کتاب «سبک شناسی خوشنویسی دوره قاجار»، تالیف علیرضا هاشمی‌نژاد توسط موسسه انتشاراتی فرهنگستان هنر منتشر شد.
کد خبر: ۷۹۵۱۶۷
کتاب «سبک شناسی خوشنویسی دوره قاجار» منتشر شد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری با نام اختصاری متن، کتاب «سبکشناسی خوشنویسی دورۀ قاجار»، تالیف علیرضا هاشمی‌نژاد را منتشر کرد.

در این کتاب، تحلیل بر پایه تعریفی ویژه از سبک در خوشنویسی انجام می پذیرد که بر اساس آن تولد سبک در اثر پیروی از اصولی مشخص بوسیله تعدادی از هنرمندان در یک دوره است.

پایه نظری تعریف فوق این است که، شیوه متعلق به یک هنرمند است و معمولاً اگر شیوۀ هنرمند قابلیت تبدیل به سبک را داشته باشد پیروانی می یابد و ممکن است تبدیل به سبک شود و مراد از سبک شناسی بررسی، نقد و تحلیل ویژگی های مشترک یا شاخصه های قطعی در آثار هنرمندان آن سبک مشخص است بنابراین شناخت و تحلیل بیشتر تغییرات شکلی در اندازه حروف، نحوه ترکیب، کرسی و نحوۀ اتصالات در قالب های مختلف یک قلم، که بر اساس شاخصه های قطعی و مورد توافق ایجاد می شود و نیز لازم است که این ویژگی ها از پیوندی درونی و ارتباطی انداموار برخوردار باشند.

موضوع سبک شناسی، خوشنویسی است. در سبک شناسی خوشنویسی قلمهای گوناگون جداگانه مورد تحلیل قرار می گیرند. هر چند می توان کلیت حیاط خوشنویسی یک دوره را نیز بر اساس تحولات سبکی در آن دوره بررسی کرد.

در این کتاب همچنین بنا به ضرورت ضمن تعریف اصطلاحات «خوشنویسی»، «سبک شناسی خوشنویسی» و «زییایی شناسی خوشنویسی» دیدگاه های مؤلف در تحولات تاریخی خطوط نسخ، نستعلیق و شکسته نستعلیق ارائه شده است.

کتاب «سبک شناسی خوشنویسی دورۀ قاجار»، با قیمت: 450.000 ریال با شمارگان 1500 در غرفه موسسه متن، انتشارات فرهنگستان هنر، در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، در سالن شبستان، راهروی 9، غرفه شماره 2، از 16 تا 26 اردیبهشت در مصلی تهران عرضه می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها