در حالی که تیم مذاکره کننده هسته‌ای این روزها سخت در نیویورک با 1+5 مشغول مذاکره است تا پیش نویس توافق آماده شود، هر چند از سوی اعضای تیم ایرانی گفته می‌شود اختلافات زیادی باقی مانده است، اما در داخل کشور هم چشم‌های مردم و کارشناسان، موافقان و منتقدان گفت‌وگوهای هسته‌ای به میز مذاکره است.
کد خبر: ۷۹۴۲۸۸
مناظره‌های داغ بر سر گفت‌وگوهای هسته‌ای

به گزارش جام جم آنلاین در این میان بازار میز مناظره هم در ایران بر سر موضوع گفت‌وگوهای هسته‌ای داغ است و شبکه‌های صدا و سیما با حضور دو گروه موافق و منتقد مناظره‌هایی را بر پا می‌کنند تا ابعاد گفت‌وگوهای هسته‌ای هر چه بیشتر برای مردم روشن‌تر شود.

شب گذشته شبکه 3 سیما میهمان مهرداد بذرپاش نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و مصطفی کواکبیان فعال سیاسی بود. بذرپاش منتقد و کواکبیان موافق مذاکرات در این مناظره دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

در برنامه «متن حاشیه» با حضور مهرداد بذرپاش و مصطفی کواکبیان دو تن از نمایندگان فعل‌ و سابق مجلس شورای اسلامی، نگارش برنامه جامع اقدام مشترک در دور جدید مذاکرات هسته‌ای بررسی شد.

بذرپاش: نقدها برای این است که توافق خوب شود

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما ، نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه " متن - حاشیه " شبکه سه سیما گفت: بعید است کسی در این کشور با توافق مخالف باشد و نقدها برای این است که توافق خوب انجام شود زیرا ملت ما تجارب تلخی از توافقات بد دارد .

مهرداد بذرپاش افزود : کشور اگر مخالف مذاکرات بود 12 سال مذاکره نمی کرد ؛ همه ارکان کشور موافق توافق و علاقه مند به توافقی در شان ملت ایران هستند .

ملت ما باید بداند که بالاخره چه کسی این تحریم ها را لغو می‌کند

وی با بیان اینکه ما همواره باید به یک توافق خوب دست یابیم که حقوق هسته ای ملت ما را تامین کند ادامه داد: باید محدودیت هایی که به شکل یکجانبه و ناجوانمردانه تحمیل شده است برطرف شود .

بذرپاش تصریح کرد:تحریم های ظالمانه علیه کشورمان از ابتدای انقلاب وجود داشته است و هم اکنون در نسل سوم تحریم ها به سر می بریم .

این نماینده مجلس با بیان اینکه بحث تحریم ها اهمیت فراوانی دارد گفت: در مذاکرات ژنو که سند ما در مذاکرات لوزان است آمده که همه تحریم ها باید حذف شود اما در مذاکرات لوزان فقط بخشی از تحریم ها قرار است کاسته شود.

وی افزود : تحریم های اروپایی محدود خواهد شد و برای آمریکا؛ تحریم های ثانویه و فرامرزی باقی می ماند.

بذرپاش گفت: تحریم های شورای امنیت که مسیرهای قانونی را طی نکرده است همواره از جانب ملت ایران غیرقانونی تلقی می شود زیرا ابتدا باید در شورای حکام تصویب می شد سپس به شورای امنیت ارجاع و به قطعنامه تبدیل می شد که این تحریم ها هیچوقت این مسیر را طی نکرد.

بالاخره فک شیت منتشر شده یا می شود؟

وی افزود : طرف های مذاکره کننده لغو تحریم ها را منوط به تایید آژانس کردند اما ملت ما باید بداند که بالاخره چه کسی این تحریم ها را لغو می کند ؛ مسئولان می گویند فکت شیتی که آنها اعلام کردند دروغ است اما چرا تکذیب رسمی نمی شود و در جای دیگر می گویند منتقدان حافظه ندارند ، فکت شیت ما قبل از آمریکایی ها منتشر شده است؛ این در حالیست که آقایان صالحی و ظریف هر دو با حضور در مجلس گفتند که فکت شیت منتشر خواهد شد ؛ چرا نگفتند که قبلا منتشر کردیم بعد هم گفتند فکت شیتی نیاز نیست، همین صحبت ها فکت شیت ماست .

وی با بیان اینکه در گذاره برگ منتشر شده، مطالبی آمده که شبیه فاجعه است گفت : در بخشی از این گذاره برگ داریم که در صورت راستی آزمایی اقدامات ایران و پایبندی اش به تعهدات ایران ، تخفیف تحریمی دریافت می کند حتی آنها تعلیق هم نمی گویند .

نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: بازگشت غنی سازی حداقل سه سال زمان می برد اما بازگشت تحریم ها کسری از یک ماه زمان نیاز دارد .

بذرپاش گفت: طرف های مذاکره کننده به این قائل هستند که بخشی از تحریم ها را به شکل موقت در اجرا متوقف می کنیم اما قانون پابرجاست.

کواکبیان : امیدواریم در فرصت نگارش متن نهایی ابهامات برطرف شود

در ادامه این برنامه کواکبیان فعال سیاسی هم در سخنانی گفت: ما در زمینه مذاکرات خیلی دلواپس نبودیم پس از بیانیه مشترک هم تبریک گفتیم و اقدام تیم مذاکره کننده را تحسین کردیم اما نکات ابهام آلودی در بیانیه است و مفهوم تبریک ما این نبوده که کار تمام شده است و امیدواریم در فرصت نگارش متن نهایی ابهامات برطرف شود .

کواکبیان با بیان اینکه نقد بیانیه لوزان اشکالی ندارد ، از مقام معظم رهبری به خاطر بیاناتشان در زمینه بحث با منتقدان تشکر کرد و گفت : زمانی در مجلس هشتم به ما می گفتند بحث درباره مسائل هسته ای جزو خطوط قرمز است .

فکت شیت ایرانی در همان زمان مذاکرات منتشر شد

وی با اشاره به موضوع فکت شیت های منتشر شده افزود: فکت شیت ایرانی در همان زمان مذاکرات منتشر شد و با متن بیانیه مشترک تفاوتی ندارد، اصرار بر انتشار فکت شیت ایرانی بی اعتمادی به تیم مذاکره کننده است .

این فعال سیاسی اضافه کرد: طرف های مقابل ایران بحث های خودشان را مطرح می کنند و آقای بذرپاش فکت شیت آمریکایی ها را می خواند در صورتی که ما باید به تیم خودمان اعتماد کنیم .

کواکبیان افزود: آقای صالحی اظهار کرد که طرف های غربی پذیرفته اند همه تحریم ها پس از اجرای اقدام جامع مشترک لغو خواهد شد و تحریم های اروپا و آمریکا درحوزه های مالی ، بیمه ، بانکی واشخاص حذف می شود .

نظارت بر سیستم دفاعی و نظامی را نمی پذیریم

این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به نظارت ها و بازرسی های نامتعارف غربی ها گفت: اگر قرار باشد آنها به سیستم دفاعی و نظامی ما وارد شوند قطعا ما نخواهیم پذیرفت .

بذرپاش در ادامه این بحث گفت: توافق لوزان در نه مورد با مذاکرات ژنو که سند ما در این توافق است مغایرت دارد و ما باید صراحتاً به مردم بگوییم که تحریم ها چگونه و در چه زمانی و آیا یکباره و یا به شکل تدریجی لغو خواهد شد یا نه .

مصطفی کواکبیان در ادامه برنامه " متن - حاشیه" برضرورت پرهیز از دو قطبی کردن جامعه بر موضوع هسته ای تاکید کرد و گفت : باید در سال همدلی و همزبانی دست به دست هم متحد باشیم و درباره مسئله هسته ای نیز اجماع داشته باشیم .

این فعال سیاسی افزود: حتی اگر با آقای بذرپاش در همه مسائل اختلاف داشته باشیم باید در موضوع هسته ای که مسئله ملی است متحد باشیم و اجازه ندهیم کشور در این موضوع دو قطبی شود بلکه باید با اجماع داخلی متحد باشیم و اگر ایرادی نیزمطرح بود آن را برطرف کنیم .

بذرپاش نیز در ادامه گفت: اینکه آقای کواکبیان هر از گاهی نگران منافع ملی می شوند خوب است چرا که حساسیت را درباره مسائل مهم تاریخی زیاد می کنند .

بذرپاش:برخی از مذاکرات کلاهی برای انتخابات دوخته‌اند

وی افزود: البته برخی ، از مذاکرات کلاهی برای انتخابات دوخته اند و ما نگرانیم نکند انگیزه های انتخاباتی وارد مذاکرات شود و در امضاء توافقنامه نهایی عجله شود.

نماینده مجلس با اشاره به سخنان کواکبیان که گفته های رئیس جمهور سابق را درباره کاغذ پاره بودن تحریم های شورای امنیت رد کرده بود گفت : البته در جلد 16 صحیفه امام به صراحت آمده است که آن بزرگوار تصمیمات شورای امنیت و سازمان ملل را چیزی جز ورق پاره نمی دانستند.

بذرپاش یادآور شد: مذاکرات از سال 82 شروع و سپس بعد از مدتی مراکز هسته ای تعلیق و پلمپ شد تا جایی که آقای روحانی به رئیس جمهور وقت نامه می نویسد و از عمل نکردن طرف مقابل به تعهدات خود خبر می دهد .

وی درباره پذیرش غنی سازی از سوی غرب در مذاکرات گفت: اتفاقا آنان در مسقط حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخته بودند اگر چه ان. پی. تی نیز این حق را تصریح می کند.

بذرپاش خطاب به کواکبیان تاکید کرد : طرف مقابل بنا را بر بی اعتمادی و راستی آزمایی گذاشته است بنابراین ما نباید به آنان نگاه اعتمادی داشته باشیم و سند نهایی آن چیزی است که در نهایت امضاء می شود .

وی خاطر نشان کرد: اگر زیر بار توافقی می رویم که محدودیت هایی را می پذیریم ، لااقل بازگشت پذیری اش به اندازه آنها باشد یا اگر آنان تعلیق می کنند ما نیز تعلیق کنیم ، نه اینکه قلب رآکتور را از بین ببریم .

کواکبیان نیز در پاسخ گفت: شما حرف های من را تفسیر نکنید؛ من درباره احمدی نژاد گفتم ، نه امام .

وی افزود: حرف های شما بی ربط است، چرا موضوع را به انتخابات ربط می دهید آیا ظریف ، عراقچی و تخت روانچی درباره انتخابات عمل می کنند .

کواکبیان: کسی که مذاکرات را به انتخابات ربط داده است بسیار کج سلیقه است

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد : چه کسی دنبال انتخابات است، کسی که مذاکرات را به انتخابات ربط داده است بسیار کج سلیقه است.

وی افزود: این نخستین بار است که طرف مقابل به طور رسمی حق غنی سازی اورانیوم را به رسمیت می شناسد اگر چه این مهم حق مسلم ماست اما حقی که در توافق ژنو دو پهلو آمده بود به صورت شفاف در بیانیه مطبوعاتی لوزان تصریح شد.

کواکبیان در پاسخ به پرسش بذرپاش که مبنی براینکه چرا غنی سازی از 5 به 3 درصد در بیانیه مشترک مطبوعاتی کاهش یافت گفت: این مسئله فنی است، بالاخره ماشین ها با 3 درصد هم می چرخد .

وی اضافه کرد: طبق توافق در فردو ، آی آر 8 ، را با کمک غربی ها درست می کنیم که اگر این مهم محقق شد هر ماشین 22 سو دارد که با آی آر 1 نطنز فرق جدی دارد چرا که اگر هزار ماشین آی آر 8 به دست بیاوریم به 190 هزار سو دست خواهیم یافت.

کواکبیان افزود: اینکه مسئولان آمریکایی اظهار نظرهایی درباره فکت شیت و یا محتوای بیانیه مطبوعاتی می کنند برای مصارف داخلی و همچنین اقناع رژیم صهیونستی وبرخی حاکمان عربی است، مهم متن بیانیه است.

این فعال سیاسی خاطر نشان کرد : آقای روحانی نیز گفت که ما قبل از آنها فکت شیت را منتشر کردیم و من در اینستاگرام تخت روانچی هم متن را مشاهده کردم ، بنابراین فکت شیت ایرانی در همان زمان منتشر شده است و چندان با متن بیانیه مشترک تفاوت ندارد چرا که ما نمی خواهیم زیاده خواهی کنیم.

وی اصرار بر فکت شیت ایرانی را یکی از نشانه های بی اعتمادی به تیم هسته ای دانست و گفت : بالاخره آنان می روند از حقوق هسته ای ما دفاع کنند نه اینکه حرفهای دیگر در مذاکرات مطرح شود.

بذرپاش در سوالی از کواکبیان پرسید که در کجای متن بیانیه آمده است طرف مقابل آی آر 8 را پذیرفته است که کواکبیان پاسخ داد: آقای صالحی به صراحت این را اعلام کرده که در متن توافق قرار است نوشته شود .

بذرپاش همچنین پرسید در کجای توافقنامه از تحقیق و توسعه سخن گفته شده است که کواکبیان پاسخ داد : در فردو آمده که به مرکز تحقیق و توسعه تبدیل می شود.

نمایند مردم تهران نیز پاسخ داد: مگر در مجموعه ای در زیرزمین تحقیق و توسعه می کنند خب بروند در دانشگاهی مثل شریف این کار را انجام دهند.

این نماینده مجلس خطاب به کواکبیان افزود: اگر متن انگلیسی معیار است چرا توافق ژنو می گوید همه تحریم های مربوط به هسته ای لغو می شود اما در بیانیه مطبوعاتی مشترک تحریم های انرژی و تکنولوژی حذف شده و برای تحریم های مالی واقتصادی نیز قید آورده شده است و برای تحریم های اروپا وآمریکا نیز در عبارت تفاوت مشاهده می شود .

وی خطاب به کواکبیان خاطر نشان کرد : اگر دوستانی در گذشته تحریم ها را کاغذ پاره نامیده اند حرف امام را تکرار کرده اند اما پرسش این است که چرا زمانی که ما تحریم های شورای امنیت را غیر قانونی می دانیم با این کار آن را قانونی تلقی کرده ایم بویژه اینکه آنان برداشتن تحریم ها را منوط به تایید آژانس کرده اند .

این نماینده مجلس از اظهار نظرهای متفاوت مسئولان درباره انتشار فکت شیت ایرانی انتقاد کرد و گفت : برخی اخیراً به منتقدین می گویند حواستان نبود فکت شیت منتشر شد در حالیکه آقای صالحی چند وقت پیش در مجلس گفت قرار است آقای ظریف منتشر کند، چرا نظرها در این باره متفاوت است .

بذرپاش تاکید کرد: آنان درباره تحریم حرف از تخفیف تحریم می زنند نه تعلیق امروز نیز فردو و سانتریفیوژ می چرخد اما خالی ، امیدواریم زندگی مردم خالی نچرخد .

وی افزود: اینکه بعضی ها می گویند بازگشت پذیری ما در صورت عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش به سرعت خواهد بود با واقعیت همخوانی ندارد وکارشناسان این بازگشت پذیری را دو و نیم تا سه سال برآورد می کنند در حالیکه آنان در کمتر از یک ماه می توانند تحریم ها را بازگردانند .

کواکبیان نیز در پاسخ به پرسش مجری درباره بازرسی ها گفت : اگر قرار باشد آنان در نظام دفاعی ما دخالت کنند قطعا نخواهیم پذیرفت و این هم حتما در متن توافق نهایی باید باشد .

بذرپاش نیز گفت: بیانیه لوزان با توافق قبلی ژنو در 9 مورد تفاوت دارد ، لاوروف پس از لوزان می گوید ایران با اجرای آن به کنترل شده ترین کشور تبدیل خواهد شد .

وی اضافه کرد: با اقداماتی که صورت می گیرد بازرسی ها درباره ایران بی سابقه خواهد شد و ما رژیم انحصاری بازرسی هایی را قبول می کنیم که از آن بالاتر نداریم .

کواکبیان در پایان نیز گفت: همه فرماندهان سپاه از تیم مذاکره کننده حمایت می کنند و آقای بذرپاش هم بیاید به این جمع بپیوندد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رحمت
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
۰
۰
آقای بذرپاش اجازه دهید تیم محترم مذاكره كننده كارشان را بكنند و حضرتعالی هم سعی بفرمائید دیپپلماسی غلط گذشته را به رخ نكشید و مارا یاد حركات ناشایست و غیر اصولی رئیس جمهور پیشین نیاندازید ...
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها