در شرایطی که روز گذشته فرزند یکی از هنرمندان موسیقی از دفن هنرمند دیگری در مزار پدرش و دو طبقه شدن آن گلایه کرده بود، مدیران بهشت زهرا (س)، متولی این قطعه را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می‌کنند و مدیران این وزارتخانه هم می‌گویند قطعه هنرمندان پر شده است و تا در اختیار گرفتن یک قطعه جدید فعلا راهکار موجود دفن هنرمندان در قبرهای دو طبقه و سه طبقه است.
کد خبر: ۷۹۲۴۳۰
هنرمندان فعلا دست نگه‌ دارند!

جرقه این داستان را فرزند مرحوم «فریدون حافظی»، نوازنده تار و سه‌تار زد و روز گذشته در گفت‌وگو با ایسنا نسبت به دو طبقه شدن قبر پدرش در قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) اعتراض کرد. نازیلا حافظی در این باره توضیح داد: چهارشنبه هفته پیش از خانه موسیقی با مادرم تماس گرفتند و به او اطلاع دادند که قطعه هنرمندان پُر شده است و قبرها باید دو طبقه شود. همچنین گفتند چه بخواهید چه نخواهید این اتفاق می‌افتد. در نهایت، برگه‌ای برای مادرم آوردند و از او خواستند آن را امضا کند. سن مادر من زیاد است و او هم امضا کرده بود.

برای تائید این ماجرا و پیگیری بیشتر سراغ مدیران بهشت‌زهرا(س) رفتیم که در نهایت روابط عمومی این سازمان اعلام کرد که آنها میزبان قطعه هنرمندان محسوب می‌شوند و صرفا مجری هستند و متولی این قطعه، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و با هماهنگی آنها این اتفاق افتاده است.

در همین رابطه سراغ مرتضی باقرنژاد، مشاور اجرایی معاونت هنری وزارت ارشاد رفتیم، او در گفت‌وگو با جام‌جم و تائید این خبر گفت: اوایل اسفند سال گذشته سازمان بهشت‌زهرا (س) به معاونت هنری وزارت ارشاد اعلام کرد که ظرفیت قطعه هنرمندان تکمیل شده است و این معاونت برای دفن هنرمندانی که پس از این فوت کنند باید به فکر چاره‌ باشد.

به گفته باقرنژاد، به محض اطلاع از این موضوع، علی مرادخانی، معاون هنری وزیر ارشاد با اکبر توکلی‌نژاد مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) دیدار کرد تا فکری برای یافتن جایگزین قطعه هنرمندان شود: «در آن دیدار سازمان بهشت زهرا(س)، قطعه 50 را به عنوان جایگزین قطعه هنرمندان پیشنهاد کرد. این قطعه که به قطعه وی‌.آی‌.پی مشهور است، یکی از سه قطعه‌ای به‌شمار می‌رود که بین سالن دعای ندبه و قطعه هنرمندان قرار دارد.» آن‌طور که باقرنژاد توضیح داد، پس از مذاکرات و مورد قبول واقع شدن پیشنهاد سازمان بهشت زهرا(س) برای جایگزین کردن قطعه 50 به جای قطعه هنرمندان، مسئولان سازمان مبلغی را در ازای واگذاری این قطعه از وزارت ارشاد طلب کردند.

معاونت هنری که به تنهایی قادر به پرداخت این مبلغ نبود، این موضوع را با وزیر ارشاد در میان گذاشت، علی جنتی هم دست به قلم شده و در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف شهردار تهران، از شهرداری برای حل این مسأله درخواست همکاری و مساعدت کرده است و به گفته باقرنژاد، اکنون این موضوع در شهرداری تهران و بهشت زهرا در حال بررسی و پیگیری است. اما دو طبقه شدن قطعه هنرمندان از کجا آب می‌خورد؟ مشاور اجرایی معاون هنری گفت: «قطعه 50 هنوز به ما واگذار نشده است. در نتیجه، تا آن زمان باید برای هنرمندانی که در این فاصله فوت می‌شدند، به فکر چاره می‌بودیم.» اما چاره چه بود؟ در قطعه هنرمندان مانند دیگر قطعات بهشت زهرا قبرهای دو و سه طبقه نیز وجود دارد. معاونت هنری به ادارات و حوزه‌های تخصصی مانند خانه موسیقی، خانه تئاتر، خانه سینما و... اعلام می‌کند تا اطلاع ثانوی هنرمندان در این قبرها امکان دفن دارند. باقرنژاد با بیان این‌که مسئولیت جلب رضایت خانواده‌های هنرمندان، به حوزه‌های تخصصی واگذار شده است، عنوان کرد: «این‌که هنرمندان تازه درگذشته در کنار کدام هنرمند به خاک سپرده شوند، با خانواده‌های هنرمندان و مدیران بخش‌های گوناگون است.»

به گفته باقرنژاد، نیما پتگر و حمید موگویی، هنرمندانی که در یکی دو ماه اخیر درگذشتند، از هنرمندانی هستند که پیکرشان در این قبرهای دو طبقه به خاک سپرده شده است.

حالا باید منتظر ماند و دید که قطعه جدید چه زمانی در اختیار معاونت هنری ارشاد قرار می‌گیرد تا به گفته فرزند مرحوم حافظی، حرمت این هنرمندان بیشتر حفظ شود. شاید یکی از پایان بندی‌ها برای این گزارش همین یک پاراگرافی باشد که حافظی گفته است: افرادی مانند پدر من، انگشت‌شمار هستند. نباید با هنرمندان قدیمی این‌گونه برخورد شود و به آنها بی‌حرمتی کنند. حتی وقتی پدر من در قید حیات بود با ایشان درست برخورد نشد. او در زمان حیات، ماهی 180 هزار تومان حقوق می‌گرفت. به نظر شما این بی‌حرمتی نیست؟ اگر قرار است که قبرها دو طبقه شود، آیا درست است که اول به سراغ استادان این مملکت بروند؟ مگر وقتی این‌ها در قید حیات بودند کاری برای آنها کردند که حالا این گونه رفتار می‌کنند؟

کمیل انتظاری ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها