وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تیر ماه امسال قرار است در مراسمی رسمی از دومین موتور جستجوی ایرانی با نام «پارسی‌جو» رونمایی کند. این موتور جستجو که پس از گذراندن دوره آزمایشی سرانجام به مرحله بهره‌برداری رسیده است، نسبت به دیگر موتور جستجوی فارسی (یوز) تفاوت‌های بسیاری دارد.
کد خبر: ۷۹۸۹۴۸
«پارسی‌جو» دومین موتور جستجوی ایرانی

دکتر علیرضا یاری، دبیر شورای راهبری موتور جستجوی بومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در همین خصوص می‌گوید دو موتور جستجوی یوز و پارسی‌جو از لحاظ الگوریتم‌های رتبه‌بندی و ویژگی‌های موجود با یکدیگر تفاوت دارد. پارسی‌جو با داشتن سرویس ترجمه ماشینی انگلیسی به فارسی و جستجوی تصویر و ویدئو، می‌تواند کاربردی متفاوت با موتور جستجوی یوز داشته باشد و امکانات جدیدی را در اختیار کاربران قرار دهد.

وی با عنوان این مساله که این دو موتور جستجو پس از 5 ‌سال به مرحله بهره‌برداری رسیده‌ است، تصریح کرد: در حال حاضر با تعداد ۵۰۰ میلیون صفحه ایندکس شده می‌تواند مرجعی برای وب فارسی باشد. همچنین ارائه سرویس‌های بومی، جستجوی کالا، خبرهای فارسی، اطلاعات داخلی، سرویس نقشه، امکان جستجوی هوشمندانه سرویس‌ها، تصویر و ویدئو و ترجمه ماشینی می‌تواند از موتورهای جستجو یک ابزار کار‌آمد برای کاربران فارسی زبان بسازد.

کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۱
۰
۰
امیدوارم هرچه سریعتر پیشرفت های چشم گیری داشته باشه تا بتونیم به جای گوگل از این موتور جست و جو استفاده كنیم

نیازمندی ها