با اجرای طرح تحول نظام سلامت و اختصاص 80 هزار میلیارد ریال علاوه بر بودجه معمولی وزارت بهداشت به این طرح در سال‌جاری، به نظر می‌رسید که پرونده نابسامان تعرفه‌های پزشکی بسته شود، در حالی که واقعی نبودن تعرفه‌های درمان همچنان نه فقط عامل نارضایتی پزشکان بخش دولتی که دلیل افزایش خودسرانه تعرفه بخش خصوصی است.
کد خبر: ۷۹۳۸۷۴
تعرفه‌های پزشکی همچنان غیرواقعی ماند

گویا برای وزارت بهداشت هم عادی شده که پزشکان بخش خصوصی هرسال پیش از آن‌که تعرفه‌های رسمی درمان اعلام شود، به افزایش حق ویزیت خود مبادرت کنند و مطمئن باشند که اهرم‌های نظارتی وزارت بهداشت از آنان پاسخی طلب نمی‌کند.

هم‌اکنون، مدیران این وزارتخانه معتقدند تعرفه‌ها متناسب با نرخ‌های واقعی است و جامعه پزشکی هم در اجرای طرح تحول نظام سلامت همکاری خوبی داشته و دارد. اما آنچه در سطح کلانشهرها مشاهده می‌شود نشان می‌دهد بسیاری از پزشکان فوق‌تخصص براساس مکان مطب و معیارهای شخصی به افزایش بیش از 20 درصدی حق ویزیت خود مبادرت کرده‌اند، به طوری که این تعرفه‌ها گاه به 600 هزار ریال هم می‌رسد.

مشکل نظام سلامت اینجاست که تاکنون نتوانسته نظام تعرفه متوازن را پیاده کند، به طوری که بخش دولتی از اصلاح نامتعارف تعرفه‌ها به ستوه آمده و بخش خصوصی نیز به تناسب اختیار خود افزایش 9 درصدی تعرفه‌ها در سال‌جاری را مطایبه آمیز می‌داند.

از آن سو، وزیر بهداشت نسبت به تخلفات تعرفه‌ای هشدار داده درحالی که برخی پزشکان خط وزیر را نمی‌خوانند.

واقعیت این است که بخش خصوصی به دلیل رقابتی بودن بازار نظام سلامت، وقتی به خرید و استفاده از فناوری‌های جدید، استخدام نیروی انسانی و به کارگیری شیوه‌های نوین درمان ترغیب می‌شود که دستش برای اعمال تعرفه‌ها باز باشد به همین دلیل وزارت بهداشت هم در برابر افزایش خودسرانه تعرفه‌های این بخش، سکوت کرده و مردمی را که استطاعت مالی ندارند به مراکز دولتی فرامی‌خواند، چنین رویه‌ای به طور غیرمستقیم به تبعیض در نظام سلامت منجر شده است؛ چراکه بخش دولتی هیچگاه در شیوه‌ها و امکانات درمانی توان رقابت با خصوصی‌ها را نداشته و ندارد.

از سوی دیگر؛ پزشکان شاغل در بخش دولتی، تعرفه‌های تعیین شده را عاملی برای کاهش انگیزه درمان می‌دانند وبسیاری از پزشکان مجرب به همین دلیل از گردونه این بخش خارج شده‌اند.

دولت هر سال تلاش می‌کند تابرای بازگرداندن انگیزه به پزشکان، تعرفه‌ها را واقعی کند و برای کاهش فشار بر مردم، از بیمه کمک بگیرد، درحالی که امسال هم نتوانسته به این آرزو جامه عمل بپوشاند، هم‌اکنون، بیمه‌ها کارایی و توان لازم را برای پوشش تمام خدمات درمان ندارند، مراکز درمانی بخش دولتی نیز توان رقابت با خصوصی‌ها را ندارند و با انبوه تقاضایی روبه‌رو هستند که برکیفیت درمان تاثیر می‌گذارد، از طرفی، بخش خصوصی نیز خارج از حلقه نظارت دولت به افزایش تعرفه‌ها پرداخته و وزارت بهداشت هم برای جلب رضایت آنان و بقایشان در نظام سلامت، با دیده اغماض به این پزشکان می‌نگرد.

همه اینها از نقاط ضعف طرح تحول نظام سلامت است که اکنون دولت نتوانسته در مورد زوایای آن به جمع‌بندی برسد.، نظامی که با وجود بلعیدن بخش عمده‌ای از اعتبارات دولتی و البته تحول مثبت در بسیاری از بخش‌ها، همچنان در تنگنای واقعی شدن یا نشدن تعرفه‌ها به عنوان یکی از تنگناهای فراروی این طرح قرار دارد.

کتایون مصری - روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها