها به وظیفه خود عمل نکرده است.

در کل طی این سال‌ها جز انتقادهای جسته و گریخته هیچ‌کس از خانه موسیقی پاسخ قانونی و توضیح رسمی درباره فعالیت هایش نخواسته است. در واقع هیچ‌کس از مدیرعامل و اعضای هیأت مدیره این خانه سوال نکرده که در این چند سال برای موسیقی و اهالی موسیقی چه کرده اند، آیا تاکنون در راستای احقاق حقوق هم صنفان خود کاری انجام داده‌اند یا بیشتر وقتشان را به برگزاری محافل دوستانه گذرانده‌اند.

زینب مرتضایی فرد - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها