جام جم سرا- «اگر یک کم لاغرتر بودم، حتما خیلی شاد می‌شدم»، «اگر او دوستم داشت، خوشحال‌ترین آدم روی زمین می‌شدم»، «اگر حقوقم بیشتر می‌شد، روحیه‌ام خیلی بهتر می‌شد».
کد خبر: ۷۹۲۴۱۱
شاد بودم اگر...

آیا شما هم در مورد خودتان از این نوع افکار دارید؟ آیا فکر می‌کنید خوشحال‌تر می‌شدید اگر آرزوهایتان واقعی می‌شدند؟ روان‌شناسان به بررسی این نوع پیش‌بینی‌های افراد پرداختند تا ببینند تفکر و پیش‌بینی‌های آنها نسبت به دلایل شادشدن‌شان چقدر صحت دارد و پس از بررسی‌های متفاوت به این نتیجه رسیدند که این نوع پیش‌بینی در افراد ترشرو و بدخلق و کسانی که به دیگران چندان اعتماد ندارند و به طور کلی بدبین هستند، صحت ندارد.

گروهی از محققان بلژیک برای آزمودن این موضوع، زمان انتخابات ریاست جمهوری از تعدادی از مردم پرسیدند اگر نامزد محبوب‌شان برنده شود چه احساسی خواهند داشت و آنها نیز پاسخ دادند واقعا خوشحال و شاد خواهند شد. سپس بعد از پایان یافتن انتخابات از آن دسته افراد که نامزد انتخابی‌شان برنده شده بود دوباره احساس واقعی‌شان را پرسیدند و بسیاری از آنها که فکر می‌کردند خوشحال خواهند شد، چندان احساس شادی نمی‌کردند.

محققان از این افراد خواستند در آزمون‌های روان‌شناسی و شخصیتی شرکت کنند و پس از بررسی پاسخ‌هایشان به این نتیجه رسیدند افرادی که به طور معمول ترشرو یا منفی‌گرا هستند، اغلب به اشتباه تصور می‌کنند یک رخداد مثبت می‌تواند آنها را شاد کند، ولی این اتفاق نمی‌افتد و البته پیش‌بینی کسانی که طبیعتی مثبت‌گرا دارند، از یک موضوع مثبت واقعی است و آنها حقیقتا پس از یک رویداد مثبت شاد خواهند شد. براساس این تحقیق مشخص شد شاد شدن انسان‌ها به دنبال یک رویداد مثبت بیشتر به تمایلات آنها در جهت مثبت یا منفی بودن بستگی دارد.

نتیجه این تحقیق بسیار جالب است، چرا که نشان می‌دهد منتظر رخدادهای مثبت بودن به منظور شاد شدن وقت تلف کردن است. شما اگر حال روحی تان مناسب نباشد و در حقیقت از قبل روحیه شادی نداشته باشید، اتفاقات مثبت نمی‌تواند شما را شاد کند. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که رویدادهای بسیار مثبت و عالی باز هم نمی‌تواند حال بد افراد بدخلق و منفی‌گرا را تغییر دهد. برای این‌که بتوانید شادی واقعی را حس کنید باید نگرش‌تان را تغییر دهید.

تغییر نگرش

در این بخش چهار راهکار برای تغییر نگرش منفی پیشنهاد شده است:

1ـ دست از این تفکر که «اگر این‌طور می‌شد...» بردارید.

مطمئن باشید تا دست از افکار ناراحت‌کننده برندارید هیچ یک از اتفاقات خوشایند، احساس خوبی به شما نمی‌دهند؛ بنابراین از گفتن این‌که «اگر لاغرتر بودم»، «اگر حقوقم بیشتر می‌شد» و... دست بردارید. زیرا هیچ یک کوچک‌ترین کمکی به شما نمی‌کنند.

2 ـ مراقب افکارتان باشید.

این افکار شماست که از شما فردی بد اخلاق و بدبین می‌سازد و اجازه شاد بودن به شما نمی‌دهد. گاهی اوقات شما با این نوع افکار چنان زندگی کرده‌اید که به جزئی از وجودتان تبدیل شده و با شما عجین شده‌اند. اگر می‌خواهید از شر آنها خلاص شوید در مورد موضوعات منفی مختلف صحبت نکنید. درست است که حرف‌زدن در خصوص موضوعات ناراحت‌کننده با دیگران باعث می‌شود احساس سبکی کنید، اما زیاد صحبت کردن در مورد آنها می‌تواند افکار منفی را در ذهن‌تان چنان تثبیت کند که خودتان هم باورتان شود که همه چیز بد است؛ بنابراین از شرایط بد و منفی زیاد صحبت نکنید.

3 ـ دلیل شاد نبودن‌تان را بیابید.

از خودتان بپرسید چرا شاد نیستید؟ آیا معتقدید نمی‌توانید شریک دلخواه زندگی‌تان را بیابید؟ معتقدید در محل کار، رئیس‌تان از شما بیزار است؟ تصور می‌کنید بیش از حد چاق، زشت، کوتاه قد و هر چیز بد دیگری هستید؟ اگر این‌گونه فکر می‌کنید، بهتر است باورهایتان را عوض کنید. برای این کار از خودتان بپرسید آیا مثلا واقعا زشت هستید؟ آیا واقعا به این باورتان ایمان دارید؟ واکنش‌تان نسبت به این تفکرتان چیست؟ اگر این‌گونه فکر نکنید چه خواهد شد؟ پس از مطرح و فکر کردن به این سوالات بتدریج احساس می‌کنید می‌توانید عکس آن باورها را به خود تلقین کنید؛ مثلا این‌که من چاق و زشت و... نیستم.

4 ـ به مشکلات بخندید.

این توصیه بارها شده است و متاسفانه وقتی مشکلات افراد بسیار زیاد می‌شود کمتر می‌توانند این روش را پیش بگیرند، اما باید گفت خندیدن بدن را آرام کرده و از سطح هورمون‌های اضطراب می‌کاهد و همچنین سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. در واقع با رهاسازی مسکن‌های طبیعی بدن همچون اندورفین به شما احساس خوبی می‌دهد. پس تاجایی که می‌توانید به زندگی و حتی مشکلاتش بخندید.

‌psychologytoday ‌/‌ مترجم: نادیا زکالوند

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
فرشته
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۲/۰۸
۰
۰
مطلب خیلی عالی بود ممنون
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها