جام جم سرا- بیشتر مواقع گمان می‌کنم دیگران نظر منفی درباره من دارند. این برداشت و نظر را از نوع نگاهشان متوجه می‌شوم؛ البته تازگی‌ها ظاهربین شده‌ام و به تمام جزئیات ظاهر دیگران و حتی خودم هم توجه می‌کنم.
کد خبر: ۷۹۸۹۶۴
نظر همه درباره‌ام منفی است؛ از چشم‌هایشان می‌خوانم!

پاسخ مشاور: این نوع تفکر می‌تواند ناشی از نداشتن اعتماد به نفس باشد. چند راهکار برای تقویت اعتماد به نفس را در ادامه متذکر می‌شوم:


ذهن‌خوانی نکنید

باید بدانید که نمی‌شود از نوع نگاه دیگران، متوجه منظور آنان شد و اینکه فکر می‌کنید متوجه منظور آن‌ها می‌شوید از یک خطای شناختی ناشی می‌شود. در روان‌شناسی این خطا را ذهن خوانی می‌نامیم. منظور از ذهنخوانی، این است که در بیشتر اتفاقات روزمره زندگی، فرد فکر می‌کند می‌تواند بفهمد که دیگران به چه چیزی فکر می‌کنند یا درباره او چه برداشتی دارند که البته در اغلب موارد اشتباه است.


گمان نکنید، ارتباط برقرار کنید

برای جلوگیری از این اشتباه در تفکر، باید با اطرافیان در مورد برداشتمان از صحبت یا نوع نگاهشان حرف بزنیم و بگوییم که مثلا فکر می‌کنم منظورتان این است....
برای اینکه متوجه شوید دیگران درباره شما چگونه فکر می‌کنند باید با آن‌ها ارتباط خوبی برقرار کنید و اجازه دهید آن‌ها درباره درستی یا نادرستی تفکرتان نظرشان را بیان کنند.


اعتماد به نفس یا وسواس؟

گفته‌اید که به جزئیات ظاهری خودتان و دیگران دقت می‌کنید که این مورد هم می‌تواند ناشی از عدم اعتماد به نفس باشد و هم می‌تواند نشانه‌ای از تفکر وسواسی در شما باشد که بهتر بود برای راهنمایی مناسبت‌تر اطلاعات بیشتری از خودتان در اختیار می‌گذاشتید؛ اما اگر ناشی از عدم اعتماد به نفس باشد، باید به جای توجه بیش از حد به نکات منفی ظاهری خود، به ویژگی‌های مثبتی که دارید فکر کنید. بیشتر باید نیمه پر لیوان زندگیتان مد نظرتان باشد تا نیمه خالی آن. این را بدانید که هیچ کس کامل نیست و هر انسانی مقداری نقص به همراه خود دارد. برای اینکه بتوانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید توصیه می‌کنم به روان‌شناس مراجعه کنید. (حمید شیرازی - کار‌شناس ارشد روان شناسی/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها