لِنا سولیس، به دلیل شغلش زیاد به سفر می‌رفت و چون زمان کمی برای انجام کارهای شخصی داشت، لباس‌هایش را برای شست‌وشو به خشکشویی می‌داد. شستن لباس‌ها در خشکشویی یک کار وقتگیر را از روی دوش او برداشته بود، اما سپردن این کار به دیگران همیشه هم به آن خوبی که تصور می‌شود، نبود. چند بار رنگ لباس‌هایش به هم ریخت و در آخر گم شدن یکی از پیراهن‌هایش که برای یک جلسه مهم به آن نیاز داشت، اعصابش را به هم ریخت و او را به فکر فرو برد. این مساله به قدری برای لنا مهم بود که پس از بلاهایی که سر لباس‌هایش آوردند، دائم فکر می‌کرد چه کار کند؟
کد خبر: ۷۹۲۷۵۹
گجتی برای شست‌وشوی راحت لباس‌ها در سفر

ایده

او جستجو درباره یک راه‌حل کارآمد و سریع را غیر از روش‌های متداول شروع کرد. لنا دنبال روشی بود که زمان زیادی از او نگیرد، در جستجوهایش متوجه شد افراد زیادی که تنها زندگی می‌کنند و فرصت چنین کارهایی را ندارند، به شست‌وشوی سریع لباس نیاز دارند. قطعا سریع‌ترین و آسان‌ترین راه برای این کار غیر از خشکشویی، ماشین لباسشویی است، اما لنا دنبال روشی بود که بتواند همه جا از آن استفاده کند؛ حتی سفر. به همین دلیل چیزی شبیه یک صابون که هیچ وقت تمام نشود یا یک گجت الکترونیکی را در ذهن داشت، گرچه ایده گنگ بود و جای کار زیادی داشت.

لنا با استارت‌آپ غریبه نبود و می‌دانست باید از صفر، یک کار جدید را شروع کند. او سال‌ها پیش سابقه راه‌اندازی چند کار شخصی را داشت، ولی چون ناکام مانده بود، از آن فضا دور شده و حالا در استخدام یک شرکت بود، به کار مشابهی فکر نمی‌کرد، اما با اطلاع از این مورد و نیازی که خودش داشت ناگهان ایده‌ای به سرش زد و به این فکر افتاد هر طور شده چیزی بسازد که با آن بتوان سریع و مطمئن لباس شست. 24 ساعت نگذشت که اسم دلفی را برای ایده انتخاب کرد و کار شروع شد.

تلاش

لنا تحقیقات زیادی کرد و متوجه شد دانشمندان روی روش‌های مشابه که بتوان به‌آسانی لباس شست ـ حتی بدون نیاز به ماده شوینده ـ کار کرده‌اند، اما نتیجه تحقیقات به تولید یک محصول تجاری موفق منجر نشده است. موثرترین روشی که لنا پیدا کرد استفاده از اولتراسونیک بود. اولتراسونیک روشی است که در علم و صنعت با استفاده از امواج مافوق صوت کاربردهای متفاوتی را انجام می‌دهد. در صنعت شست‌وشو با اولتراسونیک می‌توان با ایجاد امواج صوتی درون آب، لکه و کثیفی را از لباس خارج کرد. لنا با این روش و کاربرد آن در شست‌وشو آشنا شد، پس به تحقیقاتش ادامه داد تا ببیند چیز جالبی پیدا می‌کند یا نه.

نام: لِنا سولیس (Lena Solis)
کشور: سوئیس
نام ایده: دلفی (Dolfi)
سایت: dolfi.co

در اولین اقدام در اینترنت دنبال این روش گشت، اما اطلاعات کافی روی وب نبود و باید به آزمایشگاه‌های مختلف و متخصصان این کار سر می‌زد تا اطلاعاتش کامل می‌شد. او با پشتکار به تمام آزمایشگاه‌های آلمان و سوئیس سر زد تا از نزدیک با کاربردهای اولتراسونیک آشنا شود. متوجه شد این روش برای کارهایی نظیر برش، جوشکاری، تصفیه و بسیاری دیگر استفاده دارد ولی همان‌طور که در اینترنت هم پیدا کرده بود برای موارد بهداشتی چندان از اولتراسونیک استفاده نشده است. همانجا بود که لنا شگفت‌زده شد و تعجب کرد چرا تاکنون روی این موضوع کار نشده است، بنابراین تصمیمش جدی‌تر و مصمم شد ایده‌اش را عملی کند. او درصدد برآمد گجتی بسازد که با استفاده از امواج اولتراسونیک لباس‌ها را درون آب بشوید بدون این‌که به ماشین لباسشویی یا دخالت دست نیاز باشد، گجتی جادویی که خودش نیاز داشت.

چالش

با مشورت‌هایی که لنا گرفته بود، ایده‌اش عملی و قابل اجرا بود، اما سرمایه هنگفتی برای پیاده‌سازی نیاز داشت. از آنجا که او در آلمان زندگی می‌کرد، پیدا کردن سرمایه‌گذار و متقاعد کردن آنها خیلی سخت بود، بنابراین او نیز مانند بسیاری دیگر به فکر کمک گرفتن از سایت‌های جمع‌آوری اعانه افتاد و تصمیم گرفت طرحش را روی یکی از آنها منتشر کند. او سایت ایندی‌گوگو (Indiegogo) را برای این کار انتخاب کرد. به اشتراک‌گذاری ایده روی چنین سایت‌هایی نه‌تنها فرآیند جذب سرمایه را تسهیل می‌کند، بلکه باعث تبلیغ و شناخته شدن کار نیز می‌شود، زیرا افراد و رسانه‌های زیادی مدام این سایت‌ها را از نظر می‌گذرانند. گرچه سایت‌های جمع‌آوری سرمایه جمعی مثل کاتالیزور کار را جلو می‌اندازند، اما پس از جمع شدن پول، استرس و فشار زیادی به ایده‌پرداز وارد می‌شود، زیرا باید پاسخگوی کسانی باشد که پول داده‌ و کمک کرده‌اند.

خوشبختانه لنا با هوشیاری و کمک افرادی پرانرژی که در کنارش جمع کرده بود توانست با موفقیت این مرحله را پشت سر بگذارد و سرمایه جمع شده را بخوبی مدیریت کند تا با وجود مشکلات زیاد، نمونه‌های اولیه دلفی ساخته شود. تولید قطعه سخت‌افزاری به خودی خود کار دشواری است، حال فکر کنید یک استارت‌آپ بخواهد این کار را انجام دهد.

آینده

اکنون نمونه‌های اولیه دلفی ساخته شده و لنا به آینده آن خیلی امیدوار است. او فکر می‌کند استفاده از چنین گجت‌هایی مثل موبایل فراگیر خواهد شد. توصیه او به افرادی مثل خودش نصیحت پدرش است: «به نصیحت‌هایی که مردم می‌کنند گوش کن سپس تصمیم خودت را بگیر.»

دلفی چیست؟

دلفی یک گجت الکترونیک شبیه صابون است که می‌توان آن را یک شوینده قابل حمل نامید. برای استفاده از دلفی باید آن را همراه لباس‌های چرک و پودر داخل تشتی از آب قرار داد. 30 دقیقه بعد بدون هیچ‌گونه فشار یا دخالت دست تمامی چرک و کثیفی از الیاف پارچه زدوده می‌شود و می‌توان لباس را آب کشید و دوباره پوشید.

دلفی با یک فرستنده که در دل آن قرار دارد کار می‌کند. این فرستنده امواج فراصوت (اولتراسونیک) با طول موج‌های مختلف را درون آب می‌فرستد که حباب ایجاد می‌کند و به کمک امواج چرک از لباس خارج می‌شود. به عبارت دیگر دلفی کثیفی را با لرزش‌هایی که ایجاد می‌کند از پارچه خارج می‌کند. در نتایج به دست آمده، این گجت 80 درصد انرژی کمتری از ماشین لباسشویی مصرف می‌کند، ضمن این‌که هیچ صدایی ندارد.

نام دلفی به این دلیل از روی دلفین برداشته شده که دلفین‌ها از امواج اولتراسونیک بیشترین استفاده را می‌کنند. البته این گجت هنوز به تولید انبوه نرسیده و تا چند ماه آینده نخستین نمونه‌های آن با قیمت 109 دلار عرضه می‌شود.

کیوسک تلاش

تلاش شما

مانند شماره‌های پیش صفحه تلاش را از نظراتتان محروم نکرده‌اید و پرسش‌ها و پیشنهادهایتان را برای ما فرستاده‌اید. برای تلاش دو شماره پیش (با یک اشاره سلفی بگیرید، کلیک 513) پیام‌هایتان به دستمان رسیده که تعدادی را انتخاب کرده‌ و به آنها پاسخ می‌دهیم.

مقاله تلاش دو شماره پیش در مورد گجتی به نام پودو بود که در واقع دوربینی است که به هر سطحی می‌چسبد و می‌توان با آن عکس سلفی انداخت. این دوربین با تلفن‌همراه کار می‌کند و جایگزینی برای مونوپاد محسوب می‌شود. البته این گجت مانند همه گجت‌هایی که در صفحه تلاش معرفی می‌شوند، هنوز وارد بازار نشده و در حد یک استارت‌آپ است، ولی به محض عرضه شدن 89 دلار قیمت خواهد داشت.

آقای نرگسی از دزفول ابتدا از گجت پودو تعریف کرده‌ و نوشته‌ جای پیشرفت دارد و سپس عنوان کرده‌ بهتر است نمایشگر لمسی به‌صورت کشویی درون گجت کار شود تا بتوان با آن فیلم و عکس‌ها را مشاهده کرد. در پاسخ باید گفت گرچه پودو مدام باید با تلفن‌همراه در ارتباط باشد، ولی این هم حرفی است.

آقا یا خانم ملکی از اراک نوشته‌ می‌توان از پودو به‌عنوان دوربین مداربسته استفاده کرد و کاربردهای بیشتری را غیر از گرفتن یک سلفی ساده برای آن متصور شد‌، همچنین آرزو کرده‌ جوانان کشورمان در این زمینه پیشقدم باشند و فقط مصرف‌کننده نباشیم. باید بگوییم کلیک و بخصوص صفحه تلاش هم آرزویی مشابه دارد و اتفاقا سازنده‌های پودو هم امکاناتی فراتر از یک دوربین سلفی را برای آن در سر دارند.

خواننده دیگری به نام رنجبری زاد از تبریز تشکر کرده‌ و نوشته‌اند: «فقط می‌توانم بگویم پودو جالب و کارساز است.» آقای شبانیان هم از اصفهان نظری در مورد تلاش سه شماره پیش فرستاده‌ و از ایده دانیلا (دکل موبایل قابل حمل، کلیک 512) تعریف کرده‌است. به نظر او گجت گوتنا برای سازمان‌هایی که در مناطق فاقد آنتن فعالیت دارند، بسیار مفید است.

نظرتان در مورد این ایده چیست؟ پیشنهادها و انتقادهای خود را درباره تلاش این هفته با ما در میان بگذارید. کلیک حرف‌های شما را به گوش لِنا سولیس می‌رساند. شاید در آینده نه چندان دور یکی از اعضای طرح او شدید! علاوه بر این،‌ کلیک دست افرادی که توانسته‌اند ایده دانش بنیان خود در فضای آی.تی را به یک کسب و کار تبدیل کنند به گرمی می‌فشارد. ما را از شنیدن ایده‌های خود محروم نکنید، کلیک بی‌صبرانه منتظر شماست.

شماره پیامک: 300011226 آدرس ایمیل: Click@jamejamonline.ir

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها