رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در باره متوقف کردن کشتی‌های حامل کمک های انسان دوستانه ایران به یمن توسط عربستان تصریح کرد: نه تنها سعودی‌ها بلکه هیچ کشوری نمی‌تواند این کار را بکند و آن‌ها در این حد و اندازه نیستند. بزرگ‌ترهای آن‌ها که این دستورها را می‌دهند از جمله آمریکا هم جرات ندارند مقابل ایران بایستند.
کد خبر: ۷۹۶۶۴۲
رژیم سعودی در‌ حد و اندازه ای نیست که در مقابل ایران بایستد

دکتر علی‌اکبر ولایتی، پس از برگزاری اولین نشست گفت‌وگوهای استراتژیک ایران و افغانستان و دیدار با وزیر امور خارجه پیشین افغانستان که عصر امروز در مرکز تحقیقات استراتژیک برگزار شد در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

او در پاسخ به سوالی در رابطه با آتش‌بس سعودی‌ها در یمن خاطرنشان کرد: این اولین‌بار نیست که آن‌ها آتش‌بس اعلام می‌کنند. دفعه گذشته نیز در همان ساعات اولیه آتش‌بس مناطق مسکونی و غیرنظامیان را بی‌رحمانه هدف قرار داده و تعداد زیادی بی‌گناه را کشتند. از نظر من این یک شو است. وزیر خارجه آمریکا در سفرش به منطقه از یک سو اعلام کرده بود که از حملات سعودی‌ها در یمن حمایت می‌کند و از سوی دیگر نیز از آتش‌بس حمایت کردند و این یک تناقض واضح است و اجماع نقیضین امکان‌پذیر نیست.

ولایتی در رابطه با مواضع آمریکا در قبال آتش‌بس در یمن گفت: آن‌ها از یک طرف می‌گویند آماده هستند کمک‌های انسانی بفرستند ولی از سوی دیگر از حملات بی‌رحمانه سعودی‌ها حمایت می‌کنند. درواقع هدف اصلی آن‌ها دادن پشت‌گرمی به سعودی‌هاست تا به حملات خود در یمن ادامه بدهند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع خطاب به سعودی‌ها و در پاسخ به سوالی در رابطه با متوقف کردن کشتی‌های حامل کمک های انسان دوستانه ایران به یمن توسط عربستان تصریح کرد: سعودی‌ها بدانند مردم یمن هم مقاوم هستند و هم شجاع و اگر روزی تصمیم بگیرند پاسخ کاملی به سعودی‌ها بدهند دیگر کسی از سعودی‌ها جرأت نمی‌کند مقابل آن‌ها بایستد. نه تنها سعودی‌ها بلکه هیچ کشوری نمی‌تواند این کار را بکند و آن‌ها در این حد و اندازه نیستند. بزرگ‌ترهای آن‌ها که این دستورها را می‌دهند از جمله آمریکا هم جرات ندارند مقابل ایران بایستند.

وی ادامه داد:‌ ایران تا به حال نشان داده که با هر نوع زیاده خواهی‌ها ولو آمریکا هم که باشد با آن مقابله کرده و مقابل آن می‌ایستد. ایران کمک‌های خود را می‌فرستد. ممکن است آن‌ها موانعی ایجاد کنند ولی جرات این که به منافع ایران صدمه برسانند نه سعودی‌ها نه بزرگ‌تر آن‌ها ندارند.

ولایتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که نظر شما در رابطه با تهدیدهای آمریکایی حین مذاکرات هسته‌ای و واکنش مجلس شورای اسلامی چیست؟ خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی و قوه مقننه به عنوان یک قوه مقتدر و مستقل، آزاد است در مورد مسائل عمده مملکت چه داخلی و چه خارجی تصمیم بگیرد و آن بر عهده خود مجلس است که چه تصمیمی بگیرد و پس از تایید شورای نگهبان به عنوان قانون در کشور مورد اجرا قرار می‌گیرد.

او تاکید کرد: تهدیدهای آمریکایی‌ها هم تکرار مکررات است. ما می‌دانیم آمریکایی‌ها در افغانستان، عراق، سومالی و کشورهای مختلف اسلامی که تا به حال در آن دخالت کرده‌اند همواره با شکست مواجه بوده‌اند. آن‌ها در افغانستان و عراق هم آمده بودند که بمانند ولی مردم آن‌ها را بیرون کرده‌اند و ایران نیز به عنوان قدرتی در منطقه به هیچ وجه به آمریکایی‌ها و غیرآمریکایی ها اجازه نمی‌دهد در سرنوشتش دخالت کنند و از منافع خود هر طور که صلاح بداند دفاع خواهد کرد.

وی در رابطه با دیدارش با رنگین دادفر سپنتا، وزیر خارجه پیشین افغانستان نیز گفت: در این دیدار و نشست مشترکی که بین کارشناسان ایران و افغانستان برگزار شد در رابطه با زمینه‌سازی همکاری‌های استراتژیک بین دو کشور گفت‌وگو شد. از سوی دیگر با توجه به افزایش حملات گروه‌های افراط‌گرا و تروریست‌ها در منطقه نیز گفت‌وگوهایی صورت گرفت و هر دو کشور بر این باورند که باید با افراط‌گرایی چه به صورت داعش و یا سایر گروه‌های تروریستی مقابله شود.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع با اشاره به حمایت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی از گسترش افراط‌گرایی و گسترش تروریسم در منطقه افزود: من و وزیر امور خارج پیشین افغانستان هر دو بر این باوریم که کشورهای حامی تروریسم که این غول را از شیشه خارج کردند خود روزی قربانی همین غول خواهند شد.

رنگین دادفر سپنتا، وزیر امور خارجه افغانستان نیز که در جمع خبرنگاران حضور داشت مباحث استراتژیک، اقتصادی، فرهنگی و ترانزیتی را از جمله مهم‌ترین مسائل مطرح شده در دیدارش با ولایتی دانست و گفت: ما از این که جمهوری اسلامی ایران سال‌ها پذیرای برادران افغان خود بوده است قدردان هستیم و بر این باوریم که با برگزاری چنین نشست‌ها و سمینارهایی می‌توانیم روابط تجاری و اقتصادی و تعاملات ایران و افغانستان را بهبود بخشیم.(ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها