شکاف عمیق میان مهاجران یهودی در رژیم اسرائیل که ریشه در قوانین این رژیم و آموزه‌های صهیونیستی دارد، همچنان معضل اساسی در اراضی اشغالی است.
کد خبر: ۷۹۴۵۳۲
اعتراض علیه تبعیض نژادی در سرزمین‌های اشغالی

زخمی شدن چندین نفر در جریان تظاهرات اقلیت اتیوپی‌های یهودی ساکن اسرائیل یک مورد از این تبعیض علیه مهاجران بود که روز گذشته به تیتر اول اکثر رسانه‌های غربی و همچنین رسانه‌های چاپ سرزمین‌های اشغالی از جمله هاآرتص، جوئیش پرس و جروزالم پست تبدیل شد.

در همین رابطه تایمز اسرائیل با پرداختن به این مساله نوشت تظاهرات ضد نژادپرستی، تل‌آویو را به «منطقه جنگی» تبدیل کرده و یهودیان اتیوپیایی‌تبار بار دیگر تاریخ طولانی تبعیض نژادی را به چالش کشیدند.

رسانه‌های آمریکایی همچون رویترز، آسوشیتدپرس، سی‌ان‌ان، واشنگتن پست و نیویورک تایمز گزارش دادند که اقلیت یهودیان اتیوپیایی‌تبار در اعتراض به مساله نژادپرستی و وضعیت نابسامان اجتماعی خود در خیابان‌ها تجمع کرده و با پلیس گلاویز شدند. در این درگیری‌ها دست‌کم 50 نفر مجروح شده‌اند.

«میکی روزنفلد» سخنگوی پلیس رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با شینهوا اعلام کرد در این تظاهرات 3000 نفر شرکت کرده و صدها پلیس برای سرکوب تظاهرکنندگان به صحنه اعتراضات اعزام شدند. «گابی لاسکی» وکیل برجسته حقوق بشر از تل‌آویو نیز گفت پلیس از نارنجک‌های منور، گاز اشک‌آور و ماشین‌های آبپاش علیه معترضان استفاده کرده که چنین اقداماتی بی‌سابقه بوده است.

تظاهرات در اعتراض به نژادپرستی و وحشیگری پلیس رژیم صهیونیستی و تاکید معترضان بر ادامه تظاهرات، این بار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم را نگران کرد. به طوری که وی وعده داد علاوه بر گفت‌وگو با سربازی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته، پای صحبت نمایندگان اقلیت اتیوپیایی‌ یهودی ساکن اسرائیل خواهد نشست.

به نوشته بلومبرگ، اظهارات نتانیاهو پس از آن مطرح شد که اعتراض هزاران نفر به وحشیگری پلیس و نژادپرستی در میدان تل‌آویو با دخالت نیروهای امنیتی به خشونت کشیده شد و نیروهای امنیتی سوار بر اسب تلاش گسترده‌ای برای سرکوب این تظاهرات انجام دادند. گفته می‌شود در این بین 56 افسر پلیس زخمی و 43 معترض نیز بازداشت شده‌اند. معترضان نیز در این بین ساکت ننشسته و به سوی نیروهای امنیتی سنگ و شیشه پرتاب کردند.

دلایل تبعیض نژادی

در همین رابطه دکتر اصغر زارعی، عضو هیات علمی دانشگاه و کارشناس مسائل خاورمیانه می‌گوید جامعه یهودیان مهاجر و ساکن رژیم صهیونیستی به سه دسته تقسیم می‌شود؛ گروه اول اشکنازی و شهروندان درجه یک بوده که از اطراف دریای مازندران و آسیای میانه و قفقاز به سرزمین‌های اشغالی مهاجرت کردند و افرادی ثروتمند بوده که مناصب دولتی در اختیار آنهاست. به گفته این کارشناس، گروه دوم استازی‌ها هستند که مهاجرانی از اروپای شرقی بوده و طبقه نسبتا متوسط سرزمین‌های اشغالی را تشکیل می‌دهند. گروه سوم موسوم به فلاشه‌ها هستند که جزو طبقه پایین جامعه یهودیان مهاجر به‌شمار می‌روند و در دهه 60 و 70 میلادی بالاجبار از اتیوپی و سودان به سرزمین‌های اشغالی کوچانده شدند. عمدا مشاغل دشوار برعهده این اقلیت بوده و در کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و مزارع فعالیت می‌کنند.

این گروه که بشدت تحت استثمار و فشار رژیم جعلی اسرائیل هستند یهودیان متعصبی را تشکیل می‌دهند که اختلافات عقیدتی بسیاری با سردمداران این رژیم دارند. فلاشه‌ها در دهه اخیر اعتراض و انتقاد خود را به سیاست‌های سلطه‌جویانه حاکمان رژیم صهیونیستی بصراحت اعلام کردند و خواستار داشتن حقوق مساوی با دیگر ساکنان اسرائیل پرهیز دولت از تبعیض و برخورداری از حقوق شهروندی در سرزمین‌های اشغالی هستند. جمعیت فلاشه‌ها به حدود 100 هزار نفر می‌رسد که 1.5 درصد جمعیت رژیم اسرائیل را تشکیل می‌دهند. با این حال آنها هیچ‌گونه نفوذ سیاسی ندارند. از این رو فشار‌های اجتماعی، میزان جنایت و قتل‌های درون‌خانوادگی را در این شاخه از جمعیت اسرائیل افزایش داده است. حداقل 30 مورد قتل در بین آنها تاکنون به علت فشار زندگی به سبب بیکاری و نداشتن درآمد به ثبت رسیده است که افراد زن و فرزندان خود را به قتل رسانیده و خود نیز خودکشی کرده‌اند.

دکتر زارعی در رابطه با علت بی‌توجهی دولت به خواسته‌های گروه سوم می‌گوید رژیم صهیونیستی با فقدان استراتژی مطلوب جمعیتی و همچنین کمبود نیروی کار مواجه است و با کوچاندن فلاشه‌ها از اتیوپی و دیگر نقاط قاره سیاه در پی استفاده از آنها در مشاغل دشوار بود. وی در ادامه با اشاره به اهداف پنهان مقامات رژیم صهیونیستی از اعزام هواپیما به مناطق زلزله‌زده در نپال می‌گوید تل‌آویو با این کار در پی جمع‌آوری اطفالی است که پدر و مادر خود را بر اثر این بحران طبیعی از دست داده‌اند. هدف رژیم صهیونیستی از این اقدام بهره‌برداری از کودکانی است که هیچ پشتوانه خانوادگی و مالی ندارند.

زارعی در ادامه با اشاره به شباهت موجود میان نژادپرستی در آمریکا و رژیم صهیونیستی اضافه می‌کند:‌ نقش فلاشه‌ها در سرزمین‌های اشغالی همانند سیاهپوستان آمریکایی بوده که دولت هیچ حق و حقوقی برای آنها قائل نیست. پلیس رژیم صهیونیستی نیز صدای اعتراض آنها را که عمدتا به سیاست‌های دولت و نظام آپارتاید در درون سرزمین‌های اشغالی است در نطفه خفه می‌کند.

ادامه اعتراض‌ها

تظاهرات روز یکشنبه معترضان ابتدا کاملا صلح‌آمیز بود اما با رسیدن شب این تظاهرات به خشونت کشیده شد رسانه‌های محلی اسرائیل نیز گزارش دادند که معترضان به یک خودروی پلیس آسیب رسانده و در نزدیکی‌های شهرداری تل‌آویو آتش‌هایی روشن کردند. کانال دوی تلویزیون اسرائیل نیز گزارش داد: معترضان از تمامی اسرائیل به تل‌آویو آمده بودند. یک زن از شهر نازار ایلیت به تلویزیون اسرائیل گفت: من به اینجا آمدم تا برای حقوقمان بجنگم من نمی‌خواهم که توسط پلیس مورد ضرب و شتم قرار گیرم. پدر و مادر من برای هیچ چیز به اسرائیل نیامدند، ما خواهان برابری و مساوات هستیم.

تنش‌ و درگیری‌ها در میان جامعه اقلیت اتیوپیایی‌تبار زمانی شدت گرفت که یک اتیوپیایی اسرائیلی در لباس فرم ارتش توسط پلیس مورد ضرب و شتم قرار گرفت. این دومین راهپیمایی اعتراضی در چند روز گذشته محسوب می‌شود و حامیان این اعتراضات می‌گویند اعتراضات‌شان ادامه خواهد یافت. راهپیمایی نخست آنها نیز چند روز قبل در بیت‌المقدس به خشونت کشیده شد. جمعیت اقلیت یهودیان اتیوپیایی‌تبار ساکن اسرائیل به 135 هزار و 500 نفر می‌رسد.

معصومه زارع ‌‌/‌‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها