در برنامه «مجلس و سلامت» بررسی شد

بهداشت دهان و دندان در طرح تحول سلامت

جام جم سرا- نبود پوشش بیمه‌ای برای پرداخت هزینه‌های درمانی دندانپزشکی باعث شده‌ بسیاری از مردم با وجود این‌که طبق اصول پزشکی باید سالی دو بار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنند، جز در موارد ضروری به دندانپزشک مراجعه نمی‌کنند.
کد خبر: ۸۰۱۲۷۲
بهداشت دهان و دندان در طرح تحول سلامت

سهمی که مردم از جیب خودشان تعرفه‌های دندانپزشکی را می‌پردازند نسبت به سهمی که بیمه‌ها می‌پردازند، قابل مقایسه نیست و خوشبختانه در گام جدید طرح تحول نظام سلامت تا حدودی به این موضوع توجه شده تا این مشکل برطرف شود، آن هم به این صورت که خدمات دندانپزشکی افراد 6 تا 41 سال تحت پوشش بیمه و درمان قرار گیرد.

در واقع با گذشت یک سال از اجرای طرح تحول سلامت، اجرای مرحله دیگری از این طرح عنوان بهداشت دهان و دندان در کشور آغاز شده است.

بر همین اساس برنامه مجلس و سلامت نیز با حضور کارشناسان، بررسی این گام از طرح تحول سلامت را مورد بررسی قرار داد.

گفتنی است در این گام از طرح تحول نظام سلامت افراد 6 تا 41 ساله تحت پوشش بیمه دندانپزشک قرار می‌گیرند.

از آنجا که اولین دندان‌ها بخصوص دندان‌های دائمی در 6 سالگی رویش پیدا می‌کنند، بسیار مهم هستند چراکه در تنظیم سایر دندان‌ها و فک نقش مهمی دارند. در این طرح موضوعات دیگری هم دیده می‌شود که شامل خدمات پیشگیری و خدمات درمانی در بسته بیمه دندانپزشکی است.

دکتر عبدالرضا معادی، عضو جامعه دندانپزشکی کشور در برنامه مجلس و سلامت از شبکه سلامت در این باره می‌گوید: در حال حاضر 90 درصد خدمات دندانپزشکی در بخش خصوصی انجام می‌شود.

او با بیان این که واقعی شدن تعرفه‌ها در حوزه بیمه از مهم‌ترین موضوعات نظام پزشکی به شمار می‌رود، تاکید می‌کند: بیمه‌ها باید شرایط را به گونه‌ای تضمین کنند که بر مبنای تعرفه واقعی چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی خدمات خود را ارائه بدهند.

عضو جامعه دندانپزشکی کشور ادامه می‌دهد: راهکار اساسی برای رسیدن به یک بیمه موفق این است که گروه‌های خدمت‌دهنده مشارکت بیشتری کنند تا بتوانند خدمات بهتری به مردم ارائه دهند.

معادی با اشاره به این‌که بخشی از خدمات را به عنوان خدمات پایه و عمومی، بیمه‌های دولتی و بخش دیگر را بیمه‌های تکمیلی پوشش می‌دهند، می‌گوید: نقش بیمه‌های تکمیلی در ایران تکمیل‌کننده خد مت نیست، بیمه‌های تکمیلی تکمیل‌کننده بهای خدمت هستند نه تکمیل‌کننده خدمت.

عضو جامعه دندانپزشکی کشور معتقد است: سطح‌بندی خدمات در حوزه بیمه‌های تکمیلی و پایه نیازمند بازنگری است.

6 بیمارستان تخصصی در راه

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه اعلام می‌کند: به منظور اجرای طرح تحول نظام سلامت در بخش دندانپزشکی دولت تصمیم دارد 6 بیمارستان تخصصی دندانپزشکی در سطح کشور احداث کند.

دکتر محمدجواد نظری مهر ادامه می‌دهد: بزودی در همه بیمارستان‌های کشور یک بخش به دندانپزشکی اختصاص خواهد یافت تا مردم بتوانند در بیمارستان‌ها هم از خدمات دندانپزشکی استفاده کنند.

او با تأکید بر این‌ که نباید نیاز مردم را براساس منابع خودمان تنظیم کنیم، اظهار می‌کند: برای ارائه خدمت به مردم به زیرساخت‌هایی مثل بیمارستان دندانپزشکی و کلینیک‌های تخصصی و همچنین مراکز ارائه خدمات روستایی و شهری نیاز داریم تا در ارائه خدمت در بخش‌های دولتی و خصوصی تعادل ایجاد شود. این کار باعث می‌شود مردم قدرت انتخاب داشته باشند و خود انتخاب کنند که خدمات را از بخش خصوصی دریافت کنند یا از بخش دولتی.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ضمن ابراز نارضایتی از خدمات بیمه‌های کشور در سال‌های اخیر می‌گوید: کارهایی که بیمه‌ها در سال‌های اخیر انجام داده‌اند آنچنان مورد رضایت مردم و دولت نیست. بیمه‌هایی که به صورت متفرقه وجود دارند، باید ساماندهی شوند و زیر نظر یک متولی قرار بگیرند.

نظری ادامه می‌دهد: در حال حاضر برخی بیمه‌ها کشور را با چالش روبه‌رو کرده‌اند که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرند.

درمان یا زیبایی

نکته قابل ذکر دیگر این‌ که بسیاری از بیمه گرها و آنهایی که در عرصه بیمه فعال هستند، معتقدند برخی موضوعات دندانپزشکی جزو موضوعات زیبایی قرار گرفته‌اند؛ مثلا ارتودنسی که تعداد زیادی از پزشکان متخصص در حوزه دندانپزشکی به ‌ آن اذعان دارند ولی واقعیت این است که بسیاری از مباحثی که در حوزه دندانپزشکی و پوشش‌های بیمه‌ای به‌عنوان زیبایی از آنها یاد می‌شود، در اصل مورد زیبایی نیست و کاملا مربوط به بهداشت دهان و دندان است.

به اعتقاد کارشناسان درباره درمان یک تعریف وجود دارد و در آنچه مربوط به زیبایی است، یک تعریف دیگر که تاکنون بیمه‌ها درباره درمان خوب عمل کرده‌اند و این گام بزرگی به شمار می‌رود.

درخصوص موضوع خدمات زیبایی در بحث دندانپزشکی که هم‌اکنون مطرح است باید گفت زمانی یک خدمت واقعا زیبایی است مثل پروتز که ممکن است حق با بیمه باشد، ولی درباره اصل درمان تردیدی وجود ندارد؛ مثلا در ارتباط با بیماری دهان و دندان هر موردی که باشد بیمه‌ها باید ورود کنند و به نظر می‌رسد در این زمینه باید همکاری‌های لازم را قبول کنند.

به اعتقاد کارشناسان بیمه‌ها باید به صورت بسته باشند نه موردی، لذا وقتی یک نفر بیمه می‌شود، نمی‌توان یک عضو آن را بیمه نکرد. (جام جم سرا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها