جام جم سرا- به گفته یک فوق تخصص قلب و عروق، کسانی که به گلو درد چرکی در دوره کودکی تا نوجوانی مبتلا می‌شوند حتما باید آن را مداوا کنند تا منجر به رماتیسم قلبی و اجبار به تزریق پنی‌سیلین در ۴۰ سالگی نشود.
کد خبر: ۷۹۵۸۱۹
گلودرد چرکی را جدی بگیرید تا رماتیسم قلبی نگیرید

دکتر بابک فغفوریان اظهار کرد: رماتیسم قلبی در سنین کودکی و نوجوانی یعنی سنین ۵ تا ۱۵ سال بروز می‌کند و میزان شیوع آن در دو جنس دختر و پسر یکسان است.

وی با بیان اینکه رماتیسم قلبی ناشی از گلودرد چرکی است که در صورت عدم درمان منجر به تب رماتیسمی می‌شود، افزود: حمله تب رماتیسمی با علائمی شامل درد مفاصل، التهاب مفصل و علائم قلبی بروز می‌کند، اما بیماری رماتیسمی حاد به دریچه قلب آسیب می‌رساند که ممکن است در طولانی مدت دچار چسبندگی شود و می‌ترال را درگیر کند که منجر به نارسایی می‌شود و در ‌‌نهایت مجبور به تعویض دریچه بیمار می‌شویم.

این فوق تخصص قلب و عروق تصریح کرد: باید توجه داشت که این نوع گلودرد چرکی با گلو درد ناشی از سرماخوردگی کاملا متفاوت است؛ چرا اکثر سرماخوردگی‌ها ویروسی هستند اما گلو درد چرکی فقط با معاینه پزشک تشخیص داده می‌شود و حالتی است که در انتهای گلوی بیمار لکه‌های سفید رنگ مشاهده می‌شود.

دکتر فغفوریان تاکید کرد: این طور نیست که گلودرد چرکی در همه افراد منجر به رماتیسم قلبی شود و فرد باید زمینه ژنتیکی خاصی هم داشته باشد و شرایط ایجاد رماتیسم در فرد مهیا باشد. با این حال، اگر‌‌ همان موقع که فرد دچار گلو درد چرکی می‌شود به پزشک مراجعه کند و آمپول پنی سیلین بزند از عواقب تب رماتیسمی جلوگیری می‌شود، اما اگر فرد به هر علت دچار این بیماری شود باید تا ۴۰ سالگی به صورت ماهیانه پنی سیلین تزریق کند.

فغفوریان افزود: خوشبختانه به علت مراجعه به موقع افراد به پزشک و استفاده از پنی‌سیلین به تجویز پزشک، شیوع این بیماری بسیار کم شده است.

وی در پایان توصیه کرد: به جز پنی سیلین به هیچ عنوان نباید از داروی دیگری استفاده کرد. کودکی که دچار گلودرد چرکی شده حتما هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و با تشخیص و تجویز پزشک از پنی سیلین خوراکی یا تزریقی استفاده کند. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
سارا
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
۰
۰
باسلام از سایت خوبتون.راستش من چند روز پیش سرما خورده بودم كدئین و سرما خودگی خوردم بعد به معده ام سنگینی كردو الان خیلی درد میكنه.هرچه میخورم درد میكنه و مزه دهانم هم تلخ شده حالا باید چیكار كنم راهنماییم كنید،میشه جام جم سلامت جواب منو بدین؟ممنون میشم.
سارا
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
۰
۰
راستی آب دهانمم همش ترشح میشه و تلخه بقدری كه قورت دادنش حالت تهوع دست میده وهمش باید بندازمش بیرون كه اینكار باعث خشكی دهانم میشود.جام جم سلامت لطفا راهنماییم كنید؟
سارا
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۹
۰
۰
ببخشید ها ولی چرا شما سوال منو نذاشتین.یه سوال از جام جم سلامت پرسیدیم نمیخواین جوابشو بدین؟
سارا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
۰
۰
سوال منو كه جواب ندادین مثلا شما سلامت هستین خب بگید كه ازتون سوال نكنیم دیگه عه.

نیازمندی ها