هنرنمایی‌های خود را با استفاده بهینه از دورریختنی‌ها تقویت کنید

بازیافت دورریزها:‌ کاردستی با بطری‌های پلاستیکی [+عکس]

جام جم سرا- یک شب مهمان دعوت می‌کنیم و علاوه بر غذا، دوغ یا نوشابه خانواده هم سر سفره می‌آوریم اما پس از آن، باید زودتر از شر وسایل دورریختنی، مخصوصا بطری‌های بزرگ پلاستیکی خلاص شویم. به جای دور ریختن آن‌ها می‌توانید کمی ذوق و سلیقه نشان دهید و اثری زیبا و ماندگار خلق کنید تا هم به محیط زیست کمک کرده باشید هم چشم بیننده را مبهوت هنر خود کنید.
کد خبر: ۷۹۶۰۹۰
بازیافت دورریزها:‌ کاردستی با بطری‌های پلاستیکی [+عکس]

لانه پرندگان:

بطری را از نیمه ببرید. آن را به رنگ مورد علاقه‌تان درآورید. قسمتی از وسط آن را به شکل گرد برش دهید تا در لانه پرنده باشد و او بتواند سرش را از آن بیرون آورد. قسمت بالای بطری را هم به شکل دالبر ببرید و به رنگی متفاوت و سازگار با قسمت پایینی درآورید. هر دو قسمت را کمی تزئین کنید تا ظاهری زیباتر پیداکند. مثلا نقطه‌های سفید بگذارید یا گل و برگی ظریف و مناسب روی آن بچسبانید. سیمی را از بالا به در بطری وصل کنید تا بتوانید آن را از سقف آویزان کنید. الزامی نیست که این لانه را به طور واقعی، خانه یک پرنده کنید. این لانه به تنهایی، جلوه قشنگی به گوشه‌ای از منزل شما می‌بخشد. به شما پیشنهاد می‌کنم دو یا سه لانه در رنگ‌های متنوع بسازید و آنها را در کنار هم قرار دهید تا نمای جذاب‌تری پیداکند.

مبل راحتی:

به‌به، چه مبل‌هایی! جان می‌دهند برای آن که چند دقیقه روی آنها لم بدهی و خستگی روزت را به درآوری. برای درست کردنشان کمی ذوق با چاشنی حوصله لازم است. قسمت پایین بطری را به نحوی ببرید که جلوی مبل از پایین برش بخورد، اما کناره‌ها که بخش دسته‌های مبل‌اند و همچنین قسمت پشت مبل که تکیه گاه آن است را بلندتر باقی بگذارید. روبانی باریک بردارید و روی لبه برش خوردگی‌ها بدوزید. جلوی مبل به همان شکل باقی می‌ماند، اما دو قسمت کناری که دسته‌های مبل‌اند را از بیرون خم کنید و به صورت دولا کوک بزنید تا دسته‌هایی سفت و محکم درست شوند.

حالا نوبت بالشتک‌سازی است. از پارچه‌ای با رنگ مناسب، بالشتکی بزرگ‌تر برای قسمت نشیمن و بالشتکی کوچک‌تر و باریک‌تر برای قسمت پشت که بخش تکیه دادن است درست کنید و در جای مناسب بچسبانید. می‌توانید وسط بالشتک‌ها، دکمه‌ای بدوزید تا موجب شود پف بالشتک بهتر به چشم بیاید. در کنار دسته‌ها هم دکمه‌هایی مناسب بچسبانید. درست کردن این مبل‌های راحتی مستلزم حوصله و زمان کافی است، اما اگر ظرافت و سلیقه به خرج دهید، شاهکاری به دست می‌آید که تا سال‌ها می‌توانید به آن افتخار کنید. چطور است یک دست مبل راحتی بسازید و دور میزی کوچک بچینید؟

گوسفند:

هم تزئینی است، هم می‌توانید از آن به عنوان جای چیزهای کوچکی مانند سنجاق سر و گیره‌های کاغذ استفاده کنید. قسمت پایین بطری را گرد ببرید. آن را به رنگ سفید درآورید و چهار پایه پایین بطری را سیاه کنید تا نشان‌دهنده سم گوسفندان باشد. بدن گوسفند آماده است؛ حالا‌ سراغ سرش می‌رویم. از مقوا یا فوم به رنگی نزدیک به رنگ پوست، صورت و گوش‌ها را درآورید. سپس از مقوا یا فوم سفید، پشم دور صورت را درآورید و روی صورت بچسبانید. گوش‌ها را هم در بالای سر وصل کنید. با چشم عروسکی برای گوسفندتان چشم بگذارید و با آبرنگ یا قلم‌مو، بینی و دهان را هم بکشید. می‌توانید یک جفت لپ گلی هم برای گوسفندتان بکشید تا خجالتی بودن آن را بیشتر نشان دهید.

ریسه گل:

برای درست کردن گل، قسمت بالای بطری را به صورت دالبر برش دهید تا حالت گلبرگ‌ها را پیدا کند. قسمت داخلی و خارجی پلاستیک را به رنگی مناسب درآورید تا گلی خوشرنگ داشته باشید. سپس با فوم سبز، کاسبرگ بسازید و با چسب چوب یا حرارتی به پشت گل بچسبانید. گل شما حاضر است. برای ساختن یک ریسه گل، سیم بلندی را به صورت دولا درآورید تا محکم‌تر شود و دورتادورش را نوار گاترین سبزرنگ بچسبانید. گل‌ها را به سیم وصل کنید و تعدادی برگ سبز هم با فوم درست کنید و به سیم متصل کنید. برای وصل گل‌ها به ریسه، سوراخی کوچک در قسمت دهانه بطری ایجادکنید و سیمی را از آن عبور دهید و به ریسه وصل کنید.

قلک:

برای درست کردن این قلک به بطری کوتاه‌تری احتیاج دارید. مثل بطری‌های آبلیمو یا داروهای گیاهی. بطری را به رنگ صورتی درآورید. با سیم برای خوک دم پیچ در پیچ درست کنید، دورش گاترین بچسبانید، آن را نیز به رنگ صورتی درآورید و وصل کنید. یک جفت چشم عروسکی برای خوک بچسبانید. سپس گوش‌ها را از مقوای صورتی رنگ برش دهید و به بالای سر آن متصل کنید. حالا نوبت پاهاست. چهار استوانه کوچک از مقوا درست کنید و در قسمت پاها بچسبانید. در نهایت برای کامل شدن قلک، در بالای آن برشی کوچک ایجاد کنید تا بتوانید سکه‌ها را از آن مجرا به داخل بیندازید. قلک بامزه شما آماده است.

مترسک:

قسمت پایینی بطری را ببرید تا بدنه مترسک شود. صورت آن را به کمک مقوا یا فوم رنگی درآورید. برای آن کلاه و مو هم درست کنید و به یکدیگر بچسبانید تا چهره مترسک درست شود. دقت داشته باشید که برای زیبایی هر عروسکی، صورت‌ نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ به همین دلیل، شما هم باید نهایت ذوق و قریحه را درباره چهره مترسک‌تان به کار گیرید. پارچه‌ای قرمزرنگ را دور بدن آن بچسبانید و با پارچه‌ای آبی رنگ، شلوار پیش بنددار درست کنید و در قسمت پاها و جلوی بدن بچسبانید. البته تناسب رنگ‌ها به اختیار خودتان است و ما در اینجا فقط یک نمونه را به شما معرفی کرده‌ایم. خوشبختانه درست کردن این بلوز و شلوار به دوخت و دوز احتیاجی ندارد و شما می‌توانید به کمک پارچه و چسب و کمی سلیقه آنها را درست کنید. برای شلوار جیب درست کنید و در قسمت‌های مناسب دکمه بچسبانید تا ظاهری کامل‌تر پیداکند. می‌توانید با فوم زرد رشته‌هایی مانند موهای مترسک از جنس کاه درست کنید و آنها را زیر پاها بچسبانید. با درست کردن آن، ایده‌ای فوق‌العاده بکر و جالب را به مرحله عمل درآورده‌اید.

پنگوئن:

مرتب و منظم نشسته و شما را نگاه می‌کند. برای درست کردن این پنگوئن به دو بطری احتیاج دارید. قسمت پایین هردو را برش‌ داده و برروی هم قرار دهید. این دو تکه باید به هم بچسبند ؛ می‌توانید آنها را با نوارچسب پهن به یکدیگر وصل کنید ؛ اما باید به کمک رنگ‌آمیزی و رعایت ظرافت‌های دیگر، وجود نوار چسب را پنهان کنید. حال نوبت رنگ کردن پنگوئن است. آن را مانند‌ تصویر رنگ‌آمیزی کنید. روی بدن سیاه‌ و جلو سفید. چشم‌ها و نوک را هم برای آن بکشید. می‌توانید مانند این نمونه کلاهی بر سر آن بگذارید و شال گردنی دور گردنش بپیچید تا حس سرمای قطب را بهتر القا کند.

چاردیواری (ضمیمه دوشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۳
زهرا از همدان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
۰
۱
پنگوئنشو درست كردم. اگه یكی از قسمتهای برش خورده رو به اندازه چند سانت داخل اون یكی قسمت برش خورده فرو كنید محكم تر و تمیز تر می شه. واسه مبل هم می شه از بطریهای سالم استفاده كرد. داخل بطری ها رو خاك یا آب ریخت و درش رو محكم كرد و زیرش یه تخته گرد گذاشت و بطری ها رو به صورت گرد و فشرده كنار هم چید. باید سطح تخته كاملا پر شه. بعدش دورش رو با ورقه اسفنج پوشوند و سطحش رو هم چند لایه اسفنج گذاشت و بعدش با پارچه دوختش كه محكم شه.
لیلا رعیت
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
سلام زهراخانم
آفرین به شما خانم باسلیقه. خیلی خوشحالم كه می بینم می آیید این جا و نظریات تون رو می گذارید.
سارا
Canada
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
۱
۱
عالی

نیازمندی ها