بخوانید و بدانید تا به شنوایی خود آسیبی نرسانید

موم گوش چیست و گوش‌ها را چگونه باید تمیز کرد؟

جام جم سرا- بدن ما، موم گوش را برای به دام انداختن گرد و غبار و دیگر ذرات کوچک درست می‌کند و مانع رسیدن آن‌ها به پرده گوش و ایجاد آسیب یا عفونت در آن می‌شود. این موم یا جرم، هم گوش را چرب می‌کند و هم خاصیت ضد باکتریایی دارد؛ پس با این خاصیت‌ها، بهترین روش‌هایی که برای پاک کردن و نظافت گوش توصیه می‌شود چیست؟
کد خبر: ۸۰۰۲۱۱
موم گوش چیست و گوش‌ها را چگونه باید تمیز کرد؟

موم در گوش همه ساخته می‌شود ولی مقدار و نوع آن مانند صفاتی مثل رنگ مو و قد، ژنتیکی است. موم گوش خشک می‌شود و با گرد و غبار و چیزهایی که در خود به دام انداخته است، ‌از گوش بیرون می‌آید. بیشتر اوقات موم گوش متعاقب جویدن یا حرکات دیگر فک در کانال گوش حرکت می‌کند و از گوش خارج می‌شود. البته این موم در کانال گوش‌هایی که کوچک هستند یا شکل عجیبی دارند، ‌بسختی حرکت می‌کند و همین سختی حرکت باعث فشرده شدن موم می‌شود. افرادی که از گوش‌بند یا سمعک استفاده می‌کنند نیز دچار مشکل فشردگی موم گوش می‌شوند.
بسیاری از افراد به تمیز کردن گوش‌ها نیازی ندارند چون خودش تمیز می‌شود اما برخی از وسایل دیگر بهره می‌برند که باید بدانند استفاده از چیزهایی مانند گوش‌پاک‌کن یا گیره سر، باعث تجمع موم و بسته شدن گوش می‌شود. در واقع، این کار فقط موم گوش را بیشتر به داخل گوش می‌فرستد و ممکن است حتی به گوش آسیب برساند.
اگر این علائم را دارید، احتمالا موم گوش شما فشرده شده است و باید به پزشک مراجعه کنید: احساس پر بودن گوش‌ها، درد گوش، مشکل در شنوایی که هر روز بد‌تر می‌شود، زنگ زدن گوش (وزوز کردن گوش)، خارش گوش، ترشح از گوش، بو دادن گوش و سرگیجه.
البته عوامل دیگری هم ممکن است این علائم را ایجاد کنند پس قبل از شروع درمان‌های خانگی، باید مطمئن باشید که این علائم در اثر فشرده شدن موم گوش ایجاد شده‌اند. بدین منظور، اول باید گوش خود را به پزشک یا شنوایی‌سنج نشان دهید تا او با وسیله‌ای به نام اتوسکوپ درون آن را ببیند و بگوید که آیا فشردگی موم باعث گرفتگی گوش شده است یا نه. پزشک ممکن است این موم را در مطب و به وسیله مکش، ‌ شستشو یا دستگاهی به نام کورت، تمیز کند یا این‌که از شما بخواهد در خانه قبل از بیرون کشیدن موم، از محصولات نرم‌کننده گوش استفاده کنید.


برای تمیز کردن گوش‌ها در خانه باید موم‌هایی را که می‌بینید، با پارچه تمیز کنید. همچنین می‌توانید مقداری محلول سرومنولیتیک (محلول‌های حل‌کننده موم) در کانال گوش بریزید. این محلول حاوی روغن معدنی، روغن بچه، گلیسیرین، قطره گوش آب‌اکسیژنه، هیدروژن پراکسید و محلول نمکی است. اگر موم با این محلول خارج نشد، می‌توانید گوش را شست‌وشو دهید.
بعد از حل شدن موم با محلول، با استفاده از یک سرنگ می‌توان گوش را با آب یا محلول نمکی شستشو داد. از دستگاه‌های مکشی که تبلیغات آن‌ها را در تلویزیون یا ماهواره دیده‌اید، استفاده نکنید؛ آن‌ها برای همه موثر نیستند و استفاده از آن‌ها توصیه نمی‌شود.
برای اینکه از فشرده شدن موم گوش جلوگیری کنید، ‌هر چیزی را برای تمیز کردن داخل گوش نکنید. از گوش پاک‌کن فقط برای تمیز کردن بیرون گوش استفاده کنید. اگر مشکل حادی با موم گوش دارید و باید بیش از یک‌بار در سال آن را خارج کنید، ‌از پزشک بخواهید بهترین راه را نشانتان بدهد. (Deafness/ سلامت)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نادری
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۲/۳۱
۰
۰
دست شمادردنكندخیلی مفیدبودتاحالانمیدونستم درون گوش موم وجوددارد همش فكرمیكردم مومهاچرك خالی ان.متشكرم

نیازمندی ها