رئیس‌ جمهور در پیامی درگذشت دکتر صادق آیینه‌وند، استاد برجسته تاریخ اسلام را تسلیت گفت.در بخشی از پیام رئیس جمهور آمده است: رحلت دانشمند سختکوش و اندیشمند فروتن، دکتر صادق آیینه‌وند، ضایعه‌ای سنگین برای فرهنگ و جامعه دانشگاهی کشور است. او آثار فراوان و ماندگاری در عالم تفکر، تحقیق و تدریس خلق کرد و امید می‌رفت که فرصت آفرینش‌های جدید علمی را داشته باشد که به ناگاه از میان ما رفت و به حق پیوست.
کد خبر: ۷۹۶۰۲۵
تسلیت رئیس‌جمهور به مناسبت درگذشت دکتر آیینه‌وند

روحانی افزوده است: این استاد برجسته تاریخ اسلام، با گنجینه‌ای از دانش و بصیرتی ژرف، افق‌های تازه‌ای در نشر معارف، فرهنگ اعتدال و خردورزی بازگشود.

کار دشوار مذاکره‌کنندگان در وین

مذاکرات هسته‌ای در نیویورک، روز پنجشنبه پس از حدود 200 ساعت گفت‌وگو در سطوح مختلف، پایان یافت و هیات‌های مذاکراتی ایران و 1+5 این هفته به وین می‌روند تا برای کاستن از اختلافات باقیمانده، رایزنی کنند.

حمید بعیدی نژاد رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده کشورمان در گزارشی از مذاکرات اخیر در نیویورک در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در این دور، علاوه بر مذاکرات مهم دکتر ظریف با آقای کری و سپس خانم موگرینی، مجموعا ٩ روز در سطح معاونان و ١١ روز در سطح کارشناسان مذاکرات پیوسته و به موازات هم انجام گرفت که با توجه به آن‌که در هر جلسه روزانه ١٠ ساعت مذاکره صورت می‌گرفت، می‌توان گفت در این مدت مجموعا حدود ٢٠٠ ساعت مذاکره انجام شد.

رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده ایران اضافه کرد: در چارچوب این مذاکرات بسیاری از متون مختلف بررسی شد که بخشی مورد موافقت و بخش دیگری نیز به علت عدم توافق در پرانتز قرار گرفت. هدف بعدی مذاکرات آینده کم کردن پرانتزها و توافق بر موارد اختلاف خواهد بود.

بعیدی‌نژاد خاطرنشان کرد: مذاکرات دور آینده دو طرف طی روزهای سه‌شنبه تا جمعه در سطح معاونان و کارشناسان در وین برگزار می‌شود. در حالی که مجموعا مذاکرات خوب و مفیدی بین دو طرف بویژه نسبت به تهیه پیش‌نویس تفاهم هسته‌ای صورت گرفت اما هنوز موضوعات و مباحث اختلافی زیادی میان طرفین وجود دارند که باید مورد توافق قرار بگیرند.

این عضو تیم مذاکره‌کننده کشورمان نوشت: همکاران عزیز ما دوره سختی را در کار روی عبارت‌بندی مباحث سیاسی، فنی و حقوقی در تفاهم هسته‌ای پیش رو دارند که کاری شبانه‌روزی است و کاری است که تا روز و ساعت آخر مذاکرات مستمرا و بدون کمترین وقفه‌ای باید ادامه یابد.

توافق ایران و آمریکا برای تأسیس دفاتر جدید دیپلماتیک

روزنامه آمریکایی اعلام کرد تهران و واشنگتن برای انتقال دفاتر حافظ منافع در پایتخت‌های دو طرف به اماکن جدید به توافق رسیده‌اند.

به گزارش تسنیم، واشنگتن‌پست نوشت:‌ آمریکا در اقدامی که می‌توان گفت در بین اولین توافق‌ها با ایران از زمان انقلاب اسلامی در سال 1979 جای دارد، به دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن اجازه داده است که به یک مقر جدید نقل مکان کند.

بر اساس این گزارش، در مقابل، سوئیس که درصدد دستیابی به مکانی جدید برای دفتر حافظ منافع آمریکا در تهران بود یک محل جدید دریافت خواهد کرد.

باهنر: فقط جامعتین را به رسمیت می‌شناسیم

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین، با برشمردن اولویت‌های سال ۹۴ برای احزاب در حوزه فعالیت‌های انتخاباتی، باتوجه به برگزاری دو انتخابات مهم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی در این سال، حرکت در زیر سایه و چتر حمایت جامعتین (جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم) را خط مشی گذشته، اکنون و آینده جامعه مهندسین اعلام کرد.

به گزارش مهر، باهنر گفت: این خط مشی طی بیش از ۲۰ سال، برای جامعه اسلامی مهندسین مفید بوده و از آن ضرری نکرده‌ایم و در فراز و نشیب‌های سنگین سیاسی کشور که برخی در فتنه و انحراف حرکت کرده‌اند جامعه اسلامی مهندسین هرگز ضرر نکرده است.وی تاکید کرد: ما تنها جامعتین را به رسمیت می‌شناسیم اما برای آنها تعیین تکلیف نیز نمی‌کنیم و شرطی نمی‌گذاریم.

موسویان: شکست مذاکرات هسته‌ای حل احتمالی سایر مسائل را هم منتفی می‌کند

حسین موسویان، استاد دانشگاه پرینستون آمریکا با بیان این که ادعاها درباره برنامه هسته‌ای ایران از همان ابتدا ساختگی بوده، گفت: یکی از دلایل پیشرفت‌های حاصل در دور جدید این مذاکرات، گفت‌وگوهای مستقیم ایران و آمریکا با یکدیگر است و بر همین اساس هم یکی از دلایل شکست مذاکره‌های قبلی را می‌توان به عدم گفت‌وگوی مستقیم میان دو کشور نسبت داد.

عضو ارشد سابق تیم مذاکرات هسته‌ای ایران درگفت‌وگو با ایرنا افزود: ما قبلا هم مذاکراتی با آمریکا داشته‌ایم اما همه این دیدارها، در قالب کنفرانس‌های بین‌المللی صورت گرفته و این اولین باری است که ایران و آمریکا در مورد یک مساله‌ به طور رو در رو با هم مذاکره می‌کنند.

استاد دانشگاه پرینستون آمریکا تاکید کرد: در صورت شکست این مذاکرات، احتمال و زمینه مساعد برای بحث و گفت‌وگو بین ایران و آمریکا و حل احتمالی سایر مسائل میان دو کشور هم از میان خواهد رفت.

وی اضافه کرد: توفیق در این مذاکرات راه پرداختن به سایر مسائل و از جمله مسائل منطقه‌ای را برای طرفین بازخواهد کرد و امکان مدیریت بحران‌های جاری در این منطقه از طریق گفت‌وگو و تعامل میان ایران و کشور‌های نیرومند جهان به وجود خواهد آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها