جام جم سرا- مردی ۳۰ ساله‌ام و دارای ۳ فرزند؛ ۹ سال است ازدواج کرده‌ام و خانمم هم اگرچه از اول به من علاقه‌ای نداشت، حالا از من دوری می‌کند.
کد خبر: ۷۹۳۹۱۳
همسرم هیچ علاقه‌ای به من ندارد

پاسخ مشاور: شما از علاقه نداشتن همسرتان به خود شکایت کرده‌اید ولی نگفته‌اید که چگونه متوجه شده‌اید به شما بی‌علاقه است. به بیان دیگر، آیا همسرتان صراحتاً موضوع بی‌علاقگی خود به شما را مطرح کرده است یا خودتان از روی رفتار‌هایش متوجه شده‌اید، دو مسئله مهم و متفاوت است که بدان اشاره نشده.


معجزه‌ای به نام گفت‌و‌گو

اگر همسرتان حرفی درباره بی‌علاقگی خود به شما مطرح نکرده است و شما صرفاً از روی رفتارهای او چنین حدسی می‌زنید، بهترین راه حل، این است که در مورد احساساتی که از رفتارهای وی دریافت کرده‌اید، با او گفت‌و‌گو کنید و خواسته‌های خود را به شیوه صحیح بیان کنید. درباره اینکه شیوه صحیح گفت‌و‌گو در این باره چگونه است، در انتها توضیح خواهم داد. همچنین چنانچه همسرتان می‌گوید که به شما علاقه ندارد، باز هم بهترین شیوه گفت‌و‌گو و جویا شدن علل عدم علاقه اوست؛ به طور مثال بپرسید که از کدام رفتارهای شما ناراحت می‌شود و یا چه رفتارهایی را از شما انتظار دارد که شما انجام ندادید.


علاقه، «ارادی» است

دوست داشتن و علاقه‌مند بودن، بر خلاف آنچه بیشتر مردم تصور می‌کنند، امری کاملاً ارادی و خودخواسته است. دوست داشتن از تکرار و مرور رفتارهای دوست داشتنی طرف مقابل به وجود می‌آید. وقتی ما رفتارهای مورد علاقه خود را در برخوردهای طرف مقابل ببینیم و مرور کنیم، آن فرد مورد علاقه ما می‌شود؛ اما وقتی خلاف این اتفاق بیفتد، یعنی رفتارهایی که دوست نداریم را در طرف مقابل ببینیم و مدام خاطرات منفی مشترک خود را مرور کنیم، طبیعی است که حس بی‌علاقگی و حتی نفرت در ما به وجود می‌آید.
بهتر است با همسرتان درباره حسش صحبت کنید و از وی بپرسید که رفتارهای ایده آل ذهنش درباره شما چگونه است و چه مشخصات رفتاری باید داشته باشید یا بپرسید که او به خاطر کدام رفتارهایی که شما در تنهایی یا در جمع انجام می‌دهید، علاقه‌اش به شما کاهش پیدا کرده است؟ این گفت‌و‌گو اگر درست اتفاق بیفتد، بهترین روش برای حل مسئله است.


شیوه صحیح صحبت

بهترین کار برای بهبود رابطه‌تان، صحبت کردن درباره خواسته‌های او از شما است تا بدانید که به دلیل کدام رفتار‌ها مورد علاقه وی نیستید. متاسفانه یکی از اشتباهات متداول که خیلی از ما انجام می‌دهیم این است که یک رفتار بد طرف مقابل را به کل شخصیت او تعمیم می‌دهیم و به جای اینکه بگوییم «این رفتارت را دوست ندارم» می‌گوییم که «تو را اصلا دوست ندارم!»
روش درست گفت‌و‌گو استفاده از مهارت خوب گوش کردن است. یعنی وقتی وی صحبت می‌کند شما تنها گوش دهید و از خود دفاع نکنید. کلام او را قطع نکنید و نگویید که تو هم فلان رفتار را کردی؛ قبل از اینکه حرفش تمام شود، جواب آماده نکنید و احساساتش را درک کنید.
با توجه به اینکه گفته‌اید، ۹ سال از ازدواجتان می‌گذرد و ۳ فرزند دارید، به نظر می‌رسد این علاقه، ابتدا وجود داشته است. در واقع حتی اگر همسرتان موضوع بی‌علاقگی خود را به شما مطرح کرده است باز هم شرایط وی از نظر روحی و روانی در آن لحظه مهم است. شاید در حالت خشم بوده و نمی‌دانسته که دقیقا به چه رفتارهایی اشاره کند و یک جمله کلی گفته است که مثلا من از ابتدا تو را دوست نداشتم.
همچنین برای تسریع در حل این مسئله می‌توانید با یک مشاور در این زمینه صحبت کنید تا روابط خود را اصلاح و علاقه و شادی را دوباره در زندگیتان ایجاد کنید. (راهله فارسی - کار‌شناس ارشد مشاوره/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
نرم افزار موبایل
-
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
۰
۰
من ازقصرشیرین باشماارتباط نوشتاری برقرار میكنم زنم بشدت ازمن نه تنها بدش می اید بلكه نفرت دارد
.....
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
۰
۰
وقتی متوجه شدی كه به شما علاقه نداره نباید بااو ازدواج میكردی.الان دیگه به وفور دیده میشه هم طلاق عاطفی وهم تب تند عشق كه سریع فروكش میكنه. روابط زن وشوهری درحال حاضر شبیه رابطه كارفرماوارباب رجوع شده.
سیما
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
۰
۰
غیر ممكنه آدم كسی را كه از اول دوست نداشته ، بعدا بهش علاقه پیدا كنه
سیما
Afghanistan
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۷
۰
۰
وقتی اصلأ گفتگو نكند چی؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها