رامبد جوان که هر شب با برنامه پرمخاطب خنداونه میزبان مردم است، قصد دارد بزودی شخصیت‌های جدید به برنامه اضافه کند که از میان آنها می‌توان به جواد رضویان و مهران غفوریان اشاره کرد. آنها همچون علیرضا خمسه قرار است بخش کمدی ایستاده را اجرا کنند. علاوه بر آن شخصیت عروسکی، جناب خان در برنامه‌های آینده به شهرستان‌های مختلف سفر و از این شهرها گزارش‌هایی را برای پخش از خندوانه تهیه می‌کند.
کد خبر: ۷۹۹۷۵۹
سفر«خان» خندوانه به شهرهای ایران

جوان، طراح، کارگردان و مجری برنامه خنداونه درباره اضافه شدن شخصیت‌های جدید به این برنامه به جام‌جم گفت: زمانی که فصل اول را کار می‌کردیم، متوجه شدیم به آیتم‌ها و شخصیت‌های جدید نیاز داریم و یک سری از موارد را باید حذف کنیم. بنابراین برای ایده‌های جدید نیاز به امکانات‌ تازه‌تر هم داشتیم تا بتوانیم تغییراتی در دکور،‌ وله‌ها، تیتراژ، شخصیت‌های برنامه و ... به وجود بیاوریم. بخشی از ایده‌های جدید به مرور به برنامه اضافه می‌شود.

این کارگردان درباره اضافه شدن شخصیت عروسکی جناب خان که ایده‌ تازه‌ای هم نیست و در دیگر برنامه‌های تلویزیونی هم از عروسک استفاده می‌شود، توضیح داد:

وقتی ما عروسک جناب خان را برای برنامه طراحی کردیم مطمئن بودیم این عروسک منجر به یک اتفاق تازه در برنامه می‌شود تاریخچه این عروسک به همکاری من و محمد بحرانی در مجموعه کوچه مروارید برمی‌گردد که این عروسک در آنجا بود و احساس کردیم شخصیت جذابی دارد و قابلیت حضور در برنامه خندوانه را دارد، زیرا تنها شخصیت عروسکی است که بچه نیست و عاقل مردی است.

علاوه بر آن محمد بحرانی هم بشدت باهوش است و بداهه‌پردازی بسیار خوبی دارد. لهجه شیرین این عروسک در کنار موسیقی آن را جذاب‌تر کرده است. ضمن این‌که چون برنامه خندوانه برای بزرگسالان است، هوشمندانه این شخصیت را وارد برنامه کردم و مطمئنم به مرور بیشتر بین مردم طرفدار پیدا می‌کند. البته بچه‌ها هم بیننده این برنامه هستند. جوان معتقد است که لهجه این عروسک به مرور تکراری نمی‌شود چون به درستی از آن استفاده می‌شود. جناب خان فقط 2 روز در هفته در برنامه حضور دارد و همین باعث می‌شود مردم از او دلزده نشوند. هر چند مردم طی تماس‌هایی که با برنامه داشتند یا برای جوان پیام گذاشته‌اند که بهتر است عروسک جناب خان در برنامه پررنگ‌تر شود. اما جوان چون نمی‌خواهد این عروسک برای بیننده تکراری شود، حضورش را در برنامه بیشتر نکرده است. جناب خان در آینده نزدیک به شهرستان‌ خواهد رفت و در سفری با مردم جنوب آواز خواهد خواند،او شاید حتی به خارج از کشور هم سفر کند و از مکان‌ها و آدم‌های مختلف گزارش تهیه کند.گزارش‌های او در برنامه خندوانه به نمایش درخواهد آمد.

خارجی ‌هایی که ایرانی صحبت می‌کنند

برنامه خنداونه یک گزارشگر هم داردکه به کشورهای مختلف سفر می‌کند او چند شب پیش در سفر به انگلستان از مردم لندن خواسته بود که به زبان فارسی کلماتی مثل چایی داغ دایی چاق و ... را بگویند. قرار است بینندگان در برنامه‌های آینده گزارش‌هایی از کشورهای چین، آلمان، هلند و فرانسه پخش شود که در آنها هم مردم این کشورها به زبان فارسی صحبت خواهند کرد.

جوان درباره این‌که چرا در برخی از قسمت‌های برنامه از چهره‌های تکراری مثل علیرضا دبیر دعوت می‌شود که در برنامه‌های شبکه‌های دیگر هم حضور می‌یابند، توضیح داد: ما باید 150 مهمان برای این برنامه دعوت کنیم که همه درجه یک و معتبر و حرفه‌ای بوده و به قول معروف صاحب عنوان هم باشند. قبول کنید کار دشوار است که شما مهمانی داشته باشید که گرم و جذاب باشد، عبوس نباشد و حرف‌های خوب درباره زندگی و شادمانی بزند.

من وقتی به دکتر خرمشاهی زنگ زدم، او در پاسخ به من گفت که من آدم شوخ‌طبعی نیستم که به برنامه خندوانه بیایم، اما من به او گفتم که شوخ طبعی در موفقیت آدم‌ها موثر است و دکتر هم در ادامه به مقاله‌ای اشاره کرد که درباره نبوغ و شوخی طبعی نوشته است.

جوان برای دعوت مهمانان در برنامه یک گروه دارد اما بیشتر مواقع خودش تماس می‌گیرد چون دعوت مهمان به برنامه یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های برنامه‌سازی است .

وی با اشاره به گلایه‌های برخی که معتقدند این برنامه تریبون آدم‌های سیاسی شده که قصد ورود به مجلس را دارند، گفت: واقعیت این است که نه من و نه شبکه این کار را انجام نمی‌دهیم. هدف این است که از همه اقشار در برنامه دعوت کنیم حال ممکن است این فرد سیاسی باشد یا هنرمند و ... .

من همیشه در برنامه از مهمانان می‌پرسم که از چه چیزی بدشان می‌آید و 90 درصد مهمانان به دروغ اشاره می‌کنند که از آن بیزار هستند. خسرو معتضد مهمان امروز است. از او پرسیده‌ام که چرا مردم ایران تا این اندازه نسبت به هم رودربایستی دارند و او در پاسخ به این سوال گفت: دلیل جدی این مساله به زمان حمله مغول‌ها به ایران برمی‌گردد که مردم ایران در آن زمان خودشان را سانسور و پنهان می‌کردند تا آسیب نبینند و از آن زمان این ترس تبدیل به شرم و حیا شد. در حالی که خارجی‌ها هرگز این رو دربایستی را ندارند. در واقع چون ما نگران هستیم آدم‌ها از ما دلخور شوند با یکدیگر تعارف می‌کنیم که باید سعی کنیم این رفتارمان را اصلاح کنیم.

ما سعی می‌کنیم در این برنامه با حضور مهمانان به این موضوع بپردازیم که چرا ما ایرانی‌ها بی‌جهت با هم رودربایستی داریم ضمن این‌که خوب گوش کردن هم به نوعی یاد می‌دهیم. به عنوان مثال وقتی خانم دکتر سالاس که شاهنامه فردوسی را به زبان اسپانیایی ترجمه می‌کند در برنامه خندوانه از شاد نبودن ایرانی‌ها گفت، من فقط به حرف‌هایش گوش کردم و گذاشتم تا کامل حرفش را بزند. ضمن این‌که جذاب است که شما از دید یک فرد خارجی که 25 سال در ایران زندگی کرده خودتان را بیشتر بشناسید. در مجموع یکی از مشکلات ما در این روزها خوب گوش نکردن و نبود گفت‌وگوست و ما در برنامه خندوانه به این مباحث زیر پوستی و در قالب پرسش با مهمانان می‌پردازیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در برنامه‌های آتی هم مهمانان خارجی خواهید داشت؟ عنوان کرد: دعوت از مهمانان خارجی دشواری‌های خودش را دارد، اما سعی می‌کنیم این نوع مهمان هم داشته باشیم. قرار است از یک آقای بلژیکی دعوت کنیم که ایران‌شناس است.

به زودی شخصیت‌های جدید به برنامه اضافه می‌شوند که شامل جواد رضویان و مهران غفوریان است. آنها قرار است مثل علیرضا خمسه استند کمدی ایستاده را اجرا کنند. او علاقه‌مند است جواد عزتی هم برای اجرای این نوع کمدی به برنامه خندوانه بیاید. مهمان روز پنجشنبه هم مجید صالحی است. جوان می‌خواهد بزودی یک بخش دوبله هم به برنامه اضافه کند که متفاوت با چیزهایی است که مردم تا به حال دیده‌اند.

جوان دغدغه دیده شدن، ندارد

ابوالفضل آقابابا، جامعه‌شناس و پژوهشگر در ارزیابی تغییرات فصل جدید برنامه خندوانه نسبت به سری قبل به‌جام‌جم گفت: فصل جدید این برنامه موفق‌تر از فصل قبلی است. گرچه من به رامبد جوان ارادت ندارم، اما باید بگویم که او در فصل جدید برنامه خندوانه کاری کرده تا من که به ایشان ارادت ندارم هم برنامه‌اش را دنبال کنم و هم از دیدنش لذت ببرم.

یکی از دلایل دوام و موفقیت این برنامه پخش آن از شبکه نسیم است، این شبکه مثل حیاط خلوتی است که فضای خوبی برای تولید و پخش برنامه خندوانه فراهم کرده است.

این پژوهشگر یکی دیگر از دلایل موفقیت جوان را در قوی بودن روحیه‌ او دانست و افزود: وقتی چهره‌ای میان مردم گل می‌کند، معمولاً نگران است تا به برنامه‌اش شخصیت‌های جدید دعوت کند تا مبادا خودش از رنگ و لعاب بیفتد، اما جوان نشان داد ترسی از این مساله ندارد و با ورود محمد بحرانی و نیما دستیارش به برنامه طراوت تازه‌ای به فصل جدید برنامه داده که آن را نسبت به فصل قبل دیدنی‌تر کرده است. در واقع او از این موضوع واهمه نداشته که کنار خودش از افراد با استعداد استفاده کند. به عنوان مثال نیما نه تنها در کارهای کمدی بسیار با استعداد است، بلکه مردم هم با او همذات‌پنداری می‌کنند.

آقابابا عنوان کرد: مردم در این برنامه با شادی‌ها همنوا هستند و مهمانان برنامه هم با حضور در این برنامه به وجد می‌آیند. به نظرم جوان در این برنامه به مردم یاد می‌دهد تا درباره خوب زندگی کردن فکر کنند و شاد باشند، زیرا در این روزها مردم شادی کردن را از یاد برده‌اند. ضمن این‌که این فصل از برنامه پخته‌تر شده است. گرچه مشکلاتی در کارگردانی تلویزیون و جای دوربین‌ها وجود دارد، اما وله‌ها، انیمیشن، تیتراژ و ... خیلی خوب و متفاوت از فصل اول است.

به گفته این جامعه‌شناس باید عوامل سازنده مراقب باشند تا شخصیت عروسک جناب‌خان که برای مردم خیلی دوست‌داشتنی شده به تکرار نیفتد. البته اعتقاد دارد چون بحرانی صداپیشه برجسته‌ای است، کارش را خیلی خوب بلد است و توانسته با بهره بردن از اطلاعات خوب و سابقه تئاتری مانع تکراری شدن این شخصیت شود. در مجموع رامبد جوان در این برنامه خیلی خوب به وظیفه‌اش عمل کرده است و با پخش برنامه خندوانه تلاش دارد تا خنده را به لب مردم بیاورد.

فاطمه عودباشی / گروه رادیو و تلویزیون جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها