لاریجانی در نشست خبری با رییس مجلس سوریه:

مساله تروریسم تنها به یک کشور مربوط نمی شود

قائم مقام وزیر خارجه سوریه گفت:دمشق با حمایت وکمکهای همه جانبه ایران توانست در مقاومت و پایداری خود علیه دشمنانش و گروه های تروریستی مستحکم‌تر باقی بماند.
کد خبر: ۷۹۰۹۸۲
سوریه با حمایت ایران مستحکم‌ باقی ماند

فیصل مقداد در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما با تبیین ریشه های گسترش تروریسم در این کشور ، رویدادهای چهار سال گذشته در منطقه را بسیار دشوار دانست و افزود : ابتدا بهار عربی مطرح شد در حالی که اصلا بهار عربی مطرح نبود بلکه بهار تروریسم و کشتار ، بهار نقض حاکمیت کشورها و بهار اسرائیلی و غربی ها بود.

وی اضافه کرد : هدف اصلی تروریست ها تخریب برخی کشورها بود و این کشورها در چهار سال گذشته مشکلات زیادی داشتند.

فیصل مقداد گفت : از همان آغاز حوادث، بشار اسد رئیس جمهور سوریه گفت که اینها همه تروریسم است اما کسی باور نمی‌کرد از این رو ملت سوریه به رهبری بشار اسد توان خود را برای رویارویی با این بحران جمع کرد و گرچه توانستیم بر تروریسم پیروز شویم اما اکنون نیز در قلب مبارزه با تروریسم هستیم.

قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه تصریح کرد : ما توطئه های تروریست‌ها و کشورهایی مانند عربستان، قطر ، ترکیه و برخی کشوهای غربی را نقش بر آب کردیم.

وی با ابراز اطمینان از پیروزی نهایی مقابل تروریست ها از همپیمانان سوریه به ویژه جمهوری اسلامی ایران ، روسیه و کشورهای بریکس قدردانی و تأکید کرد : ما همچنان در حال مبارزه با تروریسم هستیم اما در نهایت پیروزی از آن ماست.

فیصل مقداد در پاسخ به پرسش دیگری درباره علل انصراف غرب به ویژه امریکا از ساقط کردن بشار اسد گفت : کشورهای غربی فقط زور را می فهمند و ناتوانان و ضعیفان را نمی‌فهمند.

وی افزود : هنگامی که در خلال چند روز نظام سیاسی را در تونس سرنگون و پس از آن به لیبی حمله نظامی کردند فکر می‌کردند می توانند نظام سوریه را نیز تغییر دهند.

قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه تصریح کرد: غربی‌ها از تروریسم برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند درحالی که این با قوانین و معاهدات بین‌المللی و با مشروعیتی که مردم سوریه ایجاد کرده‌اند مغایر است.

فیصل مقداد اضافه کرد : بشار اسد رئیس جمهور منتخب مردم است که سال گذشته بار دیگر مردم وی را با 98 درصد آراء انتخاب کردند ؛ تأکید می‌کنم که غرب به دموکراسی اعتقاد ندارد. تازه اگر دموکراسی حقیقی در این کشورها وجود داشته باشد زیرا در این کشورها مؤسسات و سرمایه‌داران حاکمیت دارند.

وی گفت : ما به فضل پایداری و مقاومت رئیس جمهور سوریه ، گرد هم آمدن ملت سوریه پیرامون او و با تقدیم هزاران شهید در این راه از نیروهای ارتش عربی سوریه حاکمیت و استقلال کشورمان را حفظ کردیم.

فیصل مقداد با اشاره به موفقیت ملت سوریه در حفظ حاکمیت ملی ، رئیس جمهور را جزء اصلی این کشور دانست و افزود: ملت سوریه در این چهار سال هر آنچه در چنته داشت برای محافظت از استقلال و حاکمیت کشور به کار برد و این ایثارگری‌ها در سوریه همچنان ادامه دارد و با وجود بشار اسد و صبر و قدرت وی در مبارزه با چالش‌ها و رهبری حکمیانه اش، نظام سوریه باقی خواهد ماند.

رژیم صهیونیستی منشاء توطئه در منطقه

قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه ، رژیم صهیونیستی را منشا توطئه علیه کشورها در منطقه دانست.

فیصل مقداد افزود : همه رویدادهای سال های اخیر در منطقه به طور اساسی از جانب اسرائیل برنامه‌ریزی شده بود درحالی که جنایتکار واقعی دائم مخفی باقی می ماند و مزدورانش را برای اجرای اهدافش به جلو می فرستد.

وی با اشاره به اقدامات رژیم صهیونیستی به عنوان منشا توطئه در منطقه تصریح کرد : امریکا و کشورهایی مانند عربستان و قطر پشت اهداف ، مأموریت‌ها و توطئه‌های اسرائیل باقی می مانند از این رو طبیعی است که ملت‌های منطقه از حاکمیتشان دفاع کنند.

مقداد ، نابودی مقاومت را یکی از اهداف حمله به سوریه دانست و اضافه کرد : ما به کمک‌های زیادی که جمهوری اسلامی ایران و مردم این کشور به سوریه ارائه کرده و می کنند واقفیم و از آن قدردانی می کنیم.

فیصل مقداد همچنین به کمک های حزب الله لبنان به سوریه اشاره کرد و گفت :‌ کمک‌های حزب الله به ملت سوریه فقط برای دفاع از ما نیست بلکه از خود نیز دفاع می‌کند زیرا هنگامی که تروریسم در سوریه و منطقه منتشر می شد هدف این بود که تروریست‌های جنایتکار وارد لبنان شوند و محور اصلی مقاومت در این کشور یعنی حزب‌الله را از بین ببرند.

وی افزود : از این رو حزب‌الله در کنار سوریه ماند و با عنوان حزب لبنانی از کشورش نیز دفاع کرد تا طوفانی از کینه و تروریسم به سمت لبنان روانه و در خاک این کشور درگیری ایجاد نشود.

قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد : بر این اساس حق ماست که به عنوان کشوری مستقل از هر کس بخواهیم از ما دفاع کند اما تروریست‌ها و کشورهای خارجی حق ندارند مزدوران یا تروریست‌های خود را به سوریه بفرستند.

فیصل مقداد گفت: پس باید میان این دو موضوع تفاوت قائل بود زیرا وظیفه دولت سوریه این است که بر کشورش حاکمیت کند اما کشورهای خارجی تروریست به سوریه می فرستند و ملت سوریه را می کشند.

قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه همچنین درباره روند مذاکرات سیاسی در این کشور اظهار داشت : از آغاز حوادث سوریه ، بشار اسد طرح‌هایی سیاسی را مطرح کرد و ما در چهار سال‌ گذشته به راه حل نظامی اعتقاد نداشتیم اما دیگران به طرح‌هایی که رئیس جمهور مطرح کرد به ویژه به سخنرانی سال 2013 وی هیچ گاه توجه نکردند.

وی گفت : آنها فکر می کردند نظام سوریه طی چند ساعت، چند روز ، چند هفته یا چند ماه‌ سرنگون می شود اما دیدند نظام سوریه در برابر توطئه تروریست‌هایی که بنا بر اذعان سازمان سیا از بیش از صد کشور به این کشور آمده اند پایدار و مقاوم باقی ماند.

فیصل مقداد افزود : همانطور که اعلام شده در چهار سال گذشته 40 هزار تروریست به سوریه وارد شده اند آیا هر انسان عاقلی می تواند باور کند این تعداد تروریست بدون آگاهی دستگاه های اطلاعاتی غرب به سوریه بیایند و حتی برای اعزام آنان برنامه‌ریزی نکرده باشند؟ آنها به طور مستقیم در جنگ سوریه نقش دارند.

وی همچنین با اشاره به برگزاری مذاکرات گروه های سوری در مسکو گفت : روسیه مانند جمهوری اسلامی ایران دوست سوریه است و برای برقراری امنیت در منطقه می کوشد از این رو همکاری ما با روسیه بسیار خالصانه است.

فیصل مقداد با بیان این که روسیه هیچ گاه در امور داخلی سوریه دخالت نکرده است افزود :از ابتدا مذاکراتی در مسکو برگزار شد که بسیار کم بود اما توانست یخ موجود میان دولت و مخالفان سوریه را بشکند ؛ مسکو ثابت کرد می تواند کاری انجام دهد که کشورهای غربی نمی توانند.

وی آخرین دور مذاکرات گروه های سوری در مسکو در دو هفته گذشته را گامی به پیش دانست و ارزیابی شرایط سوریه ، راه‌های مبارزه با تروریسم ، ایجاد عوامل اعتمادسازی میان دو طرف ، سازش ملی و نحوه رفع مشکلات را از بندهای اصلی دستور کار مذاکرات برشمرد.

فیصل مقداد گفت : ما در بعد سیاسی به جهش بلندی رسیدیم زیرا مخالفان و دولت سوریه بدون هیچ مخالفتی در این زمینه توافق کردند و راه‌حل‌های اصلی رفع بحران سوریه مطرح شده است.

وی افزود: ما همه متفق‌القول شدیم که باید با تروریسم مبارزه کنیم ، ملت سوریه با هم متحد شوند و از ارتش و کسانی که قادر به حمل سلاح در کشورمان هستند حمایت شود. ما معتقدیم راه حل مسالمت‌آمیز برای رفع بحران سوریه ضروری است.

فیصل مقداد گفت: هنگامی که بند دوم دستور کار مذاکرات بررسی می شد برخی تلاش می کردند به بندهای دیگر بپردازیم و بند دوم مطرح نشود البته زمان بسیار کوتاه بود و وقت هم نداشتیم ؛ هم اکنون دوستان روس ما شرایط را ارزیابی می‌کنند و ما نیز برای همکاری در برگزاری نشست مسکو در آینده آمادگی داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها