گفت‌وگو با محمدرضا بایرامی، نویسنده

کلاس داستان نرفتن نویسنده‌ام کرد

اگر شما از کسانی هستید که به بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سری می‌زنید تا با جدیدترین آثار رمان و داستان آشنا شوید و مدتی از اوقات زندگی‌تان را با محتوای این کتاب‌ها سپری کنید، هم باید نویسندگان را خوب بشناسید و هم ناشران را.
کد خبر: ۷۹۶۹۶۶
«یکی بود و یکی نبود» نویسندگان

شبستان مصلای امام خمینی (ره) محل ارائه کتاب‌های عمومی است و شما در این سالن بزرگ می‌توانید کتاب‌های رمان و داستان را براحتی بیابید. نشر افق، سوره مهر، ثالث، نیستان، مرکز، نگاه، مروارید، ققنوس، آموت و... همه رمان و داستان‌های ایرانی و خارجی را در ژانرهای مختلف منتشر می‌کنند. اگر به دنبال متفاوت‌ترین رمان در حوزه دفاع مقدس، آن هم با نگاهی متفاوت از دیگر رمان‌ها هستید، به سراغ «دیوار» نوشته علیرضا غلامی در نشر مروارید بروید. اگر هم رمان یوسف علیخانی با نام «بیوه‌کشی» را می‌خواهید به نشر آموت بروید. ابوتراب خسروی نیز امسال تمام آثارش مانند «ملکان عذاب»، «اسفار کاتبان» و «آواز پر جبرئیل» را در نشر گمان در اختیارتان قرار داده است. خلاصه باید کمی بگردید و باور داشته باشید که جوینده، یابنده است. از تمام این معرفی‌های کوتاه که بگذریم، تعدادی از نویسندگان و مترجمان پیشنهادهای کتابی برای خرید از نمایشگاه کتاب برای شما دارند.

مردگان باغ سبز، نوشته محمدرضا بایرامی، انتشارات سوره مهر

ابراهیم حسن بیگی / نویسنده

یکی از کتاب‌های خوش ‌پرداختی که می‌توانم برای خرید به مخاطبانمان پیشنهاد دهم، «مردگان باغ سبز» است. آنچه این اثر را برجسته می‌کند، ساختار هنرمندانه از لحاظ زبان و نثر است. در مرتبه دوم، محتوای این اثر نیز اهمیت فراوانی دارد.

ماجرای آن به درگیری‌های آذربایجان در دهه 20 بازمی‌گردد که گرچه موضوعی تاریخی است، ولی پرداخت زیبای آن موجب می‌شود ‌ مخاطب رمان را تا انتها پیگیری کند. مقابله انسان مبارز در برابر حکومت‌های زورگو حتی در قالب روایت‌ها و داستانگویی‌های مدرن همچنان مورد توجه مخاطب است.

شاه بی‌شین و آه با شین از محمدکاظم مزینانی

سعید بیابانکی / شاعر و منتقد

کتاب «شاه بی‌شین» روایتی دراماتیک از زندگی شاه است که روایت و زاویه دید متفاوتی دارد. زیرا داستان این کتاب از آخرین روزهای زندگی شاه بر بستر بیماری آغاز می‌شود و با فلش‌بک‌هایی متعدد ،گذشته‌های زندگی او را بیان می‌کند. به نظرم این کتاب اولین اثری است که به صورت دراماتیک (و نه تاریخی) به زندگی و کارهای شاه پرداخته است.

«آه با شین» نیز پیرامون زندگی چند مبارز در دوران شاه است. خلاصه آن‌که، هر دو کتاب محمدکاظم مزینانی خواندنی، متفاوت و ارزشمند هستند.

اعتماد، نوشته آریل دورفمن ترجمه عبدالله کوثری، انتشارات آگه

محمدرضا گودرزی / داستان‌نویس و منتقد

دورفمن نویسنده‌ای شیلیایی است که معمولا در آثار خود به مسائل اجتماعی و استبدادهای آمریکای لاتین اشاره می‌کند. این رمان به لحاظ فکری غنی است و از نظر شیوه روایت، کاملا هنرمندانه است.

علاوه بر این، بعد زیبایی‌شناسی و تفکربرانگیز عجیبی نیز دارد. روایت رمان «اعتماد» در اوایل جنگ جهانی دوم‌ با چند شخصیت جوان آلمانی رخ می‌دهد. این جوانان مخالف نازی‌ها هستند و اتفاقا در پاریس زندگی می‌کنند. ‌اعتماد‌ نشان می‌دهد‌ آلمان قبل از حمله درگیر چه نوع مسائل جاسوسی بوده و کدام گروه‌ها علیه نازی‌ها جنگیده‌اند.

زندانی لاس لوماس اثر کارلوس فوئنتس، ترجمه عبدالله کوثری، انتشارات ماهی

مصطفی جمشیدی / نویسنده

در زمینه ادبیات انقلاب و خصوصا انقلاب در کشورهای جهان سوم، فوئنتس کتاب خوبی با عنوان «زندانی لاس لوماس» دارد. او علاقه خاصی به ظلم‌ستیزی و پرداختن به زندگی دیکتاتورها دارد. این کتاب کم‌حجم برای مردم کشورهایی جذاب است که تجربه یک انقلاب را پشت سر گذاشته‌اند. علاوه بر این، رمانم با عنوان «الهامات پیرامون زندگی آقای غ» (انتشارات شهرستان ادب) در نمایشگاه توزیع می‌شود. این کتاب داستان متفاوتی دارد که بر اساس تجربه‌های شخصی‌ام در زمینه انقلاب اسلامی است. سبک نویسندگی من در این کتاب دستاورد دهه پنجم زندگی‌ام است.

صداهای مراکش نوشته الیاس کانتی، نشر کتاب مهناز

محمود حدادی / استاد دانشگاه‌

این کتاب گرچه انساندوستانه است، ولی متن‌های ساده‌ای دارد که درک آن نیازمند دقت است. «صداهای مراکش» ماجرای مردی است که حدود 70 سال پیش به مراکش سفر می‌کند و به علت نا آشنایی با زبان عربی‌ می‌کوشد از طریق آهنگ کلام، احساسات مردم را درک کند. مراکش 70 سال پیش گرچه با فقر دست و پنجه نرم می‌کرده ولی شوق زندگی در دل مردمانش جاری بوده است. کتاب دیگر، رمان «گوشه‌نشین در یونان» است. این کتاب تنها رمان شاعر آلمانی با نام فریدریش هلدرلین است که در نشر نیلوفر به چاپ رسیده.

حورا نژادصداقت / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها