عزم جدی برای پیشگیری نیست

دهلران همچنان درگیر سالک + عکس

بیماری سالک یکی از شایع ترین بیماری های بومی شهرستان دهلران محسوب می شود که هر ساله خیلی از شهروندان به خصوص خردسالان وکودکان و افراد بزرگسال بر اثر نیش پشه خاکی به این بیماری مبتلا می شوند.
کد خبر: ۷۹۴۷۹۷
دهلران همچنان درگیر سالک + عکس

هر ساله آمار بیماری سالک در شهرستان دهلران با افزایش و کاهش روبرو است به طوری که طبق آمار رسمی مسئولان در سال گذشته بیش از ۶۸۰ شهروند دهلرانی به این بیماری مبتلا شدند ولی آمار غیر رسمی حکایت از مبتلا شدن بیش از هزار شهروند به این بیماری در سال گذشته خبر می دهد.

افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند بدون مراجعه به مراکز بهداشتی به صورت خود درمانی و با داروهای محلی و...اقدام به درمان این بیماری می کنند که در خصوص درمان بیماری به صورت محلی شایعات فراوانی وجود دارد که هنوز از لحاظ علم پزشکی این شیوه درمانی نتها جواب نمی دهد بلکه ممکن است مشکلاتی عفونی نیز در پی داشته باشد در این راستا برای پیگیری موضوع و برنامه مسئولان استانی و شهرستانی در خصوص این بیماری جویا شدیم.

برای مبارزه با بیماری سالک برنامه پنج ساله در استان ایلام تدوین شده است

علی دل پیشه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: این برنامه به تایید شورای سلامت رسیده و ظرف ۱۵ روز آینده به شورای برنامه‌ ریزی استان برای تصویب اعتبارات ارائه می‌شود که در این برنامه اعتباراتی در حوزه درمان و سایر دستگاه‌های اجرایی مشخص شده و هر دستگاه اجرایی خود مکلف است که اعتبارات مورد نیاز خود را مشخص کند.

وی افزود: باتوجه به اینکه شهرستانهای دهلران و مهران درگیر این بیماری هستند، در این اعتبارات سعی شده به صورت ویژه اعتباراتی برای تکمیل پروژهای عمرانی آنها نیز در نظر گرفته شود.

دل پیشه اظهارداشت: بیماری سالک بیماری بومی منطقه است که به جز استان ایلام ۱۶ استان دیگر در کشور درگیر این معضل هستند و وزارت بهداشت به عنوان بخشی از دستگاه‌های اجرایی متولی این امر برنامه‌هایی برای کنترل و مهار این بیماری دارد.

وی با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در راستای کنترل این بیماری در استان صورت گرفته، افزود: بخشی از این موضوع مربوط به کنترل جوندگان و بخشی نیز کنترل پشه خاکی ناقل بیماری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: با توجه به حساسیت موضوع بحث بیماری سالک در بالاترین سطوح و در شورای بحران استان، شورای برنامه‌ریزی استان و شورای سلامت به ریاست استاندار ایلام جلساتی برگزار شده و در این راستا نیز دستوراتی صادر شده است.

وی افزود: در شهرستان دهلران با تلاش فرماندار، شهرداری و سایر دستگاه‌ها در بخش کنترل جوندگان و پشه خاکی اقدامات خوبی در حال انجام است که این روند جمع آوری نخاله های ساختمانی که محل تجمیع این پشه است، ادامه پیدا کند.

دل پیشه تصریح کرد: بیماری سالک تهدیدی برای سلامت جامعه و در این راستا هدایت فاضلاب‌ها و آبهای سطحی، جمع آوری نخاله‌های ساختمانی در حاشیه شهر می تواند نقش مهمی در راستای کمتر شدن بیماری داشته باشد.

وی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی در بخش درمان این آمادگی را دارد که با تهیه داروهای مورد نیاز و تزریقی مور نیاز همچنین شیوه‌های درمانی مثل سرما درمانی راه‌هایی که برای مواجه با این بیماری هست از همه امکانات استفاده کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام تصریح کرد: وزارت بهداشت به جد پای کار است و نمی‌گذاریم خللی به امر سلامت درمان مردم وارد شود اگر چه در همه حال بهداشت مقدم بر درمان است و همه تاکیدات باید بر کنترل و عدم بیماری باشد.

وی اظهار داشت: در سنوات گذشته نیز افرادی مبتلا به این بیماری بوده‌اند و تا مادامی که پشه خاکی ناقل بیماری باشد این روند در شهرستان دهلران وجود خواهد داشت و در سال گذشته ۶۸۰ شهروند دهلرانی به بیماری سالک مبتلا شده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: اگر ما در کشور خودمان این بیماری را کنترل کنیم مادامی که در عراق با توجه به هم مرز بودن این بیماری کنترل نشود باز هم بیماری باقی خواهد بود یعنی باید زمینه بیماری در عراق نباشد تا به کشور ما هم کشیده نشود.

اقدمات خوبی درراستای مبارزه با بیماری سالک در شهرستان در حال انجام است

فرماندار دهلران نیز گفت: برای مبارزه با بیماری سالک باید تمام دستگاه های اجرایی شهرستان پای کار بیایند.

امید علی سبزی افزود: متاسفانه در حاشیه شهر دهلران نخاله های ساختمانی فراوانی از گذشته تجمیع شده است که همین باعث شده روند بیماری سالک در این شهرستان بالا بروند.

وی اظهارداشت: کارگروه سلامت به صورت جدی موضوع بیماری سالک و مبارزه با آن در دستور کار خود قرار دارد و در این راستا نیز جلساتی با حضور استاندار و مسئولان وزات کشور برگزار شده است.

سبزی با اشاره به اینکه بیماری سالک بومی منطقه است و ریشه کنی آن امکان پذیر نیست، افزود: با اطلاع رسانی و آموزش افراد و برگزاری سمینارهای تخصصی درباره این بیماری می توان آمار این بیماری را کاهش داد.

رئیس کارگروه سلامت شهرستان دهلران افزود: با توجه به انباشت نخاله های ساختمانی در جنوب شهر خوشبختانه در این راستا شهرداری دهلران در روزهای گذشته اقدمات خوبی در راستای جمع آوری این نخاله ها داشته است.

وی گفت: شناسایی کانون‌های سالک، سم‌پاشی، لایروبی و از دیگر مواردی است که در دستور کار شورای سلامت شهرستان قرار دارد و در این راستا نیز اقدمات موثری انجام شده است.

سبزی افزود: ساماندهی مکان مناسب برای دفن نخاله‌های ساختمانی و همکاری مردم در این زمینه نقش بسزایی در کنترل بیماری سالک در شهرستان دارد.

فرماندار دهلران گفت: زلزله‌های سال گذشته، آب‌های سطحی و جمع شدن نخاله‌ها سبب تشدید سالک در شهرستان شد که متولیان نیز اقدامات خوبی در خصوص سم‌پاشی و جونده‌کشی انجام داده‌اند.

در صورت کوتاهی دستگاه های متولی دادستانی وارد عمل خواهد شد

جانشین داستان دهلران نیز گفت: بحث سالک تهدیدی علیه بهداشت و سلامت عمومی است که طبق ماده ۶۸۸ ادارات دامپزشکی، محیط زیست و شبکه بهداشت درمان به عنوان متولی تعیین اقدمات تهدید کنندگان علیه سلامت بهداشت عمومی مشخص شده اند و در مواد مندرج در صلاحیت این نهادها مکلفند با طرح شکایت در مراجع قضایی پیگیر مشکلات باشند.

صابر نجوی افزود: تعیین این سه نهاد نافی مسئولیت سایر ادارت و سازمانهای درگیر با مساله سلامت عمومی جامعه نخواهد بود و به عنوان مثال شهرداری به عنوان متولی جمع آوری زباله و ساماندهی نخاله های ساختمانی در مقابله با بیماری سالک وظیفه عمده و خطیری به عهده دارد و هرگونه کوتاهی در این باره از ضعف نظارت گرفته تا کمبود منابع مالی باتوجه به اهمیت موضوع برای دادگستری و دادسرا که مرجع اصلی حفط حقوق عامه است قابل قبول نخواهد بود.

وی اظهارداشت: در صورت مشاهده هرگونه کوتاهی از جانب شهرداری و اداره آب فاضلاب روستایی و آبفای شهری و شبکه بهداشت و نهاد های مشابه دادگستری نظر به وظیفه ذاتی خود وارد عمل خواهد شد.

جانشین دادستان دهلران افزود: متاسفانه نا آگاهی بسیاری از ادارات با روند رسیدگی قضایی سبب بروز مشکلاتی در این خصوص شده است و اگر طرح شکایت علیه متخلفان در خصوص بیماری سالک با ارئه دلایل محکمه پسند تسریع در روند رسیدگی و ریشه کن کردن بیماری را به عهده خواهد داشت.

وی گفت: این دادسرا آمادگی خود را برای ارئه آموزش به نیروهای حقوقی و اجرایی سازمانها مربوطه در رابطه با بیماری سالک و تسریع در روند رسیدگی و جلوگیری از روند دادرسی اعلام می کند.

نجوی افزود: با توجه به وضعیت نگران کننده سالک در شهرستان دهلران و عدم توجه نهادها و پاسخگویی آنها دادستانی به عنوان مدعی عموم وارد عمل شده و ضمن برخورد قانونی با متخلفان به شکل ویژه موضوع را پیگیری خواهد کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشتر بیماری سالک در جنوب شهر دهلران به سبب وجود نخاله های فراوان جولانگاهی برای پرندگان، حیونات وحشی وحشرات تبدیل شده است.

جانشین دادستان دهلران افزود: اگر شهرداری دهلران برای جنوب شهر چاره اندیشی نکند این دادستانی برابر قانون با شهرداری برخورد قانونی خواهد کرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها