یک منبع در دستگاه اطلاعاتی عراق از مرگ بالینی خلیفه خودخوانده داعش خبر داد و گفت:البغدادی به یک بیمارستان اسرائیلی در جولان اشغالی انتقال یافته اما تاکنون تلاش‌ها برای نجات او از مرگ بی‌فایده بوده و اکنون وی دچار مرگ بالینی شده است.
کد خبر: ۷۹۱۸۷۹
مرگ بالینی ابوبکر البغدادی

به گزارش فارس، سرویس اطلاعاتی عراق اعلام کرد که تکفیری‌های داعش، قصد دارند در واکنش به انتشار اخبار مختلف درباره «ابوبکر البغدادی» خلیفه خودخوانده این گروه تروریستی، چندین فایل صوتی و تصویری از او منتشر کنند.

به نوشته پایگاه خبری «الیوم الثامن»، یک منبع در سرویس اطلاعاتی عراق اعلام کرد که داعش که از سوی یک موسسه جهانی موجود در یکی از کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس اداره می‌شود، چندین فایل صوتی و تصویری از البغدادی ضبط کرده تا در صورت زخمی شدن یا مرگش، تا زمان انتخاب جانشین برای او، این فایل‌ها را منتشر کند.

روزنامه «گاردین» در شماره اول اردیبهشت خود نقل از منابع آگاه مدعی شد که ابوبکر البغدادی سرکرده گروه تروریستی داعش در جریان یک حمله هوایی در مناطق غربی عراق، به شدت زخمی شده است.

ایران قدرت هسته ای جهانی

کارشناس ارشد آژانس بین المللی انرژی اتمی که در سالهای گذشته بارها برای بازرسی از مراکز هسته ای، به ایران سفر کرده است گفت: ایران پس از امضای توافقنامه هسته ای با گروه 1+5 به یک قدرت مهم هسته ای در جهان تبدیل خواهد شد.

به گزارش ایرنا، اولی هاینونن از معاون سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی و استاد دانشگاه هاروارد در سفر به کویت در نشستی با عنوان 'فرصت ها و تهدیدها، در سایه تغییرات ژئوپلیتیک منطقه' با اشاره به بیانیه هسته ای سوییس افزود: کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در سفرهای متعدد به ایران، بازرسی هایی را از مراکز هسته ای این کشور انجام داده اند.

وی اضافه کرد: معتقدم ایران در مذاکراتی که با آمریکا و همپیمانانش داشته، می تواند به یک قدرت برتر هسته ای تبدیل شود.

وی با اشاره به مفاد بیانیه هسته ای سوییس، گفت: آمریکا و همپیمانانش بر اساس این بیانیه حق ایران برای غنی سازی اورانیوم را به رسمیت شناخته اند و چرخه سوخت هسته ای بطور کامل در این کشور حفظ خواهد شد.

هاینونن خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران با مدیریت موفق خود و ایستادگی در برابر تحریم ها، توانست توانمندی های هسته ای را حفظ کند و به عنوان یک عضو ان پی تی، اکنون از انرژی هسته ای استفاده می نماید.

کشورهای عربی بمب اتم بسازند

روزنامه الحیات چاپ لندن در مقاله ای به قلم جهاد خازن نوشت:‌ احتمال می‌رود که توافق به دست آمده در نشست لوزان بین ایران و پنج بعلاوه یک، به توافقی جامع در پایان ماه ژوئن منجر شود تا ایران تحت نظارت هسته ای شدید قرار گیرد. اما باید گفت منطق چیز دیگری می‌گوید.

دور جدید مذاکرات هفته آینده در نیویورک برگزار خواهد شد. البته نمی گویم که دستیابی به توافق با ایران غیرممکن است اما باید منتظر باشیم و پایان کار را ببینیم. در منطقه نیز، کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با توافق مخالفند زیرا می‌ترسند به ضرر منافع کشورهای عربی باشد. اوباما، سران این کشورها را به نشست کمپ دیوید دعوت کرده است. اوباما، اعضای کنگره را به توافق با ایران متقاعد نکرد و حتی برخی دمکرات ها نیز با او مخالفت کردند به همین سبب شاید گمان می‌کند متقاعد کردن عرب ها آسان تر باشد.

جهاد خازن ادامه داده است: من به سران کشورهای عربی یک توصیه می‌کنم، اینکه به دولت آمریکا اعتماد نکنند حتی اگر به ریاست باراک اوباما باشد، وی حسن نیت دارد اما ناتوان و مردد و گاهی نیز ترسو است. آمریکا، فقط همپیمان اسراییل است.

من (نویسنده) همواره، برنامه هسته ای نظامی ایران را تایید کرده ام به این امید که بمب هسته ای ایران در کنار بمب هسته ای اسراییل، باعث می‌شود کشورهای عربی نیز برای حمایت از خود به دنبال برنامه هسته ای نظامی باشند. امروز نیز همین پیشنهاد را دارم البته با کمی اصلاحات که اجرایی شدن آن را آسانتر می‌کند: اگر مصر، عربستان، امارات و سایر کشورهای عربی نمی‌توانند به تنهایی برنامه هسته ای نظامی خود را شروع کنند، برخی کشورهای ذیربط می‌توانند یک برنامه هسته ای مشترک اعلام کنند (که با برنامه صلح آمیز شروع می‌شود و با نظامی شدن کامل می‌شود) و توافق شود که رآکتورها در یک کشور ساخته شود. اوضاع سیاسی کنونی که تهدید کننده بازگشت جنگ سرد است، اگر نگوییم بازگشته است، باعث می‌شود روسیه هر چه سریعتر به ساخت راکتورهای هسته ای در کشورهای عربی اقدام کند و البته یک انگیزه دیگر روسیه می‌تواند انتقام گیری از غرب باشد.

هشداری تلفنی ظریف به کری

المیادین گزارش داد: هشدار ایران به عربستان سعودی درباره تاثیر منفی ادامه حملات هوایی این کشور به یمن بر امنیت و صلح منطقه ای نشان می دهد صبر تهران در برابر این تهاجم در حال تمام شدن است.

به گزارش «انتخاب»، سخنان حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر امور خارجه ایران درباره به خطر افتادن امنیت و صلح منطقه، نشانه نگرانی منطقه ای و بین المللی از ادامه جنگ در یمن است.

امیرعبداللهیان چند روز پیش به جهان بشارت داد در مدت چند ساعت جنگ عربستان علیه یمن متوقف خواهد شد. پس از آن ریاض پایان عملیات طوفان قاطعیت را اعلام کرد و از آغاز آنچه عملیات بازگرداندن امید خواند، خبر داد. اما در واقع جنگ پایان نیافت.

امیرعبداللهیان بار دیگر به جهان هشدار داد ادامه حملات هوایی عربستان به یمن صلح و ثبات منطقه ای را به خطر می اندازد و سعودیها در مسیر نادرستی حرکت می کنند. علامت های سوال مهمی در برابر تصمیم گیران در ریاض، صنعا، تهران و واشنگتن مطرح است.

در ادامه این گزارش آمده است: جنبش انصارالله می گوید ریاض میزبان هیچ گفتگویی نخواهد بود و امکان برگزاری گفتگوها در مسقط پایتخت عمان وجود دارد. امیرعبداللهیان بار دیگر اعلام کرد کسانی که در ریختن خون ملت یمن دست داشته اند در گفتگوها جایی نخواهند داشت. این سخنان امیرعبداللهیان حامل پیام های مهم منطقه ای بود.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در تماس با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود پرونده های مختلف از جمله یمن را بررسی کرد. کری و ظریف موفق شدند یخ روابط بین تهران و واشنگتن را بشکنند.

ظریف در این تماس تلفنی تاکید کرد تهران با اینکه متحد جنبش انصارالله است، اما نمی تواند مانع از پاسخ دادن آن به حملات هوایی عربستان شود. مسئولان جنبش انصارالله هشدار می دهند ادامه حملات هوایی عربستان به یمن باعث خواهد شد این جنبش پاسخ قاطعی به این حملات بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها