غواصی در امواج رسانه‌های مجازی

از خرمای داعشی تا سگ‌کشی

هفته گذشته موضوعات بسیاری در شبکه‌های اجتماعی موج‌ساز شدند، از شایعه استخدامی شرکت نفت و خرمای داعشی تا مذاکرات هسته‌ای، اما ماجرای سگ کشی در شیراز که فیلمش در اینترنت منتشر شد موضوع دلخراش دیگری بود که خیلی‌ها را ناراحت کرد و تعدادی از هنرمندان هم واکنش اینستاگرامی نشان دادند. حالا برویم سراغ اصل ماجرا.
کد خبر: ۷۹۲۰۹۰
از خرمای داعشی تا سگ‌کشی

باز هم خرمای داعشی در شبکه‌های اجتماعی

شایعه‌ای که بارها از سوی مسئولان تکذیب شده است هفته گذشته باز در فضای مجازی بین کاربران دست به دست شد.

متن شایعه:

«توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه توجه... حتما بخونید

خیلی مهم و خیلی فوری...

دکتر چاووش‌زاده، رئیس بیمارستان خاتم‌الانبیا درخواست اطلاع‌رسانی فوری به مردم ایران را دارد...

به اطلاع تمام هموطنان عزیز برسانید که تا اطلاع ثانوی از خوردن خرمای وارداتی با هر نوع مدل جدا خودداری کنید.

گروهک تروریستی داعش پس از تسلط بر زرادخانه‌های شیمیایی و میکروبی عراق، اقدام به آلوده کردن برخی محصولات و قاچاق آن به داخل خاک ایران کرده است.

این محصولات حاوی ماده شیمیایی اکه هسالات آمونیوم هستند که مستقیم و بسرعت روی سیستم عصبی اثر گذاشته و به فلج شدن و مرگ فرد منجر خواهد شد. تاکنون بیش از ده مورد به بیمارستان امام رضا ارجاع داده شده است. خواهشمندیم تا می‌توانید به نزدیکان خود اطلاع دهید.

کپی اجباری... خواهش می‌کنم سریعا»

ماجرای شادی پس از گل بازیکن عربستانی + عکس

در شادی پس از گل بازیکن عربستانی در بازی با فولاد، وی پیراهن خود را بالا زد و کاریکاتور یک نوجوان را نشان داد که برخی گمان کردند این کار در حمایت از اقدام اخیر مأموران فرودگاه جده بوده و کلی شایعه‌سازی شد، اما نکته جالب این بود که پاسخ به این شایعه هم بسرعت با ادبیات غیررسمی و ساده بین وایبری‌ها و واتساپی هم منتشر شد. مثلا نمونه زیر را بخوانید:

«حرکت بازیکن ناصر الشمرانی ربطی به اون حادثه فرودگاه نداره.

ناصر الشمرانی مرد سال فوتبال آسیا دیروز یکی از بهترین بازیکنان تیمش در بازی مقابل فولاد بود و با یک ضربه سر شیرجه‌ای گلی تماشایی را وارد دروازه سلیمی گلر فولاد کرد.

الشمرانی پس از گلزنی مقابل فولاد پیراهنش را بالا زد و زیرپیراهنی خود را به نمایش گذاشت که روی آن عبارتی عربی نوشته شده بود، نوشته روی پیراهن او که البته با کاریکاتور صورت خود او هم مزین شده بود، اشاره به یک سریال طنز مراکشی دارد؛ سریالی به نام الو ۱۵، ضمنا شماره ۱۵ شماره پیراهن ناصر الشمرانی نیز هست.»

شایعه استخدام برای بیکاران وایبرباز

وقتی کلی جوان بیکار از صبح تا شب در وایبر و فیسبوک می‌چرخند طبیعی است که شایعه آگهی استخدام جعلی که حتی تکذیب شده باشد هم باز مخاطب داشته باشد و از این گروه به آن گروه فوروارد (منتقل) شود! متن آگهی را در ادامه ببینید:

«با سلام

شرکت ملی گاز در رشته‌های مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، صنایع، حقوق، اقتصاد، بهداشت حرفه‌ای، روان‌شناسی صنعتی سازمانی، علوم اجتماعی، مدیریت، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر و مهندسی مواد نیرو جذب می‌کند.

جهت اطلاعات بیشتر در سایت www.nigc.ir

لطفا اشتراک بگذارید تا دوستانی که احتیاج دارند استفاده کنند.

تاریخ استخدام از 27/1/1394 شروع می‌شود.»

این شایعه به شکل رسمی در سایت شرکت ملی گاز تکذیب شد.

واکنش هنرمندان به فیلم سگ‌کشی

انتشار فیلمی اینترنتی که در آن کشتن تعدادی سگ با تزریق سم یا اسید در شیراز را نشان می‌داد هم واکنش اینستاگرامی تعدادی از هنرمندان را به دنبال داشت.

مثلا پرستو صالحی تصویری کاملا سیاه در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و نوشت:‌‌ بله صفحه سیاه می‌کنم اونم به خاطر دفاع از حق موجودات بی‌دفاع و مظلومی که خدا آفریده و توی انسان‌ نما حق گرفتن جونش رو به خودت دادی اونم انقدر وحشیانه... حتی نتونستم اون تصویر رو ببینم چه برسه به این‌که بذارم روی صفحه‌ام... این صفحه سیاه اعلام انزجار از کشتار سگ‌هاست! در هیچ کجای دین اسلام اینو نگفته لامصب‌ها خدا لعنتتون کنه صدای زجه و ناله اون حیوانات بیگناه از درد کابوس شب‌های زندگیتون ای شبه‌آدم‌هایی که این جنایت رو انجام دادید.

رضا مهدوی / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها