اوضاع در تعز (سومین شهر بزرگ یمن و در 260 کیلومتری جنوب صنعا) از آغاز حملات به اصطلاح ائتلاف به رهبری عربستان وخیم شد.
کد خبر: ۸۰۰۸۱۰
روزهای نفسگیر در «تعز»

هم‌اکنون شهروندان این شهر برای یافتن مایحتاج زندگی با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند، سوخت به سختی یافت می‌شود، قیمت مواد غذایی از آغاز حملات دو برابر شده و 95 درصد از فروشگاه‌ها نیز تعطیل شده است. علاوه بر این بسیاری از شهروندان به دلیل این شرایط کار خود را از دست داده‌اند.

رفعت یاسین 25 ساله یکی از همین افراد است که شغلش به عنوان بازاریاب در یکی از روزنامه‌های محلی را از دست داده است. حال او سعی می‌کند با انجام کارهای مختلف و البته کم درآمد، مایحتاج خانواده‌اش را تامین کند. وی می‌گوید: بسیاری از افراد از ترس درگیری‌ها نمی‌توانند از خانه‌هایشان خارج شوند. زمانی که حملات برای مدت کوتاهی متوقف می‌شود، به سرعت بیرون می‌روم تا پیش از آغاز دوباره حملات بتوانم وسایل مورد نیاز را تامین کنم.

برای خرید نان و آب آشامیدنی، یاسین مجبور است ساعت‌ها در صف خرید تنها فروشگاه این شهر بایستد. او مجبور است برای خرید یک بشکه 4000 لیتری آب آشامیدنی حدود 12 هزار ریال یمنی بپردازد و این در حالی است که پیش از آغاز جنگ قیمت آن حدود 4000 ریال بود. این مساله را می‌توان در قیمت دیگر کالاها نیز مشاهده کرد.

به‌عنوان مثال قیمت یک کیسه 50 کیلویی گندم از 4500 ریال به 11 هزار ریال رسیده است؛ البته شواهد و قرائن نشان می‌دهد این وضع تنها محدود به تعز نیست و بیشتر شهرهای این کشور با چنین مشکلاتی روبه‌روست. (12هزار ریال یمن معادل 56 دلار است)

تاکنون، الحوبان (ورودی شمال به تعز و اولین منطقه این شهر که به کنترل حوثی‌ها درآمد) تنها منطقه‌ای در تعز است که شاهد وقوع چنین درگیری‌هایی نبوده و زندگی عادی در آن جریان دارد. البته در آنجا نیز قیمت مواد غذایی چند برابر شده است. فرید الحمید، خبرنگار روزنامه یمن تایمز می‌گوید این منطقه به این دلیل آرام است که فقط نیروهای حوثی در آن حضور دارند و کنترل اوضاع در دست‌ آنهاست. بنا به گفته الحمید، سازمان‌های کمک‌رسان به دلیل وجود همین درگیری‌ها نمی‌توانند به درستی به مردم کمک‌رسانی کنند.

بنا به گزارش‌های رسمی، تاکنون 365 هزار خانه بر اثر حملات هوایی عربستان در یمن ویران شده و بیش از 300 هزار نفر نیز در داخل کشور آواره شده‌اند. این در حالی است که صدها نفر از این آواره‌ها به کشورهای همسایه از جمله جیبوتی رفته‌اند.

صدام العبدینی، معاون «سازمان کمک‌رسانی اسلامی» در یمن می‌گوید گروه‌های مختلفی کار امدادرسانی را انجام می‌دهند اما باز هم تقاضا زیاد است. وی در این زمینه افزود: «طی دو هفته اخیر در هر یک از استان‌های عدن، تعز و عمران حدود 1000 بسته غذایی توزیع کردیم.

طی چند روز آینده نیز این کار را در مارب انجام می‌دهیم. با تمام این اوصاف، همچنان با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم». هرکدام از این بسته‌ها شامل مقداری گندم، شیر، شکر و پنیر است. بنا به گفته العبدینی، سازمان کمک‌رسانی اسلامی این کالاها را از صنعا خریداری می‌کند.

او می‌گوید، با وجود انجام تمام این اقدامات، تنها حدود یک چهارم مشکلات شهروندان یمنی در این زمینه حل شده است. احمد قائد یکی از شهروندان تعز است که این بسته‌ها را دریافت کرده است. او می‌گوید: بسیاری از خانواده‌ها از روند کمک‌رسانی‌ها مطلع نیستند و در نتیجه من مجبورم پس از دریافت این بسته‌ها، آن را با همسایگان خود تقسیم کنم.

بنا بر گزارشی که بتازگی منتشر شده، یونیسف در اواسط ماه آوریل حدود 78 تن تجهیزات پزشکی به بندر عدن فرستاد تا در اختیار بیمارستان‌های محلی قرار بگیرد. این کمک‌ها در واقع برای برآوردن نیازهای حدود 4500 کودک زیر 5 سال بود که به دلیل درگیری‌ها در شرایط سختی قرار داشتند . علاوه بر این یونیسف حدود 420 هزار لیتر سوخت در اختیار یمنی‌ها قرار داده تا بتواند کمی از مشکلات مناطق آسیب دیده بکاهد.

در کنار این کمک‌های بین‌المللی، مردم محلی نیز با اقدامات خود سعی در کم کردن رنج مردم دارند. اکرم الشرجابی 32 ساله و ساکن صنعا، یکی از همین افراد است که کمک می‌کند افراد بی‌پناه در مدارس و برخی اماکن عمومی اسکان یابند.

او می‌گوید: با ورود افراد بیشتری از استان‌های تعز و صعده، مدارس دیگر جایی برای نگهداری این آوارگان ندارند. با برقراری آتش‌بس 5 روزه، بسیاری نیز این مدارس را ترک کردند زیرا مطمئن بودند با پایان این آتش‌بس بار دیگر حملات جنگنده‌های عربستانی آغاز شده و این مدارس دیگر جای امنی برای آنها نخواهد بود.

منبع: الجزیره انگلیسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها